Finns chansen?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Finns chansen?

Inläggav Thomas Almen » 12 mar 2017, 14:55

Har hittat ett släp som kunde göra sig bakom ett av mina objekt. Säljaren har inga papper, men det finns en gammal nummerplåt och, (förhoppningsvis), chassienummer. Vad är utsikterna för att kunna använda den igen?
Thomas Almen
 

Re: Finns chansen?

Inläggav Anders Ason » 12 mar 2017, 15:35

Thomas Almen skrev:Har hittat ett släp som kunde göra sig bakom ett av mina objekt. Säljaren har inga papper, men det finns en gammal nummerplåt och, (förhoppningsvis), chassienummer. Vad är utsikterna för att kunna använda den igen?


    Mycket stora att få släpet inreggat igen om det åkt ur registret och det går att identifiera. Senast jag gjorde en ursprungskontroll d v s i huvudsak att fordonet inte var stulet, kostade det 800 kr (kan vara höjt). Om dragbilen och släpet är så pass gammalt att klassningen av kopplingarna inte hade börjat krävs det egentligen ett kopplingsintyg för varje fordonskombination och det medges inte längre. Möjligen går det att få dispens. Har förstått att det är mycket vanligt att man hänger på släp utan hänsyn till det och de upptäcks nog inte heller om inte fordonet hamnar i olycka. Polisen vet i regel inte vad som gäller i de här fallen. När jag köpte LBS85:an fanns det tre olika kopplingsintyg med, dvs tre olika fordonskombinationer (släp). Två med regnummer som visade sig tillhöra personbilar=släpen skrotade och ett där släpet fanns kvar hos en bonde i Skåne. Köpte det och det står nu här. D v s jag har förutsättningar att köra helt lagligt med det släpet då jag har ett gällande kopplingsintyg.

    Om du har ett sk 200 drag är det inte klassat utan kräver egentligen ett intyg. (verkligheten ser dock annorlunda ut)

    Du kan nog inte begära en ursprungskontroll om du inte äger släpet men ställa en fråga om du har ID-uppgifter (nummerplåten borde räcka) innan går nog bra.

    Meja mig regnumret då jag har drygt 52 500 gamla släp i en några år gammal databas. Med tur finns det med där. Då behövs det nya regnumret eller chassinumret.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Finns chansen?

Inläggav Thomas Almen » 12 mar 2017, 15:58

Det lät både invecklat och hoppfullt. :-) Återkommer när jag fått uppgifter.
Thomas Almen
 

Re: Finns chansen?

Inläggav Z 1578 » 12 mar 2017, 19:33

Kom ihåg att en ursprungskontroll måste göras av den som ska registrera fordonet för att vara giltig, du kan alltså inte ta över en från tidigare ägare och använda den vid registrering. Det lär väl inte vara så svårt att få en ny ursprungskontroll med samma handlingar och bara bifoga ett nytt kvitto men det kostar ju 800 till.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Finns chansen?

Inläggav Per Thomson » 13 maj 2017, 17:46

För ett släp som jag endast hade fabrikat och tillverkningsnummer på och av årsmodell innan den nya typen av regskyltar samt helt avsaknad äldre regnummerskylt, vände jag mig till Riksarkivet i Ramsele som fixade fram erforderliga papper. Med dessa papper plus köpe-kvittot ordnade det sig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster