Sida 1 av 2
Utländska broschyrer
Postat:
05 jan 2011, 19:25
av Stellan
Det är inte så mycket av texten man begriper, men det är ändå kul att se hur övriga Europas fordon såg ut tidigt -70 tal. De verkar ha varit väldigt tidiga med skjutbara kapell, både på små och stora fordon. En liten detalj som jag reagerade på var att trailern hade ett invändigt mått på 2, 47 cm, vi hade ju nätt och jämt fått 2,42 cm vid den tiden har jag för mig (en liten brasklapp)
Pärmen som broschyren sitter i är från 1975, men flera broschyrer är från 1972. Det kanske inte var så noga med årsmodeller på den tiden?
Är det ok med utländskt material så får ni höra av er...
/Stellan
Re: En utländsk broschyr
Postat:
05 jan 2011, 19:58
av Thomas Almen
Å andra sidan hade vi plyfalämmar, 24 mm. på var sida...Duken är nog tunnare
. Fast efter en 2-3 år med händiga truckförare så hade innermåttet drygat ut sig en bit på de flesta ekipage. På "spånskiveekipagen" höll innermåttet 2,44 m. tidigt på 70-talet.
Re: En utländsk broschyr
Postat:
05 jan 2011, 22:23
av Kjell T
Visst är utländskt material intressant!
Re: En utländsk broschyr
Postat:
06 jan 2011, 13:00
av Per Thomson
Helt klart intressant, så intressant att jag flyttade tråden dit jag tyckte den borde finnas
Re: En utländsk broschyr
Postat:
06 jan 2011, 18:30
av Stellan
Re: Utländska broschyrer
Postat:
17 jan 2011, 22:02
av Stellan
Jag satt och skannade lite broschyrer när jag ramlade på den här godbiten...som jag alltid har trott varit en engelsk uppfinning
Detta är väl inget som gått i Sverige någon gång, vi har väl bara kört upp från sidan fram till de avbröstbara trailarna kom?
/Stellan
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 07:55
av Kjell T
En Langendorf Tieflader enligt broschyren hamnar överst på önskelistan kommande jul.
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 10:41
av Skandinaven
På 70 talet fanns i Danmark väldig många av dessa fabrikaterna.
Fruehauf var i många olika utföringer och chassis,- f.eks. NETAM Fruehauf fanns med flak och flydandende tanktrailer.
Langendorf som er tysk, fanns i många tiptrailerutgaver, även en stor succes fortfarende.
Freight Bonnalac var en mycket populär chassis for kyltrailere på 70 talet specielt. I dag finns ingan kvar.
/Skandinaven
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 12:06
av Stellan
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 12:35
av Skandinaven
Som du visar på foton Stellan, då finns väldig många leverancer til stora företag, som ASG - Schenker & Polar Express, företrinsvis av trailere til aktiviterer på sydeuropa.
I Danmark tilverkes inte så många trailere, dom vil bliva för dyre, så alla stora speditionsföretag, innkjöpar alla trailere från tyska, hollandske, belgiska & franska trailerfabrikanter,- Kögel - Schmidt - Fruehauf - Vanhool - Burg - Benalu - LAG - Kässbohrer etc. - dom er mycket billigare.
I Danmark tilverkes mera til bil & släp, tip & hydraulik å tipsystemet är ofte Hiab Foco + Sörling.
Hälsn. Skandinaven
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 20:52
av Bo Norvinge
Ser ut som en avancerad dragstång och koppling på volymekipaget.
Det fanns nog fler varianter?
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 23:14
av Stellan
Re: Utländska broschyrer
Postat:
18 jan 2011, 23:34
av Skandinaven
Hmmmm,- konstig system ! så går det når man inte är på max. 24 meter, . . .
/Skandinaven
Re: Utländska broschyrer
Postat:
21 jan 2011, 21:10
av LMNsson
Min far körde grävmaskin mellan 1950 och 1977ca. En av de trailers som hans arbetsgivare skaffade var en modell med två tvillingmonterade hjul på var sida bak som svivlade runt en längsgående axel som stack ut där bak. När man skulle lasta av eller på så satte man domkrafter under bädden på bägge sidor och avlastade hjulparens axlar därbak och drog undan dem. Sedan kunde man köra av bakåt. Detta var viktigt att detta gjordes på rätt sätt så man inte felbelastade trailern... Men när domkrafterna sjönk ner i underlaget vid avlastningsplatsen så blev till att kravla upp från sidan i alla fall! Det finns en med en fint renoverad blå/ grå L71 som brukar va med på tunga rallyn som har en sådan trailer med ibland,och då med en murphydiesel på bädden.
Re: Utländska broschyrer
Postat:
21 jan 2011, 22:52
av Stellan
Kul att få höra lite om den svenska varianten
Den tyska vagnen som finns längre upp verkar var automatisk, både med sänkning och att svänga undan hjulen. Men största lasten som kunde tas ombord på den var bara 18 ton, vet du hur mycket de kunde lasta på den som fanns på din fars arbetsplats? De verkade vara både ofjädrade och med massiva gummihjul, kan det stämma tro?
/Stellan