Moderator: Anders Ason
JohanW skrev:Jag känner inte igen Polar-bilen vid Londra, det var ju ganska vanligt att finska bilar var lackade i blått och vitt.
Men har jag fel om jag säger att Scania 140-an på bilden under, den med ASG-kapell och Swe-Trail takskylt, ägdes av en finländare bosatt i Sverige.
Thomas Almèn skrev:Jo, den där köpte jag när den kom ut, och den har fortfarande plats i bokhyllan. Ska lägga in bild på en äldre bok med liknande tema, fast inte lika dramatisk. Ibland undrar man hur utlandschaffisarna hann jobba mellan alla äventyr dom var inblandade i....
Per Thomson skrev:Thomas Almèn skrev:Jo, den där köpte jag när den kom ut, och den har fortfarande plats i bokhyllan. Ska lägga in bild på en äldre bok med liknande tema, fast inte lika dramatisk. Ibland undrar man hur utlandschaffisarna hann jobba mellan alla äventyr dom var inblandade i....
Det var väl inte alla som tog det där med att jobba så allvarligt; vid ett tillfälle efterlystes min bil via Interpol då den bland styckegodset hade en viktig reservdel till ett stillastående pappersbruk någonstans i Sverige. Efter ett antal dagar hittades bilen slutligen på Reperbahn i Hamburg. Jag minns att jag inte var särskilt välkomnande mot killen när jag tog över bilen någonstans i mälartrakten.
chmse12 skrev:JohanW skrev:Jag känner inte igen Polar-bilen vid Londra, det var ju ganska vanligt att finska bilar var lackade i blått och vitt.
Men har jag fel om jag säger att Scania 140-an på bilden under, den med ASG-kapell och Swe-Trail takskylt, ägdes av en finländare bosatt i Sverige.
va det inte harry häggs bil från traryd
Stellan skrev:Schenker, Vebetrans, Bilspedition International och PIE var väl de stora svenska aktörerna som jag kommer på med en gång. Sedan var det väl en många från andra länder.
PIE i Helsingborg köpte 15 F89:or med köksutrustning 1977 för trafiken på mellanöstern, men det är möjligt att det blev fler lite senare.
/Stellan
herrstina- skrev:Visst låg PIE i Malmö? Jag har för mig att dom höll till på vänster sida strax innan frihamnen. Jag fick en LP-skiva av PIE som belöning för att trailern jag lastade i Tumba mot alla odds hann med färjan i Malmö på kvällen. Vilket år det var är oklart men det var sista arbetsdagen före jul och det var rykande snöstorm.
Jag lastade sedelpapper till Filipinerna, undrar om man fortfarande kör sånt helt utan säkerhetsåtgärder?
Det fanns något som hette TIE, det fanns någon form av förhållande mellan PIE och TIE, exact hur det förhöll sig minns jag inte.
EWG och PSL var två småspeditioner i Helsingborg, jag är ganska säker på att dom hade regelbunden trafik på Mellanöstern.
Jag undrar om inte Theo körde en del där. Det kanske Per har koll på?
Stina.
Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster