Dragkula okänd tillverkare

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 21 jan 2012, 16:31

Jag fick för några månader sedan ett drag med kula som har diam 100mm. Är det någon som har tips om varifrån man kan få tag på en passande släpkoppling?
mått bild.jpg
mått bild.jpg (63.08 KiB) Visad 28646 gånger
Bilagor
dragkula.jpg
dragkula.jpg (78.15 KiB) Visad 28646 gånger
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 24 jan 2012, 15:30

Med lite hjälp lyckades vi få in en bild på kulan. Den nedre bilden har något förvrängda proportioner.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2012, 18:41

dragkula2.jpg
dragkula2.jpg (87.73 KiB) Visad 28630 gånger


Om jag minns rätt finns de en tråd om denna koppling.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Lars-Gunnar » 25 jan 2012, 00:13

Hej!

Se denna sida.

search.php?keywords=sl%C3%A4pvagnskoppling

Kan berätta att min far hade en sådan kopplingshane på sin Titan i slutet på 50 talet. Dragstångens honkoppling var en urgröpt rund sak som i samma diameter som kulan med 2 lösa delar så när man väl fått honan över hanen kunde man efterdra delarna så att de passade som hand i handske. Det var inte fråga om en ögla över kulan för då skulle det ju inte passa. Du måste alltså ha tag i en 60 år gammal dragstång om du inte kan göra en. Kort sagt fungerade den som dagens personbilssläpvagnar på ett ungefär.
Den dragkula och stång körde min far timmer med via lastbil och släp och det fungerade alltid.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 25 jan 2012, 10:42

Det har funnits många olika tillverkare av liknande drag med varierande diametrar på kulan. Den som jag har har varit i annvändning i trakten av vår närmaste granstad, Umeå. Har hört sägas att dessa drag var vanliga där.
Men var hittar jag motsvarande del? Det skulle passa bra till släp åt ett av mina vrak om jag någongång lyckas renovera vraket, som i början av sin "tjänstgöring" fanns mellan Umeå och Örnsköldsvik innan den emigrerade hit till forna Öst-Sverige i mitten på 60-talet.

Alla tips emottages med tacksamhet!
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Anders Ason » 25 jan 2012, 11:06

Farsan hade samma eller liknande koppling på den International (40-talare) han körde långtrad med Västervik - Göteborg. Minns inte så mycket annat än att det var två grova kedjor i kors mellan släp o bil. Detta för att funka vid sväng. Har sett denna typ av koppling med kedjor på ett rally i modern tid men då hängde kedjorna parallellt vilket rimligen måste ha varit fel?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Anders Ason » 25 jan 2012, 11:19

En liknande eller lika dan koppling men det ser inte ut att vara några fästen för säkerhetskedjor (kanske på släpet?). Jag har tagit bilderna men det ösregnade så tänkte nog inte på det :)

P1020251 (Custom).JPG
P1020251 (Custom).JPG (71.48 KiB) Visad 28579 gånger

P1020264 (Custom).JPG
P1020264 (Custom).JPG (75.45 KiB) Visad 28579 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2012, 04:39

Kjell T skrev:Det har funnits många olika tillverkare av liknande drag med varierande diametrar på kulan. Den som jag har har varit i annvändning i trakten av vår närmaste granstad, Umeå. Har hört sägas att dessa drag var vanliga där.
Men var hittar jag motsvarande del? Det skulle passa bra till släp åt ett av mina vrak om jag någongång lyckas renovera vraket, som i början av sin "tjänstgöring" fanns mellan Umeå och Örnsköldsvik innan den emigrerade hit till forna Öst-Sverige i mitten på 60-talet.

Alla tips emottages med tacksamhet!


Då kan jag tala om att jag är uppväxt i Hällnäs och det var Avanäs såg som hade bil och släp och Hällnäs är bara 6 mil från Umeå men där häckar inget gammalt släp tyvärr.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2012, 16:25

Har du fått något "napp" än Kjell?

Förutom Rhyds så fanns det en tillverkare i Smedjebacken enligt Ove. Jag skall hålla ögonen öppna för denna del när jag kommer till bortglömda skrotgårdar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 25 apr 2012, 06:25

Det vore trevligt om det gick att hitta släpvagnskoppling som passar i hop med kulan. Vi är nu två som är intresserade av sådan koppling.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2012, 19:45

Prova att annonsera under köpes. Det brukar väl vara kostnadsfritt i tidningarna?

De som körde med släp med honor som passar till hanen av det slag du visar är reducerade av naturliga orsaker eller dementa och deras avkommor har med undantag no koll. Det kan mycket väl stå något rostigt släp då vi fortfarande hittar lastbilar. Bönder har gamla släp men de har konverterat till ögla.

Min svåger sim var hemmansägare hade ett släp ståendes han lastade kraftfoder i säck på och aldrig drog runt med det. Men han sålde/gav bort den.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 06 aug 2012, 21:11

Under vilken tidsperiod tillverkades dessa dragkulor? Någon som har svar?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Per Thomson » 06 aug 2012, 23:58

Vet ej när de kom men användningen för tunga fordon var nog störst under under slutet av 40-talet och den första halvan av 50-talet. Under 60-talet förekom de endast undantagsvis.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Kjell T » 10 maj 2017, 21:08

Fortfarande har jag inte stött på något drag. Det verkar finnas flera olika storlekar på kulor.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dragkula okänd tillverkare

Inläggav Per Thomson » 11 maj 2017, 11:55

Oj, jag har glömt din efterlysning. Har du numret till Bosse Pettersson (Rimforsa) eller Bo Abrahamsson (Oskarshamn). De skulle kanske kunna ge dig några ledtrådar till tänkbara begravningsplatser, dvs skrotar som ännu inte sanerats.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster