Olyckor som den i polisrapporten beskrivna verkar tyvärr ha varit ganska vanliga vid den här tiden.
Järnvägsövergångarna var ju oftast helt obemannade eller sköttes i bästa fall av en grindvakt eller banvakt.
Se notis från Järnvägsmuseet
https://www.jarnvagsmuseet.se/fordjupni ... /grindvakt Men vid oplanerade avvikelser i den planlagda tågtidtabellen kunde naturligtvis incidenter oftare ske.
Speciellt farligt var det vid dålig sikt.
Min far som körde mjölkskjuts under större delen av sitt yngre liv i trakterna öster om Landskrona berättade att man i så fall skickade ut en medhjälpare för att lyssna, t.o.m. lägga örat mot spåret.
En lokal individ som ibland följde med på mjölkrutten, idag kan vi kalla honom för en "Rain man", hade full koll på alla tågtidtabellerna i området och angav exakt när tågen skulle passera vid de olika övergångarna.
Men som nämnts kunde naturligtvis förseningar uppstå och då gällde inte den planerade tidtabellen.
En till min far bekant, Gustaf Håkansson - också kallad Stålfarfar, råkade ur för en tågolycka med en av sina lastbilar som därvid blev totalskrotad och ingen av de tillskyndade trodde att bilföraren överlevt.
Men Gustaf som stod och betraktade förödelsen helt oskadd ansåg att Gud hjälpt honom att undkomma genom att komma ut genom förardörrens nyckelhål.
Gustaf, som nämnts i andra trådar här i forumet, ägde totalt 11 lastbilar och någon enstaka släpvagn innan han gav upp åkeriverksamheten i samband med en annan tragisk olycka då en av hans söner omkom.
Eftersom den enda bil som skrotanmäldes av Gustaf var en 1930 års GMC, så antar jag att det var denna bil som var inblandad i olyckan. Alla andra av hans bilar kom att avyttras till andra ägare.
Denna GMC köpte Gustaf från tidigare L-län i augusti/september 1936 och skrotanmälde den 30 november samma år.
Jag känner till registreringsnumren på Gustafs bilar, men man skall kanske forska vidare om tågolyckan bland tidningsarkiven/polisrapporterna för att se om det finns någon bild som dokumenterar händelsen.
// Kjell N