Ovanlig tippkonstruktion

Roger Claesson från Leksand sysslade tidigt med långväga transporter av lantbruksprodukter. Under tidigt 60-tal gällde att ett tippflak inte fick vara längre än 6 meter. Till den nya F88:an 1964 behövdes en dubbel trailerkombination. Det bedömdes att 6 meter korta flak var otillräckligt och att man behövde 7,5 meter långa flak. Med denna fiffiga konstruktion som visas på bilderna nedan kunde man kringgå bestämmelserna. Det blev ingen fordonsbaserad tipp utan en del av fordonet tippades. Bakaxeln fungerar som tippaxel. Tippteleskopen som fixeras avståndsmässigt mot bakaxeln med några smäckra stag körs ned mot marken och dollyn kopplas loss. För att kunna återföra fordonet till körläge efter utförd tippning måste teleskopen kunna köras även till återgång för att de skall kunna höjas från marken.
Roger berättar att det var mycket transporter från Dalarna till Åhus i Skåne med säd till Skåne och foder i retur. Dessa bilder är tagna i samband med lossning i Skåne.
Dubbel-trailer kombinationen var något som Volvo rekommenderade för effektiva transportlösningar vid den tiden. Kombinationen vann dock ingen större spridning då myndigheterna envist höll fast vid att den inte fick köras med högre hastighet än 40 km/h. Egentligen var det ju inte så stor hastighets-skillnad mot en vanlig bil+släp kombination som då fick framföras med högst 50 km/h. Oavsett vilken kombination man hade så kunde man inte följa helt verklighetsfrämmande bestämmelser. Vi är många förutom Roger som kan intyga det men dubbeltrailern blev tydligen extra älskad av nitiska poliser.
Roger berättar att det var mycket transporter från Dalarna till Åhus i Skåne med säd till Skåne och foder i retur. Dessa bilder är tagna i samband med lossning i Skåne.
Dubbel-trailer kombinationen var något som Volvo rekommenderade för effektiva transportlösningar vid den tiden. Kombinationen vann dock ingen större spridning då myndigheterna envist höll fast vid att den inte fick köras med högre hastighet än 40 km/h. Egentligen var det ju inte så stor hastighets-skillnad mot en vanlig bil+släp kombination som då fick framföras med högst 50 km/h. Oavsett vilken kombination man hade så kunde man inte följa helt verklighetsfrämmande bestämmelser. Vi är många förutom Roger som kan intyga det men dubbeltrailern blev tydligen extra älskad av nitiska poliser.