Fordonsutveckling 1980-tal

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2016, 12:28

Boliden AB bedrev förr (1950 - 80 tal) egen fordonsutveckling. Här är ett filmklipp från 80-tal visande test av en specialtrailer. Max bruttovikt i Sverige då var 51,4 ton och för att en påhängsvagn skulle kunna uppnå de behövliga 30-tonnen krävdes ett axelavstånd på inte mindre än 9,4 meter. För att slippa den mellanliggande främre trailerdelen som varit lösning hitintills startades ett projekt med mål att eliminera den särskilda främre trailerdelen och istället ersätta den med en styrd främre axel.

Här finns en film från ett halkbanetest på Torslanda flygplats. Trailern är lastad med järnvägsaxlar för att få testvikt. Testet avser VTI:s norm för att klara en undanmanöver, dvs efter en omkörning av ett annat fordon eller hinder gäller det att återgå till ursprungligt körfält.
https://youtu.be/yT1xk4IC_AU
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Thomas Almen » 24 jan 2016, 14:20

Gick det inte nåt liknande ekipage med syra mellan Skellefteå och Ö-vik? Minns nåt reportage i Trailer där chaufförerna gärna vela haft konstruktörens huvud på ett fat. Vägegenskaperna var tydligen vidriga, inte minst vad gällde fjädringen.
Thomas Almen
 

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav herrstina- » 24 jan 2016, 15:31

Modigt att parkera sin fina vita sportbil på provbanan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: I Chile

Inläggav Bengt Dahlberg » 24 jan 2016, 16:53

I Sydamerika är detta en tydligen omtyckt kombination.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original

Chile är ju ett mineralrikt land så över så gott som hela landet kan man se "grusbilar".

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2016, 19:09

Kul att se "Sima-Kalle" in action.

Hur tog sig detta ut. Blev det något med det?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2016, 21:27

Bosse, har du Sima-Kalles riktiga namn? Hans namn borde ha varit med. Kommer eventuellt att redigera filmen ytterligare. På slutet, killen i blå jacka är jag.

Nej, projektet lades ned därför att nya regler med generösare måttbestämmelser var på gång, TFK Brutto som ledde till 60 ton (första etapp 56 ton). Jag var Bolidens representant i det projektet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2016, 21:57

Thomas Almen skrev:Gick det inte nåt liknande ekipage med syra mellan Skellefteå och Ö-vik? Minns nåt reportage i Trailer där chaufförerna gärna vela haft konstruktörens huvud på ett fat. Vägegenskaperna var tydligen vidriga, inte minst vad gällde fjädringen.


Jodå det gjorde det, eller liknande är synd att säga, det var just den lösningen med en kort mellantrailer som vi ville komma ifrån. Det fanns även ett sådant ekipage i Helsingborg. Till saken hör att åkaren i Skellefteå hade en starkt lutande infart till åkeriområdet, utfarten därifrån ledde omedelbart över en järnvägskorsning, föraren tänkte inte på att nivåutjämningen mellan de bakre två axlarna inte klarade den starka lutningen, vilket medförde att den sista axeln som var av typ medspårande tog över kommandot och mejade ned järnvägsövergångens signalanordning. Naturligtvis var det konstruktörens fel tyckte såväl åkaren som chauffören. Det var mitt huvud de ville ha på ett fat, yttrandet vågade de naturligtvis inte klämma fram medan jag var kvar på Boliden. :mrgreen:
Det skulle vara roligt om någon kunde visa mig den artikeln i Trailer, har aldrig sett den själv.

För övrigt var denna trailer försedd med dubbla tankutrymmen för transport av kemikalier både tur och retur. Det ersatte ett tidigare bil+släp ekipage med hela 6 tankutrymmen, med trailerkombinatioen behdes endast 3 tankar vilket gav en mycket lättare konstruktion och därmed större lastförmåga. De särskilda ADR-godkända ventiler som behövdes var mycket dyra och kunde reduceras till halva antalet medförande en besparing bara de på ca 300 000 kr, mycket pengar då.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Thomas Almen » 24 jan 2016, 23:22

Det var väl mest fjädringsegenskaperna som kritiserades som jag minns det. Tydligen som att rida rodeo 8-10 timmar om dagen. Ska se om jag har tidningen kvar, så kan jag scanna in reportaget.
Thomas Almen
 

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 25 jan 2016, 16:49

Thomas Almen skrev:Det var väl mest fjädringsegenskaperna som kritiserades som jag minns det. Tydligen som att rida rodeo 8-10 timmar om dagen. Ska se om jag har tidningen kvar, så kan jag scanna in reportaget.

