Utländska broschyrer

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Sudde52 » 22 jan 2011, 18:08

Har du nåt om danska NOPA Stellan? Vet att Sellbergs tunga hade en långgodsvagn av det fabrikatet, kanske Skandinavien kan hjälpa till?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 22 jan 2011, 18:13

Jag tror dessväre inte att jag har det, men hittar jag något så slänger jag upp det såklart :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav kent häggdahl » 22 jan 2011, 23:20

Bo Norvinge skrev:Ser ut som en avancerad dragstång och koppling på volymekipaget.
Det fanns nog fler varianter?

Detta med automatiskt längdjusterande dragstänger är något som enligt min mening aldrig slagit igenom här i Norden, eller hur Varför ??
Vad jag känner till, så har några varianter prövats med obefintlg framgång.
Finns det faktiskt inga ingenjörer som klarar av detta, eller finns det inte efterfrågan ?
En meter på färja mellan FI och SE kostar idag 20-30 Euro, 150 överfarter/år = ca. 4000 Euro !!!
Hur dyr konstruktion kan det vara fråga om ??

Mvh// kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 22 jan 2011, 23:29

Lagab hade ju en kortkoppling till sitt Roadtrain för ett antal år sedan, men det slog aldrig igenom riktigt, kan hända att det helt enkelt blev för mycket prylar som slets för snabbt? Annars så har det ju funnits justerbara dragstänger med en VBG-koppling som låste dragstångens längd, där tjänade man ju en dryg halvmeter eller mer. Den extrakostnad som en sådan dragstång kostar extra har man snart inne på ökad lastförmåga, norgeekipage i Sverige, men även färjemeter om man skjuter ihop det helt. All automatik är ju väldigt känslig, men att gå ut och sparka upp VBG-kopplingen någon gång ibland kan spara en hel massa penger med tiden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav kent häggdahl » 22 jan 2011, 23:42

Jag håller en hacka på detta med för mycket slitage och osäker funktion på dom konstruktioner som hitills varit i bruk, men det är ju märkligt i dessa tider om det nu inte skulle gå att hitta en vettig lösning på detta.Undrar hur myndigheter ställt sig till dessa konstruktioner, kan det vara där skon klämmer ??
Som du säger Stellan, så finns ju än idag VBG-koppl. och även med luftklocka som låsning av ställbar dragstång.
Tyvärr har dessa tendens att oftast inte fungera då de skulle behövas som nödvändigast (poliskontroll!!)

Mvh // kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 22 jan 2011, 23:50

Jag tror inte att myndigheterna säger så mycket om det, men om man inför möjligheten med att få kortare avstånd mellan bil och släp så kommer ju speditörerna garanterat att utnytta detta för att kräva längre lastutrymme. Då är man tillbaka på ruta ett :?

Att kopplingen på draget kärvar när man inte använder det är sant, men kan man tjäna pengar på att smörja och lea på det ibland så tror jag nog att det kan fungera ändå :D

Holländarna har ju varit "duktiga" på att få ner avståndet mellan bil och släp, rekordet är femton centimer...men det skulle jag bara vilja ha när jag står på en färja. Här är ett exempel på en kostruktion som Contar hade i slutet av -80 talet, inget jag skulle vilja mecka med. Här har de sextio cemtimeter mellan bil och släp.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav kent häggdahl » 23 jan 2011, 00:12

Jo, detdär med speditören är ju helt riktigt. Dom kan ställa till det, och vi dumma åkare går oftast rakt i fällan :mrgreen: !
Sen detta med mekanisk ändring av dragstånslängd, så är det tyvärr åkaren eller sped. som står för färjkostnaden och chauffören som skall
justera dragstången :roll:
Tror faktiskt nån av våra finska släptillverkare (troligen NTM) provade just denna Contar-konstruktion på Lundbergs bilar just på 80-talet (borde höra med David om saken)

Mvh // kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Stellan » 23 jan 2011, 17:26

En luftassisterad koppling till det skjutbara draget, och tio procent av det sparade priset på färjebiljtten kan nog få de flesta att sjuta ihop draget ibland :P :D

Har du möjlighet att höra med någon hur det var att arbeta med kortkoppling typ Contar så hade det varit kul att få veta lite mer om det.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Skandinaven » 24 jan 2011, 00:52

Sudde,- jag har inte riktigt kunne hitta broschurar om NOPA någonstans,- der finns inte mycket om dom.
Jeg mener dom heter SAWO i dag, men NOPA var i allafall et gammalt uppbyggningsfirma, specielt på flakvagnar och tip + någon maskintrailere.
Farsan har kjört med flere uppbygg från NOPA igjennom tiden.
NOPA tipbil for korn og foderstoffer.jpg
NOPA tipbil for korn og foderstoffer.jpg (114.95 KiB) Visad 23051 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Skandinaven » 24 jan 2011, 00:54

Denne trailer var ochså från NOPA
NOPA 12 meters trailer årgang 1971.jpg
NOPA 12 meters trailer årgang 1971.jpg (64.22 KiB) Visad 23051 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Nor1 » 24 jan 2011, 20:58

När farsan jobbade på Tobiasons hade dom ett "modul-ekipage" som rullade för Elektrolux mellan Mariestad och Göteborg med 3 st växelskåp på, varje skåp hade en längd av 7,52, vilket blir styvt 22,5 meter i bara skåp. Dom hade en korthyttad F10:a (den enda i Tobiasons historia) och en hydraulisk variant av dragstång som längde sig i svängarna på detta ekipage. Skall se om farsan kan komma ihåg märke o modell på detta. Det han har berättat är att hydrauliken allt som oftast krånglade och bil-släp kompinationen oftare rullade med en längd på närmare 26 meter än fungerade som den skulle :lol:

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Utländska broschyrer

Inläggav Nor1 » 29 jan 2011, 17:14

Då har jag pratat lite med far om detta transportupplägg som Tobiasons hade för E-Lux. Bilen var ju som sagt en F10:a med "starholkshytten" årsmodellen var troligen en -85:a, till detta en 4-axlad vagn med 19,5" hjul av fabrikat Kilafors, påbygget på bil och vagn och även växelskåpen kom från Kalmar-Lagab.
När det gällde själva dragstången skulle den tydligen vara en el-pneumatisk "bastard" där både Kilafors och Lagab var inblandade.
Ekipaget rullade bara i knappa två år innan det blev ersatt av ett vanligt 24-meters ekipage.

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst