forss släp

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: forss släp

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2014, 10:58

Bosse N kanske har kontakter med personer som varit verksamma med utveckling hos Forss? Jag tänker på en artikel i någon av de första numren av Klassiska Lastbilar som handlade om modultrailer baserad på 20' -containers som kunde sättas samman till en 40' trailer. Bilförare kunde dessutom lossa dessa från jvg-vagn och montera axel/boggie -ställen. Frågan är om någon släptillverkare har varit mer innovativ än Forss.

Skänninge kanske också skulle nämnas, de kanske var besmittade från närbelägna Mjölby (Forss), för sina fribärande skåpkonstruktioner. Min allra första fjärrkörningssejour var med med en LS76:a utan kapell men med ett 10,5 m fribärande Skänningesläp på Bilspeditionslinjen Västmanland - Skåne. Skåpet behövdes för returlasterna som alltid bestod av grönsaker.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: forss släp

Inläggav Bo Norvinge » 02 feb 2014, 12:10

Det var ASJ-Fruehauf (Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna) som var involverade i det projektet.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/SLAB.pdf
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: forss släp

Inläggav sjömannen » 02 feb 2014, 12:38

Slab/Svelast har så vitt jag vet aldrig haft något lyckat projekt, åtminstone inte ur "vanliga åkares" perspektiv. C-sam burkarna trodde man ju mycket på,men det floppade ju rejält. Systemet skrotades väl helt slutet 80-början 90-eller? Undrar vad dessa s.k. innovationer kostade? Förmodligen hade man sparat x antal miljoner på att bedriva konventionell trafik,med inlejda åkare. De enda"positiva" jag minns om deras fordon va att den första luftfjädrade bil jag sett(bakaxel) satt på en Slab bil en 2 axl Viking med vändskiva i början på 70." F`låt att jag kom från ämnet lite. :oops:

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: forss släp

Inläggav Per Thomson » 02 feb 2014, 16:50

Bo Norvinge skrev:Det var ASJ-Fruehauf (Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna) som var involverade i det projektet.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/SLAB.pdf


Just ja, det var det. Men dessa gossar du var i kontakt med kanske har material om detta också, de blev väl polare under namnet Parator; ASJ, Skänninge och Br Forss? Senare kom väl även Kilafors med.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: forss släp

Inläggav lokförare » 02 feb 2014, 17:20

vad jag vet kom inte kilafors med i parator
det var skänninge, forss ,asj,och ryds
asj och forss var ihopslagna före parator
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: forss släp

Inläggav lokförare » 02 feb 2014, 17:32

konstruktionen med 2st ihopkopplade
containers och 2 lösa axlar under
kom antagligen från usa
i slutet på sextiotalet kom det containers
40 fot långa som bara sattes en lös boggi under
och där var king pin som fälldes ner och kopplades
till en dragbil
jag kommer inte ihåg om där var stödben på dem
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: forss släp

Inläggav herrstina- » 02 feb 2014, 19:38

Undrar hur många som behövts för koppling och rangering idag? En järnvägsansvarig, en chaufför, en med uppgift att fixera axlarna och några ansvarig förmän. Lösningen vore knappast konkurranskraftig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: forss släp

Inläggav Årdalstangen » 28 dec 2015, 22:03

Hei, her kommer er spørsmål frå Norge. Når ble Forss til Forss Parator 1970 eller tidligere? Det er en gruppe her i Norge der det diskuteres og ingen bLir enige.
Årdalstangen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2015, 17:46

Re: forss släp

Inläggav S-V L44 » 29 dec 2015, 13:26

Så här skriver Corren.se ( http://www.corren.se/nyheter/mjolby-box ... 77665.aspx ):
Wallenbergägda företaget Incentive, som köpte Bröderna Forss i slutet av 1964, slog först ihop det med Linköpingsbaserade ASJ och sedan med materialhanteringsföretaget Parator. Tanken med att sälja till ett utvecklingsbolag som Incentive var att få tillgång till kapital, ledningskapacitet och andra resurser som familjeföretaget led brist på.
Företaget utvecklades ändå inte så bra som man hade hoppats och efter ytterligare ett par ägarskiften försvann Forss-Parator som företag i slutet på 1980-talet, även om verksamheten liksom produktnamnet levde kvar i Mjölby till 1993 genom Componenta Transport AB.

Och så här skrivs det av A Segerberg/Paola Svensson i följande skrift http://linkopings.foreningsarkiv.dinstu ... s_2014.pdf :
ASJ-Forss verkstadsklubb, Linköping
Klubben bildades den 5 juni 1968. Den 28 november 1968 beslöts att en sammanslagning skulle ske med ASJ:s verkstadsklubb och den 1 februari 1970 beslöts att separera från ASJ:s verkstadsklubb med anledning av att Forss
Parator AB verksamhet flyttades till Mjölby.

Enligt Alla Bolag http://www.allabolag.se/5564881323/FORS ... R-225109VM ägs varumärket Forss-Parator sedan november 1998 av Parator Industri AB i Bollnäs.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: forss släp

Inläggav Årdalstangen » 05 feb 2016, 01:54

fans det noken slep frå slutten av 60 tallet som hette Kollivagn og kom med forssterket sideprofil ?

og er det nokon som hugser King Sise henger som kom i 1982?
Årdalstangen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2015, 17:46

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron