Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 14 feb 2011, 23:48

Hej medlemmar.
Är det någon som har kläm på var en gamal trailer för grävmaskiner och schaktmaskiner kan vara tillverkad och lite övrig kännedom om efterfordon mm.
Märke "National Trailer" - har dragstång med ögla,svanhals med vridkrans för fjädrad framaxel med hjul 4st 10.00x20,
bord L 4,95m B 2,35,bakända ofjädrad med 8st hjul 7,50x20 i bredd ,ska lasta ca 30ton,har någon sorts luftbroms - vad?? , tillverkad i början av 1950.
Vilka bestämmelser finns för en gamal veterantrailer i ej yrkesmässig trafik : Registrerings besiktning ,bara besiktning ,inrättad för transport av ?? max hastighet , är den skattepliktig - kan den vara ett efterfordon - då skattefri ?
Bästa hälsningar CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav busskonservatorn » 17 feb 2011, 21:43

Broschyr från National Trailer

Bild

Bild
busskonservatorn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jan 2011, 22:48

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 17 feb 2011, 23:03

Jag tackar så mycket för bild - tänk så bra med forumet, - skickar dig ett pm. Har någon erfarenhet av National Trailer?? Fanns fler modeller??

Bästa hälsningar CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Per Thomson » 26 feb 2011, 10:33

Bror Ove har släpat runt många stora grävmaskiner med just en sådan trailer med en stackars Volvo Viking som dragare. Vikingen var helst slut efter bara 3 år. Vid ett tillfälle skulle en maskin modell större upp till ett kraftverksbygge i norr och sista vägbiten var provisorisk och med ett vadställe där maskinen fick lasta av och larva över för sig. Efter vadet var det en brant backe som Vikingen inte klarade. Då kopplades det en Regent med fullt lass framför och med gemensamma krafter blev det rörelse på ekipaget igen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 26 feb 2011, 23:16

Tack Per för en målande beskrivning från verkligheten ,fråga - vet du hur den bröstas av ,förefaller vara bakhjulen som tas bort ,fanns där inbyggda domkrafter för att lyfta bordet eller vad -hur gjorde man ??
Om någon där ute har kännedom ? - en bild från militär eller civil användning tas det tacksamt det emot.

Mvh CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Patrik C Eriksson » 27 feb 2011, 11:34

Har själv en national trailer och skulle vara nyfiken på svaren på dina frågor jag också. Min trailer är lite nyare -59 o lastar bara ca 20 ton, har lite annorlunda axlar än den i broschyren. Hade inga bilder på min, men när snön försvinner ska jag ta ett par kort. Har för mig att jag läst att Eksjö-verken gjorde trailarna åt national trailer
Patrik
Patrik C Eriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 nov 2010, 16:18

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Ove » 27 feb 2011, 12:30

Svar på frågan om avbröstnig.Vi hade två st vevdomkrafter , sedan tog man bort sprintarna och rullade bort hjulen, det var hydraliska vacum bromsar så man fick lossa slangar och kablar.För det mesta lastade man från sidan det var bara dom största maskinerna som var för långa att sväng runt.Vid kortare väg kunde man ha dom tvärs över blev lite brett men länsman var snäll. Vid tyngre transporter hade vi en scania 135:a som drog och en scania 4:a som sköt på med har stången som vi sköt på med kvar , används som bogserstång numer Broder Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 04 mar 2011, 22:24

Tack Ove,det var intressant höra en så gamal trailer var utrustad med bromsar - kan du beskriva hur systemet funkade, hydrauliska vacum bromsar fram o bak?
-var där en typ av bromscylinder för vacum inbygd i trumman vid varje hjul - eller gick oljerör från huvudventilen till framhjulen och längs bordet till bakhjulen??

Mvh CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Ove » 08 mar 2011, 10:11

Bromsarna av vacumtyp alltså vacumrör till bahjulen,bromsklocka som trycker på en huvudbromscylinder samt vanliga cylindrar i hjulen ,inga bromsar på framhjulen.Med andra ord nästa inga bromsar alls med tanke på dom vikterna. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Patrik C Eriksson » 16 maj 2011, 21:50

Några bilder på min trailer, som jag har en förhoppning o få måla upp o skaffa en dragbil till så småningom. Balkarna ska skäras bort men är ej helt säker på hur mycket som ska bort mellan bakhjulen. Patrik
Bilagor
DSC00032.JPG
DSC00032.JPG (105.64 KiB) Visad 38022 gånger
DSC00031.JPG
DSC00031.JPG (102.29 KiB) Visad 38022 gånger
DSC00030.JPG
DSC00030.JPG (88.84 KiB) Visad 38022 gånger
DSC00029.JPG
DSC00029.JPG (94.37 KiB) Visad 38022 gånger
DSC00028.JPG
DSC00028.JPG (74.47 KiB) Visad 38022 gånger
DSC00027.JPG
DSC00027.JPG (113.64 KiB) Visad 38022 gånger
Patrik C Eriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 nov 2010, 16:18

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Lars-Gunnar » 16 maj 2011, 22:03

Per Thomson skrev:Bror Ove har släpat runt många stora grävmaskiner med just en sådan trailer med en stackars Volvo Viking som dragare. Vikingen var helst slut efter bara 3 år. Vid ett tillfälle skulle en maskin modell större upp till ett kraftverksbygge i norr och sista vägbiten var provisorisk och med ett vadställe där maskinen fick lasta av och larva över för sig. Efter vadet var det en brant backe som Vikingen inte klarade. Då kopplades det en Regent med fullt lass framför och med gemensamma krafter blev det rörelse på ekipaget igen.


Hur kunde han satsa 125 hk på något så tungt? Min far som hade Titanen på 150 hk fick då och då köra en obromsad trailer lastad med en Caterpillar DC6 och ett lass grus som tyngd då bilen måste bromsa trailern. Det gick alltid bra verkar det som. Jag hörde alldrig att han sade att motorn hade baktänt av ansträngningen.

En gång skulle denna DC6:a till Tärnaby och då tog min far traktorn på flaket och dess chaktblad på en enaxlad släpvagn. Det gick fortare för obromsat fick man väl inte köra mer än 40 km/timmen. Nog var detta det tyngsta han hade haft på flaket. Säkert överlast med råge.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 10 maj 2012, 22:40

Hej.Jag är i färd med att renovera min National Trailer av årsmodell 1954, bla skall dragstången få en armeögla och 2 nya bussningar i infästningen till vridskivan. Är det någon som har kläm på hur jag får ut de två genomgående bultarna i denna infästning ? Jag har värmt och pressat 10 ton med portopower inget hjälper.I bultens platta huvud är en liten del av kanten bortslipad och ett svetsat knaster i vridskivan håller bulten i läge för att den inte skall snurra när stången gungar i kroken. Bulten kommer ut ca 5mm vid pressning sedan är det stopp - skall den vridas i något annat läge för att komma ut ? någon låsning utöver den stoppmutter som satt i andra änden på bulten kan jag inte finna.
Skall också försöka skaka liv i bromsarna på bakänden, där finns inte vackumklockan och den hydrauliska huvudcylindern kvar,har någon tipps på vad som går att montera som ersättning för vacum ?
Har det funnits något komplett system med tryckluft och hydrauliska bromsar på lastbil eller maskin i modernare tid som kan vara möjligt att ersätta den försvunna vacum och oljecylindern med ?
Är det någon som eventuellt har en reservdels dokumentation på trailen att kopiera köpes den tacksamt.

Bästa hälsningar / CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Patrik C Eriksson » 06 aug 2012, 14:45

Hej, Ang bromsar hade inte volvos mindre bilar från mitten 80-talet tryckluftshydraliskt. Åker själv MB 609/711 och dessa har även det iaf. Om bulten, kan det vara så att du även bryter isär öronen när du pressar på bulten, som byrolådseffekten ungefär? Kanske ge på med en slägga i motstående riktning på örat/öronen samtidigt som du pressar med portapowern, 10 ton är inte så mycket när det sitter ihoprostat men värme och slag/vibrationer kan göra mycket. annars får du såga av bultarna med en tigersåg eller dyligt och tillverka nya bultar

Patrik
Patrik C Eriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 nov 2010, 16:18

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Claes-Göran » 19 aug 2012, 23:04

Hej. Gott råd är guld värt - tack Patrik , tigersågen tog det sista av bultarna och nya är på gång. Har tittat efter trycklufthydraulik men inte kommit på ett bra system,maskintrailern har totalvikt 35ton så behovet av något större system kan behövas - å andra sidan är inte bromstrummorna stora, 4st troligen från volvo eller scania tidigt 50-tal , däck 8 st 7.50x20 bak.
Är det någon som har kläm på dokumentation ,teknisk kunskap hur beräkna bromskraft på veteran maskintrailer,eller har ett liggande system mottages information tacksamt.

Mvh / CG
Claes-Göran
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 09 jan 2009, 22:41

Re: Var är den tillverkad - typ Maskin Trailer

Inläggav Kjell T » 18 sep 2017, 20:58

Hur har det gått med trailern?
Kjell T
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster