Sida 2 av 2

Re: Bendix vacumbromsar

InläggPostat: 20 dec 2010, 21:38
av Kjell T
Kom nu att tänka på att högsta tillåtna hastighet för lastbil med obromsat släp var 50km/h, fram till någon gång på 1980-talet när det höjdes till 60km/h här i Finland. Kan inte minnas att jag skulle sätt en lastbil med obromsat släp i trafik här sedan 60-talet.

Re: Bendix vacumbromsar

InläggPostat: 28 dec 2010, 23:33
av Per Thomson
Mycket intressant tråd då det är många som frågat om dokumentation av vacumbromsar. Ett litet tips om man har svårt att läsa den inskannade texten och se bilddetaljerna: Håll "Ctrl-tangenten" nedtryckt och rör musens "scroll-hjul" framåt så förstoras bilden.

Re: Bendix vacumbromsar

InläggPostat: 29 dec 2010, 20:11
av Stellan
Jag fyller på lite med ett Volvo-Bendixsystem från 1946. Är det någon som vet något om servobromsarnas historia, så får ni väldigt gärna berätta om det. En sak jag själv har funderat lite på är om de utvecklades eller ändrades något större under tiden de fanns, och lite om när de började användas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske man skulle ha en teknikhistorisk tråd också, så att det blir lite lättare att hitta...eller vad säger ni andra?

/Stellan

Re: Bendix vacumbromsar

InläggPostat: 29 dec 2010, 20:57
av gunnilse
Ingen dum ide med en instruktionstråd saknar detta så ja röstar för :!:
Vacum assisterade bromsar lever kvar i vilken personbil å lättare lastbil än i dag..
Amazon sport fick en hjälcyl på innerskärmen ett tidigt exempel..
Dock har deislarna dåligt eget vacum så de får en liten pump för ändamålet..
Kan tänka mig att de fasats ut på tunga sidan pga av sämre värmetal då bromsvätska kan koka å tappa ledningsförmåga totalt..
Sen blev de ju bättre säkerhets aspekter med tryckluften om något rör brister etc så märker man de å stopp blir det.
Med hydrauliskt märker man de ju oftast för sent å passerar den tänkta stopp punkten med allt vad det innebär :oops: