Sida 1 av 2

Bromsanpassning

InläggPostat: 18 feb 2012, 22:56
av Kjell T
När har bromsanpassning blivit aktuellt, årtal?

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 18 feb 2012, 23:23
av herrstina-
Vad menar du med bromsanpassning? Lastkännande på respektive fordon eller anpassning mellan bil och släp?

Den äldsta bilen med lastkännande jag sett är nog min bärgningsbil från 1973, däremot vet jag inte om den är original.

Släpar med bladfjädring har nog aldrig haft lastkännande, där blev det standard under 90-talet i samband med luftfjädring.
Det fanns ALB-ventiler tidigare men de användes i blygsam omfattning.

I slutet av 70-talet kom jag i kontakt med några killar som utvecklade ett system för automatisk anpassning mellan bil och släp/trailer, när dom började få fason på sin uppfinning köpte VBG konceptet och la ner det.
I början på 80-talet kom justerbara släpvagnsbromsventiler som gjorde det någorlunda smidigt att göra maneuella anpassningar, det finns även justerbara reläventiler till släparna men jag är osäker på när dom dök upp.

Det finns nog inget exakt årtal, likväl som vi fortfarande saknar fungerande system för anpassning bil-släp.

Stina.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 19 feb 2012, 01:40
av Reid Hulting
Om jag inte minns fel så var första året med lastkännande ventil på Scania 1972. Jag har för mig att det var på 110:a 72:an jag köpte då som det var sådant första gången. Men jag kanske blandar ihop den med 70:an året innan :? . Hur som helst var det nåt krångel med den så verkstan kopplade bort den iallafall.
Reid.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 19 feb 2012, 08:45
av gunnilse
Ford Custom cab hade lastkännare 71.

Om det nu är det som efterfrågas?

På personbilar dök reduceringsventiler upp när bakaxlar utrustades med skivor i stället för trummor men det finns nog undantag här med..

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 19 feb 2012, 12:40
av Kjell T
Eftersom jag lade inlägget under "släp- och påhängsvagnar" var det bromsanpassning mellan dragbil och släp jag avsåg. Med bromsanpassning avsåg jag här att bromskraften anpassats till respektive axelbelastning vid fullast, så att släpet inte är överbromsat eller underbromsat i förhållande till dragbilen.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 19 feb 2012, 13:23
av herrstina-
Kjell T skrev:Eftersom jag lade inlägget under "släp- och påhängsvagnar" var det bromsanpassning mellan dragbil och släp jag avsåg. Med bromsanpassning avsåg jag här att bromskraften anpassats till respektive axelbelastning vid fullast, så att släpet inte är överbromsat eller underbromsat i förhållande till dragbilen.


Då måste svaret bli sista halvan av 70-talet, det var då man började forska i användbara lösningar.
Det är fortfarande svårt att få till en bra bromsanpassning eftersom karaktären på de inblandade fordonens bromsar ändras under livstiden.
Om man dessutom alternerar släpvagnar mellan olika bilar som är ganska vanligt är det helt omöjligt.
När EBS-systemen lanserades presenterades dom som lösningen på bla. detta problemet, i verkligheten är det snarare en nackdel med EBS jämfört med traditionella system och ABS. dessutom måste du använda datorer för justering och kalibrering vilket innebär att det oftast inte blir av.

Stina.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 20 feb 2012, 16:44
av Kjell T
Den äldsta litteratur jag har om bromsanpassning är från 1980, men troligen finns det äldre litteratur om ämnet.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 07 jan 2013, 15:46
av janne59
Hej.

När jag började jobba Som mekaniker 1977 så vill jag minnas att vi började med bromsanpassning någon gång på hösten samma år eller möjligen -78.
(Kanhända i samband med introduktionen av F10-F12?)

