Vändskiva

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vändskiva

Inläggav Kjell T » 02 jun 2011, 22:20

När började fabrikstillverkning av vändskivor? De timmerbilar som användes här på 50 och 60 talet hade en enkel konstruktion som troligen var tillverkad av någon lokal förmåga. Finns det möjligen bildmaterial på äldre konstruktioner?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vändskiva

Inläggav Thomas Almen » 02 jun 2011, 22:49

Utanför Östersund gick en LT 75 med Bollnästrailer som hade en slags grov kula istället för vändskiva. Tillverkning har nog funnits länge, frågan är när den blev vanlig i Sverige.
Thomas Almen
 

Re: Vändskiva

Inläggav S-V L44 » 02 jun 2011, 23:21

Om man söker bland bilderna som finns upplagda i Sveriges Järnvägsmuseums bildbank så finns det flera bilder på ett intressant ekipage, en Volvo, troligen en LV180 eller LV190, med tillhörande enkelaxlad trailer.
Fordonet ägdes av SJ och hade interimregistreringsnumret A3239.
Bilderna är inte daterade men de kommer säkerligen från andra världskrigets dagar eftersom dragfordonet är försett med gengasaggregat. SJ-loggan (SJ i en cirkel) kan kanske ge en viss vägledning till tidsbestämning. Tidigare hade SJ en logga var S och J gick samman i en symbol. Jag vet inte när man ändrade sin logga, men det bör ha varit någon gång under 1940-talet.

Några av bilderna på detta ekipage visar också vändskivan.
http://svjvm.dyndns.org/Jvm/SofieFG/Cgi ... 0&Recnr=10
Det bör nog vara en av de allra tidigaste vändskivorna i Sverige, eller?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vändskiva

Inläggav Per Thomson » 25 jun 2011, 18:10

Kjell N, kolla om länken leder rätt, det verkar här handla om någon färja!

Försvarets LV192 dragbilar (Volvo långnos) hade vändskivor av dagens standardtyp. Den vändskivan fick antagligen sin tillkomst i USA där man någon gång (före 1940) ville få bort vanliga släpvagnar och därför endast tillät trailer.

Standardtypen av vändskiva (än i dag) har inte så god flexibilitet i terräng, antagligen därför löste trailerbyggarna i Sverige (t ex Järbo) sammankopplingen genom en vändkrans mot dragbilens ram samt ovanpå denna en axel-led. En nackdel med denna lösning var att trailern ej kunde kopplas av utan verkstadsbesök. Vid en tvär sväng i en backe, tänk på en snäv vändplats där trailern måste backas åt sidan och där sidovägen lutar kraftigt, klarade denna konstruktion en sådan manöver utan särskilda påfrestningar för dragbilens ram. Med en konventionell vändskiva skulle det för samma manöver bli kraftiga påfrestningar på bilram och bilfjädrar då axelleden under vändskivan alltid förblir i fix position. En annan fördel med en vändkrans i stället för konventionell vändskiva är vrid-friktionen blir väsentligt mindre vilket kan ha stor betydelse vid halt väglag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vändskiva

Inläggav Stellan » 25 jun 2011, 18:19

Dröjer det för länge innan man tittar på länken hos järnvägsmuseet, så tar databasen en slumpvis vald bild och visar istället. Men skriver man gengas i ämnesraden på den här länken så hittar man trailern som Kjell menar: http://svjvm.dyndns.org/jvm/SofieFG/FGsearchStd.HTM

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Vändskiva

Inläggav Thomas Almen » 25 jun 2011, 19:12

En lösning är ju kardanlagrad skiva, är väl vanligast vid 3,5"-skiva. Den tar ju upp både horisontala och vertikala påkänningar.
Thomas Almen
 

Re: Vändskiva

Inläggav Per Thomson » 25 jun 2011, 21:17

Rätt Thomas, att den "kardanlagrade" skivan såg dagens ljus berodde på att de negativa orsakerna jag angav ovan ställde till så mycket skador på dragbilens ram vid exceptionella laster. Den fungerade någorlunda på maskintrailers med låg tyngdpunkt på lasten men var vidrig att använda ihop med en vanlig flaktrailer. För att motverka överbalansering vid högre tyngdpunkt på lasten fans justerbara mellan-klotsar för att begränsa kardan-lagringen men glappet i "noll-läget" var ändå tillräckligt farligt (instabilitet). Detta är egen erfarenhet från Jost 3,5 " .
Jag kan tänka mig att denna lösning fortfarande används okritiskt i brist på andra alternativ.

Lösningen med en vändkrans monterad på bilramen med led-axel ovanpå var däremot ingen dum lösning annat än det var svårt att koppla isär fordonen.
Jag sänder en bild från Volvo-museet visande en sådan trailer.

IMG_2866 (Medium).JPG
IMG_2866 (Medium).JPG (123.04 KiB) Visad 22622 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vändskiva

Inläggav Per Thomson » 25 jun 2011, 21:43

Kjell T skrev:När började fabrikstillverkning av vändskivor? De timmerbilar som användes här på 50 och 60 talet hade en enkel konstruktion som troligen var tillverkad av någon lokal förmåga. Finns det möjligen bildmaterial på äldre konstruktioner?


Här är en bild från en skiva monterad på en fd militär Volvo 192 (långnos).
Bilden från Tunga Mas-Träffen 2009.

IMG_1155 (Medium).jpg
IMG_1155 (Medium).jpg (148.02 KiB) Visad 22618 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst