Sida 1 av 1

13,6 m Trailers

InläggPostat: 25 maj 2010, 21:45
av kennex
Hej, sitter o funderar på när semitrailers växte till nuvarande mått på 13,6 m i internationell trafik ??
:?:

Re: 13,6 m Trailers

InläggPostat: 26 maj 2010, 21:58
av herrstina-
Cirkus 1990.

Stina.

Re: 13,6 m Trailers

InläggPostat: 27 maj 2010, 08:37
av Per Thomson
Hur var det före 13,6 meters standarden, fanns det någon egentlig standard då?

Den vanliga längden var väl då 12 m, ett mått som var svårt att överskrida då de flesta länderna i central-Europa begränsade den totala fordonslängden för påhängsvagns-kombinationer (dragbil+trailer) till 15 m.

Re: 13,6 m Trailers

InläggPostat: 27 maj 2010, 09:06
av herrstina-
Det var lite improviserat under en period, jag vill minnas att trailerna "växte" stegvis till runt 12,8m för att slutligen bli 13,6.

Stina.

Re: 13,6 m Trailers

InläggPostat: 27 maj 2010, 21:43
av Per Thomson
Det blev nog ingen "standard" förrän det europeiska modul-systemet infördes, dvs 3 tyska ekipage skulle kunna bli 2 svenska. För att möjliggöra detta modul-system ökade man på kontinenten längden för kombinationen dragbil med påhängsvagn till 16,5 m och Sverige fick 25,25 m.

Frågan är då hur man kunde få plats med 12,8 m påhängsvagn inom 15 m, jo det gick nog men det krävde säkert ett överhäng på drygt 2 m framför King-Pin och ett minimalt avstånd mellan hytten och trailern.

Det här är ju bara en fråga för internationell trafik - här i Sverige har vi mig veterligt ingen särskild ländbegränsning för fordonskombinationer med trailer annat än att vissa framkomlighetskrav skall vara uppfyllda.

Re: 13,6 m Trailers

InläggPostat: 28 maj 2010, 07:56
av kennex
Per Thomson skrev:Det blev nog ingen "standard" förrän det europeiska modul-systemet infördes, dvs 3 tyska ekipage skulle kunna bli 2 svenska. För att möjliggöra detta modul-system ökade man på kontinenten längden för kombinationen dragbil med påhängsvagn till 16,5 m och Sverige fick 25,25 m.

Frågan är då hur man kunde få plats med 12,8 m påhängsvagn inom 15 m, jo det gick nog men det krävde säkert ett överhäng på drygt 2 m framför King-Pin och ett minimalt avstånd mellan hytten och trailern.

Det här är ju bara en fråga för internationell trafik - här i Sverige har vi mig veterligt ingen särskild ländbegränsning för fordonskombinationer med trailer annat än att vissa framkomlighetskrav skall vara uppfyllda.


Standard blev det nog på semitralers långt innan Modulsystemet (1997 ??) Skulle tom. gissa på mitten av 80-tal ??
13,6 m:s trailer kräver ju faktiskt vissa standardmått ss. framöverhäng till hörn 2,04 m, draglängd 12,0 m (fr tapp till bakvägg)
Frågan aktualiserdes för mig ang. min ombyggnad av "brandbilen" till dragare, skall jag korta till 3,1 eller 3,4 m
Sannolikt skall jag koppla "kortare" trailer till årsm -81.