Ovanlig tippkonstruktion

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Per Thomson » 20 okt 2011, 18:23

Roger Claesson från Leksand sysslade tidigt med långväga transporter av lantbruksprodukter. Under tidigt 60-tal gällde att ett tippflak inte fick vara längre än 6 meter. Till den nya F88:an 1964 behövdes en dubbel trailerkombination. Det bedömdes att 6 meter korta flak var otillräckligt och att man behövde 7,5 meter långa flak. Med denna fiffiga konstruktion som visas på bilderna nedan kunde man kringgå bestämmelserna. Det blev ingen fordonsbaserad tipp utan en del av fordonet tippades. Bakaxeln fungerar som tippaxel. Tippteleskopen som fixeras avståndsmässigt mot bakaxeln med några smäckra stag körs ned mot marken och dollyn kopplas loss. För att kunna återföra fordonet till körläge efter utförd tippning måste teleskopen kunna köras även till återgång för att de skall kunna höjas från marken.

Roger berättar att det var mycket transporter från Dalarna till Åhus i Skåne med säd till Skåne och foder i retur. Dessa bilder är tagna i samband med lossning i Skåne.

Dubbel-trailer kombinationen var något som Volvo rekommenderade för effektiva transportlösningar vid den tiden. Kombinationen vann dock ingen större spridning då myndigheterna envist höll fast vid att den inte fick köras med högre hastighet än 40 km/h. Egentligen var det ju inte så stor hastighets-skillnad mot en vanlig bil+släp kombination som då fick framföras med högst 50 km/h. Oavsett vilken kombination man hade så kunde man inte följa helt verklighetsfrämmande bestämmelser. Vi är många förutom Roger som kan intyga det men dubbeltrailern blev tydligen extra älskad av nitiska poliser.

R_Claeson001_1.jpg
R_Claeson001_1.jpg (72.76 KiB) Visad 21180 gånger

R_Claeson002_1.jpg
R_Claeson002_1.jpg (48.32 KiB) Visad 21180 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Anders Ason » 20 okt 2011, 18:32

Måste ha funnits gott om korkade och maktfullkomliga byråkrater på den tiden? Vilken tur att sådana är historia numera!

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Lasse Hsand » 20 okt 2011, 18:34

:lol: :lol: :lol: !!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Reid Hulting » 20 okt 2011, 22:15

Jag vet vart dom, byråkraterna alltså, har tagit vägen. Jordbruksbyråkratin med alla handläggare och EU-kontrollanter på olika nivåer som kontrollerar bönder och sig själva :roll: i olika steg. Måste vara en av de större arbetsmarknadspolitiska instituten i det här landet för att omyndigförklara en minskande yrkeskår. Sorry, nu slirade man OT igen :oops: .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Lars-Gunnar » 21 okt 2011, 00:30

Ja, dessa är ej korkade längre, de ligger i jorden.

Jo, Per, kan intyga 50 km/timme för ensam lastbil eller med bromsat släp. Minns många gånger då jag såg den där röda lampan lysa på Kienslefärdskrivaren då min far överskred hastigheten. Tror ofta han körde 60 km/tim. Det var inga kontroller av tunga fordon där han körde. Ofattbart att vi hann mellan Hällnäs - Holmsund två ggr per dag med denna hastighet. Det var bil och släp och 18 mil tur/retur. Ner var det tungt och mycket segning i backar (150 hk) men hem gick det lätt. Idag kör de ju 90 och tvingar en att gasa extra. Ibland åker fyran i för flygande omkörning. Ibland känns det som i filmen med paret som åker då det kommer en stor skrämmande lastbil. Glömt vad den heter. "Jagad"?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav BURTRÄSKARN » 22 okt 2011, 00:23

Lars-Gunnar skrev:Ja, dessa är ej korkade längre, de ligger i jorden.

Jo, Per, kan intyga 50 km/timme för ensam lastbil eller med bromsat släp. Minns många gånger då jag såg den där röda lampan lysa på Kienslefärdskrivaren då min far överskred hastigheten. Tror ofta han körde 60 km/tim. Det var inga kontroller av tunga fordon där han körde. Ofattbart att vi hann mellan Hällnäs - Holmsund två ggr per dag med denna hastighet. Det var bil och släp och 18 mil tur/retur. Ner var det tungt och mycket segning i backar (150 hk) men hem gick det lätt. Idag kör de ju 90 och tvingar en att gasa extra. Ibland åker fyran i för flygande omkörning. Ibland känns det som i filmen med paret som åker då det kommer en stor skrämmande lastbil. Glömt vad den heter. "Jagad"?

Lars-Gunnar :)

Lars-Gunnar även en lastbil kan känna hemlängtan ibland,det vet du väl :lol: Även om hemmet är Hällnäs :mrgreen: mvh jens
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Ovanlig tippkonstruktion

Inläggav Lars-Gunnar » 22 okt 2011, 00:53

Burträskarn, detta var roligt. Kan nog vara en förklaring varför det alltid gick fortare hem när vi åkte i gårdens PV544 mellan Ersmarksbodarna - Hällnäs men sävligare dit.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron