Sida 2 av 2

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 28 maj 2010, 23:17
av Anders
Det var en riktigt tjusig Regent Per! Eller, ja, hela ekipaget är riktigt vackert. Tänk om man hade kunnat få se ett ekipage som detta på något rally någon gång :D

Anders

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 29 maj 2010, 19:41
av Lasse Hsand
Stellan skrev:Ett foto som jag har fått låna av en vän till mig där trailern och inte bilen är det primära, och det ska enligt honom vara en Ryngetrailer. Vad säger panelen? :wink:

Bild

En tanke slog mig när jag postat detta inlägget...kanske tråden skulle passa bättre hos "Flak", och påbyggartråden?

/Stellan

Tjena Användes dessa släp . Jag undrar om då slog igenom eller fanns bara några prov släp. Dom ser ganska långa ut. Slullen vara kul att se ett idag. Hälsn Lars

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 29 maj 2010, 19:44
av Lasse Hsand
Jag tar tillbaka det där med långt! Lars

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 22 jan 2014, 19:37
av sjömannen
bilobuss skrev:Såg på Pärlrallyt en "räddad" kärra av, det numera ovanliga, fabrikatet Rynge. Denna kärra har räddats av en känd samlare på denna hemsida. Fabrikatet var ju ganska vanligt på 1960/1970-talet. Kan nog inte finnas många kärror/släp kvar idag av detta fabrikat. Minns att Rynge byggde en serie boggiesläp med styrboggie. I början av 1960-talet dök det upp ett sådant släp i Gävletrakten. Skåpet var av fabrikat
"YK" d v s tillverkat vid Karosserifabriken Ystad. Släpet var mörkblått och med text "Björnkläder - arbetskläder som hålla". Släpet drogs först
av en ScV Regent LS71 -58 som senare ersattes av en Volvo FB88. Åkaren var Helmer Melinder, Bäckebro, Gävle.
Någon som vet om något släp med styrboggie finns kvar? Bevarat eller på någon skrot någonstans. Olyckor lär ha hänt med dessa släp, så det
kan ha skyndat på slopningen av dessa.



En som hade "Björnklädersläpet" var Reginald Sundberg i Gävle,,,,vill minnas han körde på Skåne med det, han lär nog gå att få tag på,,,såg han senast i lördags (18/1-14) i Gävle

Sjömannen

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 23 jan 2014, 23:16
av lokförare
det gick en 5-6 st rynge trailers på Halmstad Järnverk
de försvann allihop på en gång i slutet 1960-talet
det var olika åkare som ägde dem
på den tiden var det väldigt långa trailers den var 13-14 meter långa
sedan var det förbudet mot konstruktionen som blev
problemet var att första axel gick ut på fel sida i svängarna
det var så mycket som båda däcken på första axeln gick
utanför kantlinan på flaket
för att hitta en sådan trailer är om någon inte bytade bort sin trailer
bara ställde av den bakom ladan och fortfarande står kvar där
sen tillverkades det inte så många

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 24 jan 2014, 10:24
av Per Thomson
Lokförare, har det verkligen existerat något förbud för dessa boggier?
Det kan jag inte minnas, borde vara intressant att ta reda på.
Jag trodde att Rynge-konstruktionen "självdog" därför att den var behäftad med så mycket problem. 2,05 boggien kom någon gång i mitten på 60-talet och då såg man inget behov av att behålla något som var problematiskt och dessutom inte inte det minsta bidrog till bättre framkomlighet.

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 24 jan 2014, 16:44
av lokförare
framkomligheten var bättre med rynge trailern än de som blev ersatta
de som körde på halmstad järnverk bytte bort 10-12m:s trailer med
konventionell boggi dragna av boggibil
ett bra test på framkomligheten hade en åkare i skottorp som
från uppställningplatsen var tvungen att göra högersväng från
uppställningsplatsen genom en t-korsning med trafikdelare i mitten
det gick bra att köra på rätt sida om den
pappa hade på den tiden en tio meter lång trailer med vanlig
boggi som drogs av en 2 axlad dragbil den gick inte att komma samma
väg utan att köra på fel sida om trafikdelaren
det som blev förbjudet runt de styrbara boggierna var väl den tyska
konstruktionen som ide'n togs till rynges lösning

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 17 feb 2014, 10:37
av Bo Norvinge
Bland annat holländska Knapen Trailer erbjöd från 1990 trailers med styrbara axlar som påminner om Ryngarna.

Knapen Trailers 1990.jpg
Knapen Trailers 1990.jpg (23.48 KiB) Visad 31384 gånger

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 17 feb 2014, 22:21
av lokförare
det ser ut som det ligger en vridkrans på
sista axeln antagligen samma konstruktion
på första axeln
om mittersta axeln är styrbar går inte att
se på bilden
det ser ut som det skulle vara en konst-
ruktion liknande den långa briab trailern
son finns på bild i forumet

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 19 feb 2014, 09:32
av Per Thomson
Knapen Trailer har styrningen direktpåverkad från vändskivan, KingPin sitter monterad på en vridkrans i likhet med Briab-trailern som jag visade tidigare. På denna Knapen Trailer sitter första axeln under trailerns mittpunkt. Under 50 och 60-talen hade nästan alla släp och trailers i Italien denna konstruktion. Det konceptet försökte Interconsult införa här i Sverige men lyckades mindre bra. Stefan Andersson har ett sådant exemplar bevarat. Har inte möjlighet att lägga upp någon bild nu. I Holland fanns även en annan tillverkare, kanske Hulo, som hade trailer-styrningen påverkad genom en dragstång kopplad till bilen med ett vanligt släp-drag. Finns bild även på detta här på forumet.

Våra sk city-trailers som används idag har styrningen påverkad från vridkrans-KingPin.

Re: Rynge släp - styrboggie.

InläggPostat: 06 nov 2016, 16:45
av Muk
I Svenska Dagbladet 1965-07-15 annonserades Rynge Släp ABs konkursbo ut. Blev det någon fortsättning efter det?