Släpvagnsaxlar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 26 maj 2010, 07:12

I bland ser man på bilder att gamla släpkärror har lastbilsbakaxlar där slutväxeln tagits bort. Vilka fabrikat användes tidigare och när blev det vanligt med fabrikstillverkade axlar? Det finns ju ett flertal BPW, Scania-Vabis, SAF osv. När har dessa företag startat sin produktion av axlar för släp?
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Släpvagnsaxlar

Inläggav Anders Ason » 26 maj 2010, 09:05

På Motalaträffen nu i helgen var det ett välkänt ekipage med där det var en Scania-Vabis dragbil och Volvo påhäng. Jag och ägaren kröp lite under vagnen och kollade den riktigt snygga axeln. Det var från början en bakaxel till en lastbil som byggs om. Banjon var tíllkapad och plåtar påsvetsade så det var svårt att se att de varit en vanlig banjoaxel. Hjullagren var ju helt avlastade så de var inga problem. Kul var att se ett foto på bakhjulslagern där "locket", d v s f d anslutningsflänsen för bakaxeln var borttagen. Tätningen mot den förra banjon var utförd med en väl fungera träklabb.

Scania fram o Volvo bak + lite svensk skog!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpvagnsaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 26 maj 2010, 21:36

Anders Ason skrev:På Motalaträffen nu i helgen var det ett välkänt ekipage med där det var en Scania-Vabis dragbil och Volvo påhäng. Jag och ägaren kröp lite under vagnen och kollade den riktigt snygga axeln. Det var från början en bakaxel till en lastbil som byggs om. Banjon var tíllkapad och plåtar påsvetsade så det var svårt att se att de varit en vanlig banjoaxel. Hjullagren var ju helt avlastade så de var inga problem. Kul var att se ett foto på bakhjulslagern där "locket", d v s f d anslutningsflänsen för bakaxeln var borttagen. Tätningen mot den förra banjon var utförd med en väl fungera träklabb.

Scania fram o Volvo bak + lite svensk skog!


Kul att axeln "var riktigt snygg" Men vad är det för dille om banjon? Är det inte mer kännetecknande att säga kardanhuset? För är det en bakaxel från en volvo så har där suttit drev och en kardanaxel. Skulle någon säga något annat får jag nog gå till psykdoktorn. Kanske kardanhuset efter tillkapning och påsvetsning såg ut som en banjo vilket ord tarvar en närmare förklaring? Är det något som Anders har erfarenhet av när han hade den saligen insomnade 1956 års Chevrolet som sedan uppstod som en Hot Rod? :lol: :lol:

Jag tycker att vi i detta lastbilsforum skall benämna sakerna vid dess riktiga namn.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Släpvagnsaxlar

Inläggav Per Thomson » 26 maj 2010, 23:01

Nja Lars-Gunnar, nu förvånar du mig lite, har du inte hört talas om "banjo"?
Banjo syftar kanske mer på hela stommen för bakaxeln som även inrymmer "kardanhuset" vilket är en integrerad del av bakaxelsystemet. Banjon rymmer såväl bakväxeln med diffrential och drivaxlarna, en vänster och en höger.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Släpvagnsaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 26 maj 2010, 23:15

Per Thomson skrev:Nja Lars-Gunnar, nu förvånar du mig lite, har du inte hört talas om "banjo"?
Banjo syftar kanske mer på hela stommen för bakaxeln som även inrymmer "kardanhuset" vilket är en integrerad del av bakaxelsystemet. Banjon rymmer såväl bakväxeln med diffrential och drivaxlarna, en vänster och en höger.


Nej tydligen inte Per, det snacket har jag alldrig varit med och delat. Förståeligt då jag inte kunnat höra eller insupa nya eller gamla ord via samtal män emellan. I de böcker jag har näms nog inte banjoaxel. Men din förklaring ger mig bra associsationer. Tack för det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Släpvagnsaxlar

Inläggav Kjell T » 30 jun 2010, 17:54

Hur många typer av släpvagns axlar har Scania-Vabis tillverkat? Någon som har uppgifter?
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster