Sida 1 av 1

Paragraftrailers

InläggPostat: 09 okt 2018, 22:04
av Per Thomson
Varför trailer i stället för släp?
Jo, om det inte fanns full beläggning för en fordonskombination, riktvärde var 4000 timmar per år, ja då var det mer ekonomiskt att utnyttja den avtalskalkylerade dragbilen med en annan lastbärare. Lite lättare att byta trailer i stället för att byta biltank + släp vid den här tiden. Lagab-systemet var ännu inte introducerat och även om det så hade varit var det enklare att koppla till en annan produktanpassad trailer.

Varför då denna "mellantrailer"? Jo, för att tillmötesgå broparagrafen krävdes om jag minns rätt minst 9,4 meters axelavstånd för en påhängsvagn för att uppfylla 30 tons tillåten brobelastning. Alltså "mellantrailern" är ej avkopplingsbar från huvudtrailern utan är att anse som trailerns första axel.

En annan vits med detta bygge var att den hade avskiljda lastutrymmen för två produkter och trailern kunde således utnyttjas för last i båda riktningar. Jämfört med tidigare bil + släp kombination innebar det endast tre lastutrymmen mot tidigare sex då lastutrymmena måste delas upp för två fordon, lösningen med trailer innebar en avsevärd tjänsteviktsreducering och motsvarande bättre lastförmåga.

Vid offertförfrågan blev svaret ifrån en tillfrågad leverantör att ett sådant bygge var omöjligt medan en annan svarade positivt och levererade detta exemplar som jag själv hämtade i Göteborg.

045_SVS106010_1.jpg
045_SVS106010_1.jpg (415.29 KiB) Visad 8506 gånger