Hälsningar Jan Johansson

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 17:15
av lokförare
visserligen är det en utvikning i sammanhanget
lastkännande ventiler fanns på scania 110 och volvo F88
på sextiotalet
de plockades bort när bilarna leverades nya för motsvarande
utrustning fanns inte på släpvagnar
jag har kört med bil som den lastkännade ventilen satt kvar
på bilen men ingenting på släpet
det ger den effekten att du får dålig broms på släpet
i mitt fall hade jag en 3-axlad forss släp där var
oerhört bra bromsar på den

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 21:27
av herrstina-
Jag är lite tveksam till att man använde lastkännande ventiler redan på 60-talet, och ännu mer över att det skulle påverka bromsen på släpvagnen, det funkar liksom inte så.

Fotbromsventilen skickar tryck till bakaxel och släp i separata ledningar, även luften via "katastrofbromsen" går i detta separata släpvagnsrör. Den lastkännande ventilen reglerar sedan trycket till bakaxeln/bakaxlarna i förhållande till nedfjädringen, ju tyngre last, desto högre tryck till klockorna. Oavsett hur den ventilen behandlar luften till bilens bakaxlar är trycket i släpvagnsledningen oförändrat och därmed också bromskraften.

Resultatet med lastkännande på bilen och inte på släpen blir att släpen vill "hugga" med lätt eller ingen last.

Stina.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 21:54
av lokförare
vi fick en F88 år 1970 en provbil som verkstaden inte vågade plocka
väck den lastkännande ventilen på
den bilen och forsssläpet som gick ihop
blev sen tillsättning av broms på släpet det upplevdes som dålig bromseffekt
vi hade 4 äldre F88:or där var den lastkännade vetilen borttagen
med en av dem som dragare så blev effekten åt andra hållet
släpet bromsade mycket bättre

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 22:17
av herrstina-
Att man körde tester i slutet av 60-talet verkar rimligt eftersom de lastkännande dök upp i början på 70-talet.
Det kom krav på lastkännande 1971, samtidigt infördes en dispens från kravet som varade till 1994. Typiskt svenskt alltså!

Men att det skulle påverka släpens bromsar köper jag inte, det finns liksom ingen förbindelse mellan bilens lastkännande och släpens bromsar.

Stina.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 22:43
av Thomas Almen
Det jag minns om lastkännande ventiler, var ju att vagnarna nöp fruktansvärt lätt i tomme. Det inträffa en allvarlig olycka mellan Ytter- och Överhogdal just p.g.a ventilen, efter vad som sas. Sture Göransson svär ju också över dom i filmen "Timmerrännan", just för att det gick att kombinera bil med, och släp utan ventil.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 01 mar 2013, 22:59
av herrstina-
Det blir ju lite lurigt om man har reglering på bilen och inte släpen, eller tvärt om. Sitter det ventil på bilen men inte på släpen blir effekten att släpen tvärnitar om ekipaget är lätt.
Samma problem kan naturligtvis dyka upp om bilens ventil är fel justerad, och dom var inte helt enkla att justera, där var så mycket som påverkade inställningen, vartefter fjädringen mjuknade ändrades regleringen och för att göra det riktigt bra var en del av staget mellan axeln och ventilen en spiralfjäder som också åldrades, om inte annat så rostade den och blev därigenom svagare.

Det blev klart enklare när luftfjädringen kom, där är det bälgtrycket som sköter regleringen och det är betydligt exaktare om inställningen är rätt från början.

Stina.

Re: Bromsanpassning

InläggPostat: 02 mar 2013, 13:28
av bma.finland
herrstina- skrev:Det blir ju lite lurigt om man har reglering på bilen och inte släpen, eller tvärt om. Sitter det ventil på bilen men inte på släpen blir effekten att släpen tvärnitar om ekipaget är lätt.
Samma problem kan naturligtvis dyka upp om bilens ventil är fel justerad, och dom var inte helt enkla att justera, där var så mycket som påverkade inställningen, vartefter fjädringen mjuknade ändrades regleringen och för att göra det riktigt bra var en del av staget mellan axeln och ventilen en spiralfjäder som också åldrades, om inte annat så rostade den och blev därigenom svagare.

Det blev klart enklare när luftfjädringen kom, där är det bälgtrycket som sköter regleringen och det är betydligt exaktare om inställningen är rätt från början.

Stina.

hade en 143 med alb ventil släpet inte ,släpet bromsade bilen inte som du sa tog en tid att övertyga att det inte fungerar