Rynge släp - styrboggie.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rynge släp - styrboggie.

Inläggav bilobuss » 21 aug 2008, 22:48

Såg på Pärlrallyt en "räddad" kärra av, det numera ovanliga, fabrikatet Rynge. Denna kärra har räddats av en känd samlare på denna hemsida. Fabrikatet var ju ganska vanligt på 1960/1970-talet. Kan nog inte finnas många kärror/släp kvar idag av detta fabrikat. Minns att Rynge byggde en serie boggiesläp med styrboggie. I början av 1960-talet dök det upp ett sådant släp i Gävletrakten. Skåpet var av fabrikat
"YK" d v s tillverkat vid Karosserifabriken Ystad. Släpet var mörkblått och med text "Björnkläder - arbetskläder som hålla". Släpet drogs först
av en ScV Regent LS71 -58 som senare ersattes av en Volvo FB88. Åkaren var Helmer Melinder, Bäckebro, Gävle.
Någon som vet om något släp med styrboggie finns kvar? Bevarat eller på någon skrot någonstans. Olyckor lär ha hänt med dessa släp, så det
kan ha skyndat på slopningen av dessa.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Anders Ason » 22 aug 2008, 19:17

Kristianstads Thermotrans skrev:Såg på Pärlrallyt en "räddad" kärra av, det numera ovanliga, fabrikatet Rynge. Denna kärra har räddats av en känd samlare på denna hemsida. Fabrikatet var ju ganska vanligt på 1960/1970-talet. Kan nog inte finnas många kärror/släp kvar idag av detta fabrikat. Minns att Rynge byggde en serie boggiesläp med styrboggie. I början av 1960-talet dök det upp ett sådant släp i Gävletrakten. Skåpet var av fabrikat
"YK" d v s tillverkat vid Karosserifabriken Ystad. Släpet var mörkblått och med text "Björnkläder - arbetskläder som hålla". Släpet drogs först
av en ScV Regent LS71 -58 som senare ersattes av en Volvo FB88. Åkaren var Helmer Melinder, Bäckebro, Gävle.
Någon som vet om något släp med styrboggie finns kvar? Bevarat eller på någon skrot någonstans. Olyckor lär ha hänt med dessa släp, så det
kan ha skyndat på slopningen av dessa.


    Någon som vet mer om denna tillverkare?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav bilobuss » 22 aug 2008, 20:45

Vet tyvärr inte så mycket om släpfabrikatet RYNGE. Tillverkningen skedde i samhället Rynge någon mil väster om Ystad. Enl. uppgift så ska
det ha varit gården Rynge (herrgård? storbonde?) som lär ha byggt upp denna industri. Tillverkningen omfattade kärror och släp. En del med tipp. Och även dessa släp med styrboggie. Det fanns även styrboggie-flaksläp, ev. även med tipp. Skåp byggdes trol. inte, utan man drog "bottnarna" till Karosserifabriken Ystad för påbyggnad. Kanske även till någon annan skåptillverkare.
Karosserifabriken Ystad startade år 1943 och "kursade" väl för andra gången 1993. Då hette man FLERON. Tillverkningen här skedde vid lokstallarna i Ystad. Om Rynge och "Ystad" hade något samägande vet jag ej. Helt klart så fanns det ett samarbete i alla fall.
Vore, som sagt, mycket intressant att höra mera uppgifter om RYNGE. Minnen, bilder eller t o m något sådant släp kvar.
En rolig detalj som jag minns från styrboggiesläpet i Gävle var stänkskydden. Texten var:
RYNGE
SLÄP
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Stellan » 22 aug 2008, 20:53

Kristianstads Thermotrans skrev:Karosserifabriken Ystad startade år 1943 och "kursade" väl för andra gången 1993. Då hette man FLERON. Tillverkningen här skedde vid lokstallarna i Ystad.