Ok, det hade ju inget med själva trailern att göra i så fall, om man var van vid bil+släp -komfort och därefter blev hänvisad till en dragbil var det inte nådigt med dåtidens bladfjäderkonstruktion. Trailern (Bolidenägd) var luftfjädrad medan åkaren själv bestämde över sin dragbil.

Här en bild på den trailern. I ena riktningen kördes svavelsyra, fack främre och bakre, i retur flytande svavel i mittanken.

045_SVS106010_1.jpg
045_SVS106010_1.jpg (147.26 KiB) Visad 27641 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2016, 11:35

Mjae, jag är inte helt övertygad om att bilens fjädring påverka så mycket. Har själv kört alla möjliga kombinationer, korta bladfjädrade tqndembilar med luftad maskintrailer, kort Scania boggie med Mölnlyckefjädrar och det har funkat tämligen utmärkt. Gissar att främsta axeln sitter väl nära bilen för att det ska bli helt lyckat.Att den är ledad två gånger tror jag inte heller gynnar chaufförens rygg.Dessutom, en Volvo med rätt lång hjulbas å parabel torde uppföra sig ganska sansat.
Thomas Almen
 

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 26 jan 2016, 14:47

Det är alltid värdefullt med erfarenhetskommentarer, det välkomnas. :D

Men sedan kan jag tycka att det hade varit bättre om man hörde av sig till mig i stället för att klaga via en tidning. :( Det enda klagomålet som nådde mig var den nedkörda signalanordningen vid järnvägskorsningen.

Om jag så här ca 35 år försent försöker väga in din erfarenhet Thomas så misstänker jag att bilens boggie inte fjädrar särskilt mycket då den styvare bladfjädringen "kastar över" det som skall fjädras till den mer responsiva luftfjädrade axeln på mellanbryggan. Denna "överkastning" arbetar helt utan att tankmassan berörs på grund av kopplingspunktens tvärled. Hade även bilens boggie varit lika responsiv som trailerns första axel, dvs varit luftfjädrad, hade kombinationen troligen upplevts som mer komfortabel. Även tvärleden hade kunnat förses med en dämpanordning som hindrar lastbalanseringen "överkatningen" mellan bilen och trailerns första axel.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2016, 10:29

Skulle inte förvåna mig om chaufförerna klagat hos åkarn, utan att det kommit vidare, sånt har hänt förr. Hänger inte helt med i resonemanget, för invecklat för min simpla hjärna. Spontant misstänker jag att mellandelen kan fungera som en förstärkare, vilket ger obehagliga slag i framänden på bilen. Gissar att man tjänat komfort om axeln suttit längre bak. E4 mellan Umeå och Ö-vik i tjällossningen lär ha frestat på om inte komforten var den bästa.
Senast redigerad av Thomas Almen 27 jan 2016, 10:36, redigerad totalt 2 gånger.
Thomas Almen
 

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 27 jan 2016, 10:35

Hur som helst skulle det vara kul att få ta del av tidningsartikeln Thomas :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Kjell T » 27 jan 2016, 12:06

Hur var det att backa med tanktrailern?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 27 jan 2016, 13:22

Inga större problem men för att övertyga åkaren var vi tvungna att ta fram en trämodell. Åkaren krävde ändå att han måste kunna styra trailerns första axel som därför var infäst mot ramen med en vändkrans och nödvändig hydraulik, ett par hundra kilo onödig vikt då denna funktion aldrig kom att användas under trailerns livstid. Egentligen var det ju bara två leder, så även på linkekipage och bil+släp. Visserligen lite annan geometri men det övar man in vilket lätt visades med trämodellen.
För ekipage nr 2 som var i trafik i Hbg slopades den extra styrfunktionen.
När det gäller olika axlars avstånd och inbördes placering var det givna mått för att uppnå 51,4 ton enligt paragraf 106 (broformeln) samt även gällande framkomlighetskrav. Kombinationen som tråden nu råkat handla om var även uttestad i VTI:s datamodell för vältstabilitet och fick bättre värden än för motsvarande bil+släp förutsatt att den bakre medspårande axeln låstes vid hastighet över 40 km/h.

Konstruktionen med mellanled var ändå lite klumpig och onödigt tung, det var därför vi försökte ta fram en konstruktion utan mellanled som den här tråden egentligen startade med och som visas på filmen.

Bolidentrailermodell001.jpg
Bolidentrailermodell001.jpg (212.59 KiB) Visad 27534 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster