Sida 1 av 1

Paragrafsläp

InläggPostat: 05 okt 2018, 07:19
av Dieselsven
Intressant släp.jpg
Intressant släp.jpg (114 KiB) Visad 14111 gånger


Det är väl ett sådant man ser på bilden?

Jag kommer ihåg på 70 och in på 80 talet att det rullade några som tippsläp med sidotipp men har aldrig förstått vitsen. Var dessutom lite knepiga att backa...

Kolla backspeglarna :D

//Sven

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 05 okt 2018, 08:24
av Per Thomson
Dessa släp byggdes av Kockum Interconsult AB i Falkenberg. Konceptet är egentligen hämtat från Italien. Sista axeln är ihopkopplad med den första. När Sverige införde maxlängden 24 m 1968 och polisen började med stenkoll på dåvarande §54, idag §106, den s k broformeln, medgav detta släp ett bra totalt avstånd för kombinationens första och sista axel och det särskilt om en Volvo G88 eller G89 framför släpet. Släpet kunde levereras med en "rangerdragstång" vilken kunde kopplas mot den sista axeln. Ett användningsexempel av denna dragstång var att släpet inte behövde vändas på trånga skogsbilvägar utan det kunde kopplas och dras baklänges ut ur skogen. Släpet var försett med en led på mitten för att klara nivåskillnader i vägbanan, t ex backkrön. Leden medförde att lasten måste vara fördelad i två moduler, det gick t ex inte att lasta en 40 foots container.

Att släpet skulle vara svårt att backa tror jag inte, lite annat tänk bara. Den styrande sista axeln medgav en liten sveparea vilket var bra ur framkomlighetssynpunkt. Konceptet fick dock ingen framgång, en utredning gjord 1973 av VTI visade att dess egenskaper i högre hastighet var direkt farliga och det intygade även de förare som körde med dessa släp. Att det sedan kostade mycket i underhåll för justering och slitage av styrmekanismen gjorde inte saken bättre. Förare som var vana med traditionella långa släp fick tänka om, det gällde att inte hålla ut på vanligt sätt i korsningar då släpet följde bilen ganska väl. Om man höll ut på vanligt sätt fanns risk att man mejade ner trafikdelare eller mosade en personbil i den intilliggande filen.

Ja backspeglarna var "söta"! :lol:

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 05 okt 2018, 10:29
av Dieselsven
Aha! vad bra att du har koll Per. Nu kommer jag ihåg... och tror att jag aldrig sett dessa släp IRL :)
Jag trodde det var ett Briabsläp? som hade svängkrans på mitten av släpet.

//Sven

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 05 okt 2018, 11:33
av Per Thomson
Dieselsven skrev:Aha! vad bra att du har koll Per. Nu kommer jag ihåg... och tror att jag aldrig sett dessa släp IRL :)
Jag trodde det var ett Briabsläp? som hade vändkrans på mitten av släpet.

//Sven

Ja, sådana BRIAB -släp med bottentömmande lastfickor gick med grus från Söderåsen in till en betongstation i Helsingborg. Dessa släp hade i princip lika omfattande sveparea som som ett paragrafbyggt 3-axligt konventionellt släp med långboggi placerad max möjligt bak mot underkörningsskyddet, tank och bulksläp byggdes oftast så vid den här tiden.

Interconsultvagnen byggdes i något exemplar med boggi på mitten. Varför vet jag inte, det blev ju en axel i onödan då bruttoviktstaket var 51,4 ton. Kanske det var ett försök att motverka de dåliga köregenskaperna.

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 06 okt 2018, 12:19
av Säters El-kvarn
Jag vill minnas att det gick ett sådant här timmersläp här i Säter på 70-80 talet.

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 06 okt 2018, 13:41
av Ove
Timmerbil i hedemora 4 ra travar massaved PÅ SLÄPET.

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 07 okt 2018, 19:15
av lokförare
Volvo hade ett timmerekipage i en demo karavan i slutet av sextiotalet
som bestod av en NB88 som var utrustad med momentomvandlare
och ett 4-axligt chr olsson släp

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 08 okt 2018, 09:38
av Per Thomson
lokförare skrev:Volvo hade ett timmerekipage i en demo karavan i slutet av sextiotalet
som bestod av en NB88 som var utrustad med momentomvandlare
och ett 4-axligt chr olsson släp

Jo, men det var ett konventionellt 4 axligt släp utan någon form av styrda bakaxlar, paragrafsläp var det visserligen. Bilen var dessutom tandemdriven.

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 09 okt 2018, 08:33
av lokförare
det var ingen vanlig 4 axlig vagn
utan ett släp med en axel fram och boggi på mitten och en medstyrande
axel bak
jag provkörde ekipaget själv
det fantastiska var att med momentomvandlaren var att det gick
att starta på 4:ans växel med fulllastat ekipage
mot en bil med vanlig växellåda fick startas på ettan eller tvåan
på den tiden gick det inte att utnyttja släpets totalvikt
så det tillverkades några släp med 3 axlar en fram en på mitten och en bak

Re: Paragrafsläp

InläggPostat: 09 okt 2018, 11:20
av Per Thomson
OK, då var det inte samma släp de hade med till Dalarna.