Låg inte FLERON i eller vid Persöners anläggning i Ystad? Jag var där och hämtade en ny skåptrailer 1978...har för mig att de hade bytt namnet alldeles innan. Det var en otrolig känsla att komma in i en så stor trailer. Den vi hade innan hade bröderna Fors byggt...smal, kort och låg. Då tänkte man som alltid...nu kan det inte bli bättre eller större...men det kunde det ju :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav bilobuss » 22 aug 2008, 21:12

När Karosserifabriken Ystad startade år 1943 låg det vid lokstallarna i Ystad. På senare tid blev det för trångt och man skaffade nog flera
lokaler (Persöner) för tillverkningen. Minns att delar av tillverkningen länge fanns kvar vid lokstallarna i Ystad, troligen ända till slutet år 1993.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Per Thomson » 26 aug 2008, 14:26

Här finns en bild på ett Ystad-skåp på en Rynge-trailer.
http://www.ekbergsakeri.se/normal.asp?pageid=3
Vid den här tiden var axeltrycket i Sverige endast 7 ton på de större vägarna och boggietrycket 11 ton. Sedan gällde ju också paragraf 54 även om polisen inte tillämpade den (krånglig att förstå). Däromot skilde man på axel eller boggie. Rynge konstruerade då boggien som måste betraktas som 2 enskilda axlar. På så vis blev det 14 tons "boggietryck" skulle man kunna säga. Detta krävde dock 3 meter mellan axlarna och för att detta skulle vara körbart utan att brytkrafterna blev för stora hittade man på en egen konstruktion som möjliggjorde att axlarna kunde vrida sig olika vid kurvtagning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Stellan » 26 maj 2010, 22:19

Ett foto som jag har fått låna av en vän till mig där trailern och inte bilen är det primära, och det ska enligt honom vara en Ryngetrailer. Vad säger panelen? :wink:

Bild

En tanke slog mig när jag postat detta inlägget...kanske tråden skulle passa bättre hos "Flak", och påbyggartråden?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Stellan » 27 maj 2010, 16:07

Ingen... :?: :!:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Pontus » 27 maj 2010, 18:50

Kan detta vara något ?
Bild 538.jpg
Bild 538.jpg (45.26 KiB) Visad 43590 gånger

Bild 539.jpg
Bild 539.jpg (41.58 KiB) Visad 43590 gånger
Användarvisningsbild
Pontus
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 apr 2007, 21:13
Ort: Tingsryd

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Pontus » 27 maj 2010, 18:58

Eller detta.http://www.vaxjobilfrakt.se/index2.htm Välj sedan Bullen 11 från menyn till vänster.
Användarvisningsbild
Pontus
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 apr 2007, 21:13
Ort: Tingsryd

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Lars-Gunnar » 28 maj 2010, 18:48

Det måste vara dåligt med kunskaperna hos den som skrivit att Titanen hade 135 hk. Alla i detta forum vet nog att det var 150 pållar som gällde.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Lasse Hsand » 28 maj 2010, 18:58

Tjena Jag hade väl inte riktigt koll på det. Men nu undrar jag om man får se något av Lars Gunnar i sundsvall I morgon. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Lars-Gunnar » 28 maj 2010, 19:25

Lasse Hsand skrev:Tjena Jag hade väl inte riktigt koll på det. Men nu undrar jag om man får se något av Lars Gunnar i sundsvall I morgon. Hälsn Lars


Vad är det i Sundsvall imorgon? Jag måste ha missat något.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Lasse Hsand » 28 maj 2010, 20:08

Tjena Bergsåkers marknaden med mycket bilar och lastbilar skvadrar m,m. Alltid intressant att titta på !
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Rynge släp - styrboggie.

Inläggav Per Thomson » 28 maj 2010, 22:41

Får väl återföra tråden till temat med denna bild . . .

akekbregimg2003_1.jpg
akekbregimg2003_1.jpg (122.08 KiB) Visad 43481 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster