Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Inläggav Anders Ason » 08 jul 2011, 19:10



    Vi har tidigare redovisat här på forumet om ett lagförslag som Per och jag utarbetade i samarbete med Sveriges Åkeriföretag (SÅ) gällande skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar. SÅ står bakom detta då förslaget bedöms tillgodose både åkerinäringens intressen och veteranlastbilsägarna. Trots vad många skriver i sina annonser om att släpet är skattebefriat för att det är över 30 år, så stämmer inte det. Det är full skatt som gäller för alla tunga släp utom för påhängsvagn. De enda släp som är skattebefriade är de vars totalvikt understiger 750 kg

    Förslaget diariefördes i Regeringskansliet 2010-06-24 och lottade givetvis på Finansdepartementet. Efter Riksdagens sommaruppehåll kom det allmänna valet och därefter började det jobbas på aktuella propositioner. Vi har haft en regelbunden och bra kontakt med den handläggare som utsågs att bereda ärendet. Till en viss förvåning blev vårt ärende så känt att det räckte att säga mitt förnam så visste han direkt vad det gällde.

    Senaste kontakten vi hade var 2011-07-06 och jag fick då följande besked:
    Ärendet har dröjt ut på tiden då det har ansetts inte ha den tyngd att det motiverat en helt egen proposition ( anm: lätt att förstå) så handläggaren har väntat på en prop. med tyngre innehåll där vår fråga skulle passa bra in. Ännu har inget sådant tillfälle dykt upp och jag har följt departementets arbete via Regeringens hemsida och noterat att detta har stämt. Har själv en viss erfarenhet av hur arbetet i kansliet bedrivs, dock från ett annat departement.

    Hur som helst är läget som följer: det föreligger nu inget avslag på vårt förslag och inte heller några planer på det. Däremot har vår trevlige handläggare gått vidare till nya utmaningar inom kansliet och det har utsetts en ersättare som kommer att ta över vårt ärende. Jag har hans namn och telenummer men har inte för avsikt att ringa förrän efter sommaruppehållet då han hunnit komma in i jobbet. Förhoppningsvis dyker det upp en ekonomisk "samlingsprop" under hösten där vi får hoppas att vårt ärende finns med. Det har den karaktären att det finns goda förutsättningar att det går igenom - men man vet aldrig.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Inläggav Claes-Göran » 27 feb 2012, 22:21

Hej Anders. Vad är senaste nytt i denna så viktiga fråga ? ett komplett ekipage visar mångfalden av diverse påbyggnader och ändamål ,och inte för ty - förgyller än mer kulturvärdet av historiska fordon och dess kombinationer.

Bästa hälsningar / CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2012, 23:45

Inget!

Har dock pratat med den nye handläggaren för ganska länge sedan och det är nu dags att ta en förnyad kontakt i närtid. "Förslaget diariefördes i Regeringskansliet 2010-06-24" är så länge sedan att flera inblandade personer har slutat inom de områden de var aktuella i då. Utöver regeringskansliets handläggare har även den person som skrev under för SÅ slutat. Har haft frågan direkt innanför pannbenet ett tag men försökt klara av några andra saker först - men nu är det dags.

Handläggningstiden är givetvis helt orimlig, från 2010-06-24 till 2012-02-27. Den långa handläggningstiden kan ge fog för en ärendegranskning men då får man nog inte tjänstmännen med sig?

Det hade nog gått att skynda/trycka på ärendet men då hade risken varit mycket stor att svaret hade blivit den bekvämaste vägen - ett Nej för att kunna avskriva ärendet. Svår avvägning då handläggarna visat en positiv inställning. Vad jag dock gjort kontinuerligt är att via Regeringens hemsida följa Finansdepartementets arbete i form av offentliga utredningar, propositioner, betänkanden och förslag och där ha ännu inget dykt upp om det här skatteförslaget.

Min argumentering med handläggarna har annars varit att den här frågan är så liten att om tjänstemännen står bakom så är det bara att skriva in den i första bästa prop så går den igenom. Politikerna som beslutar orka inte annat! (tyvärr sant).

Har övervägt ett annat sätt att ta i frågan - dels att boka in en tid med handläggaren och ses på plats i Regeringskansliet (där jag varit många ggr förr) eller att gå via den organisation som formellt står som avsändare.

Vi får se ...
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Inläggav lbs111 » 26 apr 2012, 02:24

En tanke i sammanhanget... hur är det i andra länder ?
Har de besiktningstvång på 30+ år gamla släp?

Om inte så kunde det vara en ide att ha ett utländskt reggat släp..
lbs111
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 mar 2010, 01:57

Re: Skattebefrielse för tunga veteransläpvagnar

Inläggav Kjell T » 26 apr 2012, 11:18

Här gäller ingen åldergräns annat än om fordonet är godkänt som sk "Museifordión", vilket betyder att fordonet har genomgått en speciell kontroll vad skick och utrustning beträffar så att det är tidsenligt, och att fordonet är över 30 år gammalt. Fordon som godkänts som museifordon får användas 30 dagar per kalenderår och skall genomgå kontroll besiktning vartannat år om fordonet är av årsmodell 1960 eller nyare. För fordon godkända som museifordon och av årsmodell 1959 eller äldre gäller besiktning vart fjärde år. Fordon som inte är museifordon besiktigas årligen oberoende av ålder.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst