Långa flaktrailers

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Långa flaktrailers

Inläggav Säters El-kvarn » 22 jan 2014, 16:46

I slutet av 70-talet såg man mycket av dessa långa trailers.
Typ från Smedjebacken, även SB-bolaget i Borlänge hade ett riktig "as" med styrande axlar.

Vad är anledningen till att denna typ är borta från vägarna?

Det hade varit kul med några bilder på dessa.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Långa flaktrailers

Inläggav sjömannen » 22 jan 2014, 18:35

De va ju en o annan personbil o lyktstolpe som strök flagg när bakändan for i väg utom synhåll för chauffören,,de är väl en anledning
Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2014, 19:50

Dåtidens bruttoviktstabell medförde att man uppnådde fullt axeltryck om man särade axlarna till ungefär 3,5 meter. För att hjulen inte skulle "bryta" för mycket mot vägbanan vid tvära svängar hittade man på en konstruktion som vinklade axlarna något i förhållande till kurvradien och som återgick självmant till normalläge vid körning rakt fram. Konstruktionen var dåligt genomtänkt, det fanns bättre i Tyskland som man kunde ha köpt. Som föregående inlägg anger så mejades mycket ner av de hjul sköt långt utanför trailerns sidokant vid kurvtagning. Vid backning måste konstruktionen låsas och stora påkänningar uppstod på låsanordningen. Vissa låsanordningar kunde möjliggöra låsning i utsvängt läge och det kunde skickliga förare utnyttja när man skulle backa in på trånga byggplatser med armeringsjärn.

De tyska konstruktionerna fungerade så att trailern eftersträvade att följa dragbilens spår. De svenska konstruktionerna gav ingen sådan hjälp utan bara "stjälp" :shock: . Problemet med både den tyska och den svenska konstruktionen var att de inte fungerade vid halt väglag utan då borde ha varit låsta.

Rickardssons i Hässleholm tillverkade under 60-talet den första 18,5 meters trailern med tysk boggie (till Samojeden). Efterföljande långtrailers byggdes med från vändskivan kopplad tvångsstyrning. Minst en sådan går än idag i trafik. De är inte heller bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, de klarar inte en undanmanöver i hög fart särskilt bra.

Dagens långtrailers har ofta två av de fyra axlarna medspårande med axlar av typ spindelled. De är också trafikfarliga om inte dessa axlar hålls låsta vid högre fart. Det är ofattbart att det inte finns lagkrav på automatisk axellåsning för denna typ av trailer. VTI hade denna kunskap redan på 70-talet. Olyckan vid Heberg (Falkenberg) kanske inte hade behövt sluta så tragiskt om trailerns medspårning hade varit låst.

TankbilsolyckaHebergE6.jpg
TankbilsolyckaHebergE6.jpg (29.87 KiB) Visad 30978 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2014, 20:09

Denna BRIAB trailer är förmodligen från 70-talet. Fotot taget 2010.

Här är bakänden på trailern på väg ut på åkern.

IMG_4522.JPG
BRIAB 18,5 m direktkopplad styrning från vändskiva.
IMG_4522.JPG (178.69 KiB) Visad 30973 gånger



Trailern styr omedelbart när dragbilen styr. Det hade varit bättre om trailern hade följt dragbilens spår.

IMG_4525.JPG
IMG_4525.JPG (139.43 KiB) Visad 30973 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långa flaktrailers

Inläggav lokförare » 25 jan 2014, 22:13

en trailer med den här typen av boggi ska köras på ett
speciellt sätt så att den aldrig hamnar i den här situatinen
äldre ledbussar med tvångstyrd sista axel hade samma konstruktion
det var väldigt ofta att förare som körde sådan buss tog ut i svängarna
för att de körde med lång buss och sista axeln spårade utanför med skador på
yttre bakhörnet
i själva verket skulle man inte ta ut någonting sista axeln gick i samma spår
som drivaxeln
framkomligheten på en 15 meter lång ledbuss var bättre än en vanlig
12 meters buss
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2014, 12:10

Bilde0852.jpg
Bilde0852.jpg (72.25 KiB) Visad 30850 gånger
Den här drog runt på i Norge i 7-8 månader. Styrning på alla 3 axlar, + 6 meters trombonering. Valde man rätt spår från början, så var den oerhört smidig, även med full trombonering. Endast vid ett tillfälle hittade bakänden på egna hyss, men det var för att jag litade på en Skanskagubbe som skulle hålla kolll på bakänden åt mig.
Thomas Almen
 

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Bo Norvinge » 26 jan 2014, 12:35

Kanske denna Halmstad Stål-trailern som nämnts tidigare i tråden?

http://www.norvinge.se/foto/60.0903.001.jpg

Scania-Vabis LT75 -1959 ägd av Einar Erlandsson i Torup.
13-meters Ryngetrailer.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Långa flaktrailers

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2014, 13:25

Man minns dessa långa Halmstadstål-ekipage rätt väl.
Här är en annan av dessa bilar som finns på Scanias bildbank.
Villkoren för nedladdning/publik visning av fotografierna i Scanias bildbank är lite motsägelsefulla så därför väljer jag att endast förmedla länken.
https://scaniaimagearchive.scania.com/f ... 7604C79273
Denna bil har t.o.m. en tillkopplad jigg.

// Kjell N

Edit 140128: Jag ser att länken ovan inte fungerar, men den funkade för mig då jag skrev inlägget.
Det har visats bilder från Scania bildbank tidigare av och till här i forumet (med eller utan skriftligt tillstånd).
Eftersom det framkommit högst relevant information nedan, så jag lägger ändå in en lågupplöst bild av bilen, så att de som inte vet hur man loggar in på Scanias bildbank kan ana hur ekipaget ser ut.


45335.jpg
45335.jpg (51.73 KiB) Visad 30681 gånger

Det är ett intressant ekipage, och man får ladda hem bilden från bildbanken med högre upplösning för eget bruk. Den som vill göra så skall söka efter bild nummer 45335.
Om den nu bifogade bilden inte godtages av forumets moderatorer så får man väl helt enkelt plocka bort den.
Senast redigerad av S-V L44 28 jan 2014, 01:18, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Bo Norvinge » 26 jan 2014, 16:36

Den 59:a (N3179) som finns på min hemsida byttes rätt snart ut mot en Suprad 75:a årsmodell 1961. Det han eventuellt vara Einar Erlandssons som finns i Scaniaarkivet.
Supermärke och dropplist över framrutan talar för möjligheten. Däremot har jag inga papper på N3585 som kan säkra detta påstående.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Bo Norvinge » 26 jan 2014, 17:01

Hej, det var jag igen!

Hade visst papper på Einar Erlandssons LT75 från 61. Den hade registreringsnummer N4745.

Fortsätt!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Långa flaktrailers

Inläggav lokförare » 26 jan 2014, 22:22

det var 2 eller tre åkare som hade släp
till sin trailer
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Bo Norvinge » 27 jan 2014, 21:07

Einar Erlandssons son Lars meddelade mig att det var Sune Johansson i Våxtorp som hade 75:an i Scaniaarkivet. Han hade också en Ryngetrailer.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Långa flaktrailers

Inläggav lokförare » 27 jan 2014, 22:17

sune johansson i våxtorp hade 2 stycken
rynge trailer 3 bilar sammanlagt
han körde direkt på Halmstad järnverk
alla övriga halmstadstålbilar gick
genom bilspedition
bilen i scanias arkiv kan vara en prov-
bil med en speciell turbo som gick
sönder och det fanns inga delar till
den i sverige
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Långa flaktrailers

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2014, 20:15

Jag har flera minnen från liknande ekipage som körde långa armeringsjärn från vissa bruk i Bergslagen varav ett är bruket i Horndal. Att ha en kärra efter en långtrailer ser kanske lite komiskt ut men var nödvändigt för att de långa knipporna inte skulle släpa i körbanan. När man svängde så böjde sig även lasten :lol: 8)
Även "hemmaåkeriet" för Stora kopparbergs Bergslags AB hade denna typ av kombination.

Lite OT men ändå:
1973 när alla dispenser var definitivt slut, även för Boliden, tvingades vi koppla bort en "cigarr" på dubbelekipagen som gick mellan Hbg och Landskrona. Ekipaget blev då alltför kort även för den decimerade bruttovikten i förhållande till §54 men den förslagne åkaren kopplade då efter en jigg (skånsk åkare) och polisen blev ställd :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långa flaktrailers

Inläggav herrstina- » 29 jan 2014, 20:50

attachment[3].jpg
attachment[3].jpg (53.08 KiB) Visad 30633 gånger
attachment[1].jpg
attachment[1].jpg (77.14 KiB) Visad 30633 gånger
Liknande löjliga regler finns i vissa stater i USA. Tippbilar har en axel som fälls ner bakom bilen vid behov, övrig tid vilar den över lämmarna. Dom kan säker växla över några kilo från bilens ordinarie axlar men att det skulle ha någon avgörande betydelse för säkerhet och vägslitage betvivlar jag.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron