Ilsbo-trailer

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 19 feb 2014, 20:08

Jag har en Ilsbo jumbotrailer från 1970.
Vad jag fick höra när den köptes, var att den hade gått på Ragnar Perssons Åkeri i Fagersta.

Den är avkortad en lämlängd, och när detta är gjort vet jag inte.
Det fanns även en tvilling-trailer till salu, som hade ursprunglig längd.

Förklaringen till att den vart avkortad skulle vara att den började gå på Norgekörningar.
Det kan nog stämma, för det sitter en dekal på en låda med "Sand's Truckstopp".

Är det någon som vet något om denna trailer, eller har något foto?
Undrar vilken dragbil den gick bakom?
2011_06250304.JPG
2011_06250304.JPG (140.37 KiB) Visad 29695 gånger
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Bo Norvinge » 19 feb 2014, 20:49

Ser ut att vara en jumbo anpassad för boggibil.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 20 feb 2014, 17:24

Det stämmer nog.
Det är 16ton axeltryck på boggin, och 16ton på skivan.

16ton klarar jag inte med min enkelbil.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 18:41

Är det bara 8-tons axlar i boggien, eller är det 2 X 16 ton? Dragbilen bör ha varit ngn. tandemdriven variant.
Den andra trailern du nämner, finns den kvar till salu?

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 20 feb 2014, 19:04

Japp, 8-tons axlar med 9.00-20. Förmodligen för att få ner höjden lite.

Den andra trailern är såld. Om jag minns rätt, till Irak.
Vad nu de ska med en 40år gammal trailer till?

Båda fanns till salu hos Ekmans skrot i Hedkärra.

Varför tror du dragbilen har varit tandemdriven?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 19:09

Jo med tanke på att trailern är byggd så att den trycker med 16 ton vid max.last på vändskivan.
8-tons axlar, då blir man ju nyfiken på varför man byggt långboggie?

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 20 feb 2014, 19:55

Reid Hulting skrev:Jo med tanke på att trailern är byggd så att den trycker med 16 ton vid max.last på vändskivan.

Det klarar man väl även med en vanlig boggibil, med odriven stödaxel?

Reid Hulting skrev:8-tons axlar, då blir man ju nyfiken på varför man byggt långboggie?

Tja, en gissning är för att få ner höjden på flaket.
9.00-20 och kortboggi, klarar det verkligen 16 tons boggitryck?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 20:06

Dagens boggiebilar, ja. 1970 nej.
8 tons axeltryck klarar den ju nu också, vad var meningen med långboggien? Normalt var ju aa i långboggien 2,05 m för att kunna utnyttja 10-tonsaxlar fullt ut enl. då gällande axeltrycksbestämmelser.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Thomas Almen » 20 feb 2014, 20:57

Norge hade ju i många år "Lätt" och "Tung" 8/12-begränsning. Enda förklaringen jag kan se är att den fick utnyttja marginalerna, (500 kg per axel), i bägge fallen. På "lätt" 8/12 fick man nämligen inte det.
Thomas Almen
 

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 21:22

Då skulle man ha spritt boggien vid ombyggnadstillfället också då eller bytt axlarna. Annars kvarstår nyfikenheten.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 20 feb 2014, 21:29

Den okortade "systertrailern" hade samma axelavstånd och däckdimension.
Den kan knappast ha gått på Norge.

Angående bilen lastförmåga.
Jag lastar nu med enkelbilen, lagligt, över 10 ton på skivan.
Då tycker jag det låter rimligt att en boggibil av motsvarande ålder borde klara 16 ton.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Reid Hulting » 20 feb 2014, 21:55

Omkring 14 ton stämmer bättre för en vanlig boggiebil. Har tittat i regbevis på gamla bilar. Scania-Vabis LT76 eller LT110 t.ex. kunde som tungdragare uppgraderas till 16 ton eller t.o.m. mer.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 21 feb 2014, 13:08

Om det var så att man kunde få 16 ton med 9.00-20 och kortboggi, då har jag ingen rimlig förklaring till långboggin.
Tillverkade Islbo både lång och kort boggi?

Kan man via reg.nummret ta reda på ägarhistoriken?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 13:14

Ja Ilsbo hade bägge delar.
Thomas Almen
 

Re: Ilsbo-trailer

Inläggav Säters El-kvarn » 21 feb 2014, 13:30

Det är väldigt liten fjädringsväg på trailern.
I princip enbart ett tjockt fjäderblad, samt länkage till den andra axeln.
Tack vare detta är den väldigt stadig och bra.
Utan last händer det ofta att något hjul "går upp i luften".

Var det vanligt med en sådan konstruktion?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster