Utländska broschyrer

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 05 jan 2011, 19:25

Det är inte så mycket av texten man begriper, men det är ändå kul att se hur övriga Europas fordon såg ut tidigt -70 tal. De verkar ha varit väldigt tidiga med skjutbara kapell, både på små och stora fordon. En liten detalj som jag reagerade på var att trailern hade ett invändigt mått på 2, 47 cm, vi hade ju nätt och jämt fått 2,42 cm vid den tiden har jag för mig (en liten brasklapp) :mrgreen:

Pärmen som broschyren sitter i är från 1975, men flera broschyrer är från 1972. Det kanske inte var så noga med årsmodeller på den tiden? :P

Är det ok med utländskt material så får ni höra av er...

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En utländsk broschyr

Inläggav Thomas Almen » 05 jan 2011, 19:58

Å andra sidan hade vi plyfalämmar, 24 mm. på var sida...Duken är nog tunnare :wink: . Fast efter en 2-3 år med händiga truckförare så hade innermåttet drygat ut sig en bit på de flesta ekipage. På "spånskiveekipagen" höll innermåttet 2,44 m. tidigt på 70-talet.
Thomas Almen
 

Re: En utländsk broschyr

Inläggav Kjell T » 05 jan 2011, 22:23

Visst är utländskt material intressant!
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: En utländsk broschyr

Inläggav Per Thomson » 06 jan 2011, 13:00

Helt klart intressant, så intressant att jag flyttade tråden dit jag tyckte den borde finnas :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: En utländsk broschyr

Inläggav Stellan » 06 jan 2011, 18:30

Bra tänkt Per, mycket bättre än mina egna tankar :P

Fruehauf är ett märke som jag börjat fundera lite över, hur stora var de egentligen i början av -70 talet? ASJ och Fruehauf är de namn jag kommer på just nu, men de hade väl sammarbete med fler tillverkare på den tiden?

Själv tycker jag att även de utländska broschyrerna ger ett perspektiv på hur långt vi hade hunnit i utvecklingen här i Sverige, så det är extra kul att det är fler som tycker det :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 17 jan 2011, 22:02

Jag satt och skannade lite broschyrer när jag ramlade på den här godbiten...som jag alltid har trott varit en engelsk uppfinning :shock:

Detta är väl inget som gått i Sverige någon gång, vi har väl bara kört upp från sidan fram till de avbröstbara trailarna kom?
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Kjell T » 18 jan 2011, 07:55

En Langendorf Tieflader enligt broschyren hamnar överst på önskelistan kommande jul.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Skandinaven » 18 jan 2011, 10:41

På 70 talet fanns i Danmark väldig många av dessa fabrikaterna.
Fruehauf var i många olika utföringer och chassis,- f.eks. NETAM Fruehauf fanns med flak och flydandende tanktrailer.
Langendorf som er tysk, fanns i många tiptrailerutgaver, även en stor succes fortfarende.
Freight Bonnalac var en mycket populär chassis for kyltrailere på 70 talet specielt. I dag finns ingan kvar.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 18 jan 2011, 12:06

Fruehauf var mycket större än jag trodde när jag började titta på de utländska broschyrerna, dels att de hade många olika produkter och dels att de hade många olika märken knutna till sig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Skandinaven » 18 jan 2011, 12:35

Som du visar på foton Stellan, då finns väldig många leverancer til stora företag, som ASG - Schenker & Polar Express, företrinsvis av trailere til aktiviterer på sydeuropa.
I Danmark tilverkes inte så många trailere, dom vil bliva för dyre, så alla stora speditionsföretag, innkjöpar alla trailere från tyska, hollandske, belgiska & franska trailerfabrikanter,- Kögel - Schmidt - Fruehauf - Vanhool - Burg - Benalu - LAG - Kässbohrer etc. - dom er mycket billigare.
I Danmark tilverkes mera til bil & släp, tip & hydraulik å tipsystemet är ofte Hiab Foco + Sörling.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Bo Norvinge » 18 jan 2011, 20:52

Ser ut som en avancerad dragstång och koppling på volymekipaget.
Det fanns nog fler varianter?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 18 jan 2011, 23:14

Det fanns ett otal olika tillverkare, alla med sitt eget system...även om de många gånger liknade varandra väldigt mycket :P

Ackermann - Fruehauf hade två olika till bil/släpkombinationen, och säkert ett par olika även till kärrorna. Jag ska se om jag hittar en bättre beskrivning på själva kopplingen. På den här varianten hade de 70 cm mellan bil och släp, men på bil och kärra kunde man komma ända ner till 15 (femton) cm :shock:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Skandinaven » 18 jan 2011, 23:34

Hmmmm,- konstig system ! så går det når man inte är på max. 24 meter, . . .
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Utländska broschyrer

Inläggav LMNsson » 21 jan 2011, 21:10

Min far körde grävmaskin mellan 1950 och 1977ca. En av de trailers som hans arbetsgivare skaffade var en modell med två tvillingmonterade hjul på var sida bak som svivlade runt en längsgående axel som stack ut där bak. När man skulle lasta av eller på så satte man domkrafter under bädden på bägge sidor och avlastade hjulparens axlar därbak och drog undan dem. Sedan kunde man köra av bakåt. Detta var viktigt att detta gjordes på rätt sätt så man inte felbelastade trailern... Men när domkrafterna sjönk ner i underlaget vid avlastningsplatsen så blev till att kravla upp från sidan i alla fall! Det finns en med en fint renoverad blå/ grå L71 som brukar va med på tunga rallyn som har en sådan trailer med ibland,och då med en murphydiesel på bädden.
LMNsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2011, 20:33

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 21 jan 2011, 22:52

Kul att få höra lite om den svenska varianten :D Den tyska vagnen som finns längre upp verkar var automatisk, både med sänkning och att svänga undan hjulen. Men största lasten som kunde tas ombord på den var bara 18 ton, vet du hur mycket de kunde lasta på den som fanns på din fars arbetsplats? De verkade vara både ofjädrade och med massiva gummihjul, kan det stämma tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster