Sida 2 av 2

Re: Långa flaktrailers

InläggPostat: 01 mar 2019, 16:11
av Magnum19
Hej!
Under 70 talet körde jag ett riktigt "monster" till långtrailer, och om jag minns rätt var trailern (exkl. dragbil) 17-18 meter lång med kort boggi längst bak så inte var den speciellt helt enkel att köra ... men det gick bra i alla fall :-) Och som om det inte räckte med det långa fordonet så skulle vi också transportera långa takstolar så ibland körde vi med ett överhäng på 10 meter!
Bifogar två foton på "monstret" och ett foto på en lika lång trailer men den hade då i alla fall sista axeln tvångsstyrd.
/Magnum
PS. Ingen av dessa fordonskombinationer skulle tillåtas idag :-)

Re: Långa flaktrailers

InläggPostat: 02 mar 2019, 10:32
av Bo Norvinge
Fina bilder.
Är det en f.d. Jämtfrakt-bil?

Re: Långa flaktrailers

InläggPostat: 03 mar 2019, 23:41
av Magnum19
Hej!
Det tror jag inte, de flesta bilar som körde för dåvarande Smedjebackens Valsverk var lackade som på bilderna.

Re: Långa flaktrailers

InläggPostat: 03 jul 2019, 18:51
av Per Thomson
Magnum19, du skriver att den sista axeln var tvångsstyrd, hade den verkligen en styrmekanism kopplad med vändskivan?
Var det inte så att den istället var medspårande?

Oavsett vilket tycker jag att ditt inlägg var mycket intressant. :D

Re: Långa flaktrailers

InläggPostat: 11 jul 2019, 16:34
av Magnum19
Hej!
Du har helt rätt, sista axeln var medspårande ... dvs. inte kopplad till vändskivan.