Fordonsutveckling 1980-tal

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Z 1578 » 28 jan 2016, 20:25

Intressant ämne! Kul att få veta bakrunden till udda konstruktioner och lite om arbetet bakom att ta fram dom. Jag kan tänka mig att det kunde bli lite knyckigt att åka i den bilen med mellantrailern, speciellt om det blev otakt i mellan enheterna tex om det kom flera gupp på raken. Kul med filmklippet också, mer sånt.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav herrstina- » 28 jan 2016, 21:05

Om jag förstår det rätt hade man antingen last i ändarna, eller på mitten, det måste också påverka egenskaperna rätt märkbart.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2016, 10:21

Z 1578 skrev:Intressant ämne! Kul att få veta bakrunden till udda konstruktioner och lite om arbetet bakom att ta fram dom. Jag kan tänka mig att det kunde bli lite knyckigt att åka i den bilen med mellantrailern, speciellt om det blev otakt i mellan enheterna tex om det kom flera gupp på raken. Kul med filmklippet också, mer sånt.


Du är rätt på det, bilens bakfjädring "arbetade" nog inte särskilt mycket medan mellantrailerns luftfjädrade axel gjorde jobbet, tanken (huvudtrailern) berördes inte utan hade det komfortabelt. :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2016, 10:34

herrstina- skrev:Om jag förstår det rätt hade man antingen last i ändarna, eller på mitten, det måste också påverka egenskaperna rätt märkbart.

Stina.

Du har förstått rätt angående lasten men det kan inte påverka något då tyngdpunkten alltid är densamma (tankmitt) oavsett last/färdriktning och konstruktionen är garanterat helt böjstyv, det är tankröret som utgör "ram". Ett rör med diametern i 6 mm godstjocklek (trycktank med korrosionstillägg samt ADR) kan omöjligt fås att fjädra eller böjas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav herrstina- » 29 jan 2016, 10:45

Det här är nog ett tillfälle när teori och praktik inte sammarbetar, jag tror att dom flesta håller med om att en trailer eller släpvagn samarbetar betydligt bättre om vikten koncentreras till ändarna kontra mitten. Även om lasten placeras så viktfördelningen är densamma.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 01 feb 2016, 16:41

Den erfarenheten Stina är jag också "uppvuxen med", det gällde att skona släpets ram för den ofta underdimensionerade svanhalsen. Förutom denna aspekt kunde en lång släpram komma i egensvängning vid koncentrerad punktlast på mitten vilken man ibland måste tillämpa för att klara axeltrycken någorlunda, t ex vid en tung maskindel som utgjorde hela lasten (ångpanna till Finland :-) En sådan egensvängning kan inverka på komforten främst om det är en trailer. En fribärande tank kan aldrig få någon egensvängning för då skulle den ganska snart spricka.
En fara med veka ramar och delad last koncentrerad till axeländarna kan vara vridstabiliteten som bifogad bild avser att visa. Om lasten i stället hade flyttats samman något närmare mot mitten hade den bidragit till att styva upp ramen och vältningen skett något senare (vid högre hastighet).

Valtning.jpg
Valtning.jpg (74.27 KiB) Visad 27066 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2016, 18:29

Tidigare fordonsutveckling, 70-tal. Den här lösningen ersattes med den trailern som vi diskuterade komfortproblematik kring. Trailern fick avsevärt bättre lastförmåga, båda kombinationerna 51,4 ton. En av förklaringarna var att trailern behövde endast 3 fack och var fribärande. Här gavs goda tillfällen att jämföra lastplacering, i ena transportriktningen ytterfacken och för den andra mittankarna. Jag hämtade själv ekipaget hos Christian Olsson AB i Gbg och körde först ned det till Hbg för provlastning innan det hämtades upp till Skellefteå.

045_BOLS_SVS001_1.jpg
045_BOLS_SVS001_1.jpg (111.24 KiB) Visad 27036 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Z 1578 » 02 feb 2016, 22:34

Min erfarenhet av lastens placering när det gäller flytande gods är att speciellt släp går mycket lugnare om man har lasten strax bakom mitten på släpet. När jag lossar ur släpet börjar jag från ändarna och lämnar facket över 3:e axeln till sist, så långt det nu är möjligt. Det sämsta är att ha framlass i vagnen, då går den mycket oroligare, den blir även instabil i svängar men det gäller väl alla släp. Det är såklart skillnad om man kör med fulla Fack, då är det inte lika känsligt med placeringen.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Z 1578 » 02 feb 2016, 22:37

Per Thomson skrev:Tidigare fordonsutveckling, 70-tal. Den här lösningen ersattes med den trailern som vi diskuterade komfortproblematik kring. Trailern fick avsevärt bättre lastförmåga, båda kombinationerna 51,4 ton. En av förklaringarna var att trailern behövde endast 3 fack och var fribärande. Här gavs goda tillfällen att jämföra lastplacering, i ena transportriktningen ytterfacken och för den andra mittankarna. Jag hämtade själv ekipaget hos Christian Olsson AB i Gbg och körde först ned det till Hbg för provlastning innan det hämtades upp till Skellefteå.

045_BOLS_SVS001_1.jpg


Släpet på bilden, hur uppförde det sig med lass fram och bak?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2016, 23:17

Intressanta synpunkter Andreas. Curt Wiklund i Sthlm fick åläggande om att alltid ha den lastade växlarburken fram på släpet för att undvika wobbling. NNP körde ju foder med Lagabekipage. Vid ett tillfälle hade en lastad burk ställts bak på 3- axlingen. Nerför Litsbacken börja det slänga, och vid Fjälvägen slogs bägge burkarna loss. Kom precis när det hänt. Släpet stog på ramen, med alla hjul i luften.
Thomas Almen
 

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2016, 01:03

Jag lastade Oves bil hos SSAB Domnarvet (Borlänge) en natt. Det var underkylt regn och mycket halt. Hade lastat nästan klart på ett par olika ställen på industriområdet, det fattades att lasta en sista post på kanske 6-7 ton som skulle läggas främst på det treaxliga släpet. Jag körde i maklig fart på den mörka och hala industrigatan och stannade för att undersöka om jag hade kommit till rätt byggnad för att lasta den sista posten. Kollade i backspegeln innan jag skulle öppna dörren men såg ett vitt ljus och antog att det var en industritruck som skulle köra förbi och väntade därför, men ljuset förblev i backspegelbilden och någon truck kom aldrig. Det var mitt eget släp som hade försökt köra förbi mig när jag stannade och därför stod jämte bilen med krökt dragstång. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2016, 01:54

Z 1578 skrev:
Släpet på bilden, hur uppförde det sig med lass fram och bak?

Jag hörde aldrig om något problem med det ekipaget. Det var ju aldrig tal om några dellaster, alltid samma axelbelastning oavsett fram och återresa. Vi hade väl lite betänkligheter när mittankarna inte var med, vilket hände periodvis för att returflödet inte balanserade. Då kunde yttertankarna fyllas till max för den vikt som svarade mot mittankarnas egenvikt.
Yttertankarna hade den längd som precis klarade att behov av skvalpskott inte behövdes. Normalt hade vi aldrig skvalpskott på något fordon då tankarna alltid var dimensionerade för fullast. Således hade den långa mittanken för släpet inget skvalpskott.

När tomma mittankar var med styvade de upp såväl bil som släp. Borde ha känts lite ostadigare med last i yttertankar när mittankarna ej var med, alltså ingen ideal lösning. Därför utvecklades den fribärande tanktrailern. Konstruktionsskisen som jag tog fram för traileridén lämnades med offertförfrågan till Tankmobil och Christian Olsson. Tankmobil svarade att de kunde inte bygga en sådan trailer. Idén med fribärande trailer för full bruttovikt och separata utrymmen för tur och retur-vätskor har visat sig mycket lyckad och används än idag. Då dagens bestämmelser är gynnsammare behövs ingen dollytrailer. Häromdagen träffade jag den chaufför som mest har kört det ekipaget och frågade om det kör- eller komfortmässigt märks någon skillnad mellan last i yttertankar kontra mittanken. Absolut ingen skillnad blev svaret.

Åter till bil+släp kombinationen:
När släpet först anlände till Rönnskärsverken var inte mittankarna med och ekipaget såg ju i det läget minst sagt lite vanskapt ut måste erkännas. En överingenjör med lite högre makt blev rasande och ville ha en förklaring; på fråga från mig om det var lägsta transportkostnad som skulle prioriteras eller exteriört utseende blev han mållös.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Z 1578 » 06 feb 2016, 20:16

Thomas Almen skrev:Intressanta synpunkter Andreas. Curt Wiklund i Sthlm fick åläggande om att alltid ha den lastade växlarburken fram på släpet för att undvika wobbling. NNP körde ju foder med Lagabekipage. Vid ett tillfälle hade en lastad burk ställts bak på 3- axlingen. Nerför Litsbacken börja det slänga, och vid Fjälvägen slogs bägge burkarna loss. Kom precis när det hänt. Släpet stog på ramen, med alla hjul i luften.


Det är väl inte bra med för mycket baklass heller, själv så brukade jag också ha lådan fram när jag körde en låda med krokekipage. Finessen med en tankbil med många Fack är ju att det går att fördela lasten ganska exakt, sedan är levande last annorlunda än det som ligger still. En tankvagn med skvalp fram eller lasset för långt fram blir gungig och hoppig eller hur jag ska beskriva fenomenet. En annan sak som kan påverka är att överhänget bak är i princip obefintligt om man jämför med vad en lvx eller lagabvagn kan ha.

Ekipaget som NNP körde ut foder med var till oss en gång, eller en nyare variant kanske för jag tror att det var 4 axlar på vagnen. Vi skulle ha hö, det var lastat till 4m alla gånger. Under höet var det korn upp till lämkanten, lika på alla 3 flaken, det gäller att stuva om man ska få med allt...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Fordonsutveckling 1980-tal

Inläggav Per Thomson » 28 mar 2016, 21:03

Thomas Almen skrev:Det var väl mest fjädringsegenskaperna som kritiserades som jag minns det. Tydligen som att rida rodeo 8-10 timmar om dagen. Ska se om jag har tidningen kvar, så kan jag scanna in reportaget.


Bengt Gustafsson hittade artikeln:

_MG_5450.JPG
_MG_5450.JPG (334.59 KiB) Visad 26638 gånger

_MG_5447.JPG
_MG_5447.JPG (238.77 KiB) Visad 26638 gånger

_MG_5432.JPG
_MG_5432.JPG (235.26 KiB) Visad 26638 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster