Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2010, 00:31

Bosse och Scandinavien!

Jag tror inte att vi tog körningen från irakier, iranier, turkar och saudi-araber på den tiden. De hade inte samma förutsättningar att ta till sig dessa uppdrag inte minst på grund av deras kultur, språkliga och tekniska förutsättningar. Kom ihåg att det var gods från Norden som fraktades till dessa länder, gods som var en följd av att länderna utvecklades, en utveckling som finansierades med oljevinster. Hade de länderna själva haft en tillförlitlig och konkurrenskraftig logistik-bransch så hade de nordiska åkerierna inte valts av företag som Skanska, ABB och Ericsson. Dessa företag hade valt det mest kostnadseffektiva utan hänsyn till åkeriernas nationalitet.

Att vi satt på samma sätt och lagade mat på kampingvis berodde inte på pengar, det handlade nog mer om att få mat som magen tålde eller att överhuvud taget få mat. Även om jag inte han uppleva körning utanför Europa så minns jag att i forna DDR gick det inte att få tag i tjänlig mat. Stannade man vid någon järnvägsövergång för att bommarna var nere kunde det hända att husmödrar frågade om man hade apelsiner eller bananer som de kunde få.

När det handlar om internationell trafik i Europa så är en förklaring att svenskarna kom igång tidigt att mycket behövdes för att återuppbygga ett krigsskadat Europa efter andra världskriget och att Sveriges industri var intakt. När sedan de livsmedels-producerande länderna Danmark och Holland väl hade repat sig något blev det ett omfattande varuutbyte med Västtyskland för dessa länder då de låg naturligt nära. Framme vid 60-talet ansågs nog Holländarna vara störst och främst när det gällde internationella transporter.

Nutid:
Vissa av de bilar som är registrerade i något av balt-länderna som vi ser idag ägs av skandinaviska "åkare?" som registrerat företag i dessa länder. Jag vet inte om de förtjänar att kallas åkare då det förmodligen är mindre seriösa speditionsföretag som ligger bakom denna utveckling. Det är säkert också anledning till att det inte är så noga med chaufförernas kompetens länge utan enbart att deras kostnad är låg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Bo Norvinge » 30 dec 2010, 19:19

Ja, den gamla utlandstrafiken går nog inte att jämföra med den som utförs här idag.

skoputsning_StigNilssons.jpg
skoputsning_StigNilssons.jpg (95.06 KiB) Visad 15224 gånger

Idag är det ingen i Sverige som putsar skorna på öststatschaufförerna!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav chmse12 » 30 dec 2010, 21:24

nej den goda tiden på utlandet kommer inte mer tillbaka åker nästan varje lördag emiddag från rostock till trelleborg å det är ca 50-60 lastbilar å där sitter jag ensam tänkte jag skulle gå en språk kurs i något slaviskt språk
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 21:37

Jag satt väldigt länge och tittade på den sista bilden med F89:an och tyckte att den såg väldigt bekant ut...tills jag läste bildens namn :oops: . Det är ju Stig Nilssons i Svenshögen bil, klart att man känner igen den då :D

Titta in på Bosse Norvinges sida så finns det mer om Stig Nilssons åkeri under "Nostalgi" http://norvinge.se/

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Bo Norvinge » 30 dec 2010, 22:04

Jo, visst är det Stig Nilssons 89:a. Det är även Stig som tagit bilderna.
Nedanstående bild finns heller inte på min hemsida. Hans 89:a syns även här i hörnet men jag undrar om "Scandinavien" kanske känner till personen på bilden?
Det ser ut att vara han som fick trätofflorna (!) putsade.
TorbenLang_141_1_StigNilssons.JPG
TorbenLang_141_1_StigNilssons.JPG (108.66 KiB) Visad 15190 gånger

141:an tillhör Torben Lang men är killen dansk?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav chmse12 » 30 dec 2010, 22:12

snygg dricka hållare i spegeln på scanian
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 22:18

Det var ett standartillbehör innan kylskåpet flyttade in i hytten. Så man hade att välja mellan varm dricka...och ännu varmare dricka. :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav chmse12 » 30 dec 2010, 22:24

jag var alltid imponerad av alla danska bilar de hade stor tank och var utrustade med kylskåps låda
chmse12
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 jul 2010, 21:57

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Stellan » 30 dec 2010, 22:30

Det var en hel del svenska bilar som också hade mycket diesel med sig, de hade i regel mellan 1800 och 2000 liter med sig. De hade även kylskåp, även om det i regel placerats i en låda under flaket... så det var inget läge att småäta under körningen då i alla fall :mrgreen:

En hel del araber hade ett kylskåp i rostfritt med is som de lade in runt kylutrymmet. Kanske skandinaven har ett foto på det också?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Thomas Almen » 30 dec 2010, 22:35

I norr funkade drickahållarna som korköppnare. När kylan satte in lyfte innehållet korken av flaskan...
Thomas Almen
 

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 31 dec 2010, 13:52

Ja ja, foto och foto,- en gammal mellanöstkompis havde lovet mig, å skicka mer än 1000 bilder med posten til mig å det var från sin tid på örkenkjörningen, men men, jag venter och venter kvar, . . . .
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 02 jan 2011, 14:16

Bo,- jag har set killen på bildet många gånga, men jag kommer faen inte ihåg på mannens namn.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 03 jan 2011, 00:46

øst.jpg
øst.jpg (49.43 KiB) Visad 15067 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 16:03

hjulskift.jpg
hjulskift.jpg (40.66 KiB) Visad 15034 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Mellanöstkörning på 60 & 70 tallet.

Inläggav Skandinaven » 04 jan 2011, 16:04

kaffepause.jpg
kaffepause.jpg (90.44 KiB) Visad 15034 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron