av Per Thomson » 10 jul 2013, 16:32
Mot mitten av 60-talet särade man på boggiaxlarna bak och fick upp tillåten bruttovikt med 1,5 ton till 27,5 ton. Fram tills dess var denna typ den vanligaste, första hälften av 60-talet. Under denna period tilläts 250 cm fordonbredd på allt fler vägar mot tidigare 235 cm. Varje länsstyrelse beslutade enskilt om detta.
Den här typen av släp var ett all-round släp för all inrikes fjärrtrafik med flakgods, t ex Bilspedition och ASG:s linjetrafik och då ofta försedda med kapell. En vanlig längd var 10 - 11 meter.
Senare, närmare 70-talet kom man på att bro-paragrafen (§54) inte behövde tillämpas mellan axlarna på ett fordon, alltså om måttet 2,05 meter var uppfyllt mellan boggi-axlarna så kunde totalvikten höjas till 30 ton och även bruttovikten förutsatt att totala axelavståndet var minst 9,6 meter, det senare gav en flaklängd på 12 m och ett rejält överhäng.
Hälsningar
Per Thomson