Z 1578 skrev:
Släpet på bilden, hur uppförde det sig med lass fram och bak?
Jag hörde aldrig om något problem med det ekipaget. Det var ju aldrig tal om några dellaster, alltid samma axelbelastning oavsett fram och återresa. Vi hade väl lite betänkligheter när mittankarna inte var med, vilket hände periodvis för att returflödet inte balanserade. Då kunde yttertankarna fyllas till max för den vikt som svarade mot mittankarnas egenvikt.
Yttertankarna hade den längd som precis klarade att behov av skvalpskott inte behövdes. Normalt hade vi aldrig skvalpskott på något fordon då tankarna alltid var dimensionerade för fullast. Således hade den långa mittanken för släpet inget skvalpskott.
När tomma mittankar var med styvade de upp såväl bil som släp. Borde ha känts lite ostadigare med last i yttertankar när mittankarna ej var med, alltså ingen ideal lösning. Därför utvecklades den fribärande tanktrailern. Konstruktionsskisen som jag tog fram för traileridén lämnades med offertförfrågan till Tankmobil och Christian Olsson. Tankmobil svarade att de kunde inte bygga en sådan trailer. Idén med fribärande trailer för full bruttovikt och separata utrymmen för tur och retur-vätskor har visat sig mycket lyckad och används än idag. Då dagens bestämmelser är gynnsammare behövs ingen dollytrailer. Häromdagen träffade jag den chaufför som mest har kört det ekipaget och frågade om det kör- eller komfortmässigt märks någon skillnad mellan last i yttertankar kontra mittanken. Absolut ingen skillnad blev svaret.
Åter till bil+släp kombinationen:
När släpet först anlände till Rönnskärsverken var inte mittankarna med och ekipaget såg ju i det läget minst sagt lite vanskapt ut måste erkännas. En överingenjör med lite högre makt blev rasande och ville ha en förklaring; på fråga från mig om det var lägsta transportkostnad som skulle prioriteras eller exteriört utseende blev han mållös.