Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Kjell T skrev:Eftersom jag lade inlägget under "släp- och påhängsvagnar" var det bromsanpassning mellan dragbil och släp jag avsåg. Med bromsanpassning avsåg jag här att bromskraften anpassats till respektive axelbelastning vid fullast, så att släpet inte är överbromsat eller underbromsat i förhållande till dragbilen.
herrstina- skrev:Det blir ju lite lurigt om man har reglering på bilen och inte släpen, eller tvärt om. Sitter det ventil på bilen men inte på släpen blir effekten att släpen tvärnitar om ekipaget är lätt.
Samma problem kan naturligtvis dyka upp om bilens ventil är fel justerad, och dom var inte helt enkla att justera, där var så mycket som påverkade inställningen, vartefter fjädringen mjuknade ändrades regleringen och för att göra det riktigt bra var en del av staget mellan axeln och ventilen en spiralfjäder som också åldrades, om inte annat så rostade den och blev därigenom svagare.
Det blev klart enklare när luftfjädringen kom, där är det bälgtrycket som sköter regleringen och det är betydligt exaktare om inställningen är rätt från början.
Stina.
Återgå till Släp- och påhängsvagnar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster