Bendix vacumbromsar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bendix vacumbromsar

Inläggav Kjell T » 20 dec 2010, 21:38

Kom nu att tänka på att högsta tillåtna hastighet för lastbil med obromsat släp var 50km/h, fram till någon gång på 1980-talet när det höjdes till 60km/h här i Finland. Kan inte minnas att jag skulle sätt en lastbil med obromsat släp i trafik här sedan 60-talet.
Kjell T
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bendix vacumbromsar

Inläggav Per Thomson » 28 dec 2010, 23:33

Mycket intressant tråd då det är många som frågat om dokumentation av vacumbromsar. Ett litet tips om man har svårt att läsa den inskannade texten och se bilddetaljerna: Håll "Ctrl-tangenten" nedtryckt och rör musens "scroll-hjul" framåt så förstoras bilden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bendix vacumbromsar

Inläggav Stellan » 29 dec 2010, 20:11

Jag fyller på lite med ett Volvo-Bendixsystem från 1946. Är det någon som vet något om servobromsarnas historia, så får ni väldigt gärna berätta om det. En sak jag själv har funderat lite på är om de utvecklades eller ändrades något större under tiden de fanns, och lite om när de började användas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske man skulle ha en teknikhistorisk tråd också, så att det blir lite lättare att hitta...eller vad säger ni andra?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bendix vacumbromsar

Inläggav gunnilse » 29 dec 2010, 20:57

Ingen dum ide med en instruktionstråd saknar detta så ja röstar för :!:
Vacum assisterade bromsar lever kvar i vilken personbil å lättare lastbil än i dag..
Amazon sport fick en hjälcyl på innerskärmen ett tidigt exempel..
Dock har deislarna dåligt eget vacum så de får en liten pump för ändamålet..
Kan tänka mig att de fasats ut på tunga sidan pga av sämre värmetal då bromsvätska kan koka å tappa ledningsförmåga totalt..
Sen blev de ju bättre säkerhets aspekter med tryckluften om något rör brister etc så märker man de å stopp blir det.
Med hydrauliskt märker man de ju oftast för sent å passerar den tänkta stopp punkten med allt vad det innebär :oops:
gunnilse
 

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster