Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 02 mar 2011, 22:53

Är det någon som har kunskap om S-V släpvagnsaxlar? Har S-V tillverkat mer än en modell?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav herrstina- » 03 mar 2011, 10:43

Det beror lite på vad du menar som olika modeller. Dom tillverkades i alla fall under så lång period så att det fanns med både den gamla gjutna centrumkåpan och en nyare variant av plåt.
Lagerlåsningen var av samma princip som bilaxlarna med en fixbult in i lagerhållaren och låsmutter som klämde runt axelröret.
Om dom gjordes för olika belastningsklasser vet jag inte.
Dom jag minns bör ha varit 10 tons axlar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 03 mar 2011, 10:55

I tidningen MIL byggspecial från 1964 finns bilder på S-V släpvagnsaxel och det är en 10 tons axel enligt texten. Man kan också av bilden se att lagermuttern är av samma typ som den som användes bak på L71, L75, L76...
Vilka släpvagnstillverkare använde dessa axlar? Under vilka år tillverkades axlarna?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav herrstina- » 03 mar 2011, 11:34

Både Scania och Volvo levererade släpaxlar, sannolikt var det nordiska släpvagnstillverkare som i huvudsak köpte axlarna. Precis som idag var det väl kunden som i samband med ordern bestämde vilka axlar som skulle monteras.
Tillverkningsperioden vet jag inte men en gissning är att det började tidigt 60-tal och pågick till runt 1980. En rimlig tanke är att Scania la ner produktionen i samband med förändringarna 1979.
Det blev väl aldrig dom volymer man hoppades, både Scania och Volvos axlar var mer tungarbetade än tex. BPW viket naturligtvis resulterade i högre underhållskostnader.

Det fanns en annan axel som jag tror var svensk, FORS-axeln den var lite udda för den hade tryckluftank i axelkroppen.
Lösningen var smart bortsett från att axlarna rostade innifrån pga. kondens i luften.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 03 mar 2011, 19:11

Jag läste texten i MIL tidningen från 1964 lite noggrannare och av texten framkommer att axeln är en nyhet. Att Volvo tillverkat axlar visste jag inte. FORS axlar kommer jag ihåg att jag sett på många släpvagnar.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Per Thomson » 04 mar 2011, 00:29

Scania-axlarna ansågs vad jag minns som det bästa men de var för dyra och det var nog förklaringen till att det inte blev några volymer.

Forss-axlarna gick under produktnamnet Cromax om jag inte minns fel. De blev visst inte så långlivade vare sig på marknaden som på vagnarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav herrstina- » 04 mar 2011, 11:07

Det ligger mycket patriotism bakom vilken axel som är bäst. Av de axlarna som var tillgängliga på den tiden var BPW den i särklass enklaste och billigaste att jaobba med. Deras lösningar avseende ankarbultar, lagerlåsning och fetttätning var ljusår före konkurrenterna, Scanias tillkrånglade lösning hade egentligen bara en fördel. Nämligen att båda lagren var identiska.
BPW.s dominans gjorde att många andra axeltillverkare anpassade sina produkter och använde BPW.s bromsbelägg.
Trots en del formsvackor är BPW fortfarande den axel som anses mest prisvärd.

Det fanns en axel som hette "DN", den var i alla delar utom navkåpan identisk med BPW.

Var FORS-axeln en helsvensk konstruktion eller var det så att man köpte en färdig axel och monterade dit sin egen navkåpa?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Ove » 08 mar 2011, 10:31

Nu har Ni glömt Rydsaxeln mycket smart man kunde byta bara ytterdelen det finns nog någon som lägga ut bildr på den Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav herrstina- » 08 mar 2011, 16:56

Innebär det att tappen var bultad i axelkroppen?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Ove » 09 mar 2011, 10:11

Svar till Stina ,axekn var bultad med ett förband tll huvudaxeln. Ni som har reklamblad för Ryds lägg gärna in dom. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Eddie » 09 mar 2011, 22:04

Jag jobbade i en åkeri verkstad som hade Scania axlar på dom flesta 70-tals släpen, men där var många BPW och några Volvo och DN också.
Då vi skrotade två släpar av 1975 års modell med Ystad-skåp (dom blev lager på en industri), då behöll vi axlarna som vi räknade ut hade rullat ca 350 000 mil. Vi ersatte axlarna på två andra släpar med Volvo (som inte var en särskilt lysande konstruktion) respektive slitna BPW axlar. Sedan rullade dom i ett antal år innan åkeriet såldes.
Scania axlarna var överlägsna i hållbarhet och kvalite, men mer tungjobbade och dyrare i delar än BPW.
Nav och lager var överdimensionerade, vilket gjorde att man kunde dra ut på service intervallerna.
BPW har/hade rätt klena lager och nav, vilket gjorde att man fick byta nav och lager oftare än på Scania, där man i princip aldrig behövde byta nav.
Nockaxlarna med lagringar var/är på BPW något man får var väldigt nöjd om dom klarar 100 000 mil. Felet är att fettet vid smörjning går lika lätt in på bromsbanden som ut på utsidan. Där finns bara några o-ringar som ska täta. Nockaxlarna slits dessutom upp, medan bussningen slits obetydligt. På Scania är det packboxar som effektivt hindrar fettet att nå bromsbanden och nockaxlar behöver "aldrig" bytas (jag har bytt en som blev sliten i splinsen vid bromsnyckeln).
Scania axlarna är uppbyggda med samma broms komponenter som bilarnas drivaxlar. Det är en anledning till att dom har slutat marknadsföras eftersom det i mitten på 80-talet blev större efterfrågan på axlar till t.ex. 19.5 tums hjul.
Men Scania kom på 80-talet med en 9 tons axel för "supersingel", men den var inte alls lika överdimensionerad som sina föregångare. Där var/är det inte helt ovanligt med lager och nav haveri.
Axlarna går nog fortfarande att köpa, det är trots allt samma som boggieaxlarna på luftfjädrade 6x2. Men dom marknadsförs inte längre som släpvagnsaxlar.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Eddie » 09 mar 2011, 22:10

Per Thomson skrev:Scania-axlarna ansågs vad jag minns som det bästa men de var för dyra och det var nog förklaringen till att det inte blev några volymer.

Forss-axlarna gick under produktnamnet Cromax om jag inte minns fel. De blev visst inte så långlivade vare sig på marknaden som på vagnarna.

I slutet på 70-talet var det sådan leveranstid på Scania axlar att BRIAB i Hässleholm hade färdiga släpar på vagnar som väntade på Scania axlar.
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 18 sep 2017, 21:17

För en tid sedan fick jag höra om en Scania-Vabis släpvagnsaxel som hade varit utrustad med bromsar av samma typ som L75 hade. Axeln finns kvar, men bromsutrustningen har blivit slängd i syfte att spara vikt och använda axeln till ett traktorsläp som aldrig blivit tillberkat. Kan denna axel vara någon prototyp, eftersom det troligen var bromsutrustning överenstämmande med L76 på de axlar som var en nyhet 1964?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav lokförare » 21 sep 2017, 09:51

Scania tillverkade släpvagnsaxlar redan i slutet på femtiotalet kanske tidigare
de styrbara rynge trailrarna utrustades med sådana
på dessa var det svårt att sätta på andra axlar
de monterades upp och ner med fjäderpaketen under axeln
det var för att få ner höjden till flakkant ändå var
de mycket högre än en trailer med konvetionell boggi
när bilarna fick förändringar på bromsar överfördes dessa
till släpvagnsaxlarna
det blev enklare lagerhållning av reservdelar
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

Inläggav Malte. E » 21 sep 2017, 20:41

Kort om släpvagnsaxlar.
Min arbetsgivare köpte 1955 eller 1956 en Alpus släpvagn som hade tre Scania-Vabis axlar, tiotons. Det var det äldre utförandet med navlock
med Scaniaemblemet.
Ibland förekom släp med Scania-Vabis framaxel samt BPW bakaxlar.
Om Rydhs, de hade en patenterad konstruktion där korta axeltappar sköts in teleskopiskt i axelröret och hölls sedan på plats med sex eller
kanske i något fall åtta bultar i ett klämförband. På Rydhsboggier användes ibland något liknande för att hålla stödhjulens axeltappar på plats.
Per har rätt i att Forss släpvagnsaxlar marknadsfördes under namnet Cromax. Men före den tiden vill jag minnas att det stod "Forss" på naven.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst