Bromsar för släpfordon

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 24 maj 2010, 09:24

Ett ganska dåligt dokumenterat ämne är släpvagnsbromsar för fordon med hydrauliska bromsar. Gamla tryckluftbromsar av enledartyp hittar man information om i äldre böcker, men inget om vakuum-hydraliska bromsar har jag hittat trots många försök.
Har någon uppgifter om dessa?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2010, 21:42

Kjell T skrev:Ett ganska dåligt dokumenterat ämne är släpvagnsbromsar för fordon med hydrauliska bromsar. Gamla tryckluftbromsar av enledartyp hittar man information om i äldre böcker, men inget om vakuum-hydraliska bromsar har jag hittat trots många försök.
Har någon uppgifter om dessa?


Är denna länk intressant: http://www.jti.se/uploads/jti/t93.pdf

Handlar om traktortåg där man använder en gammal lastbil med trumbromsar till en traktor med hydrauliska bromsar. Intressant läsning och jag antar att principen är densamma fär en hydrauliskt bromsad lastbil med ett trumbromssläp.

Finns artiklar på engelska typ Wikipedia. Sök på vaccum-hydraulic brakes så hittar du.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 26 maj 2010, 07:06

Hydrauliska bromsar på traktorsläpvagnar som finns beskrivet på länken har en helt annan funktion än de hydrauliska bromsar som användes på lastbilar förr.
Bromsarna på traktorsläp utnyttjar traktorns hydraulik som har en hydraulpump som roterar när motorn går. På lastbilar åstadkommer förarens benmuskler och fot trycket via bromspedalen och huvudcylindern.
Eventuell vakuum servo får sitt undertryck från ottomotorers insug, eller vakuumpump som var vanligt på dieselmotorförsedda fordon där vakuumet i insuget är svagare.
Det som är ett stort "gap" för mig är hur det var arrangerat på släpet och vilket slags styrning det fick från dragbilen.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Anders Ason » 26 maj 2010, 08:56

Hmmm.... "På lastbilar åstadkommer förarens benmuskler och fot trycket via bromspedalen och huvudcylindern."

Det förklarar varför det var så få kvinnliga förare förr, om ens någon? Det dåtida typiskt manliga yrket med vegamössa och blåkläder och med tung hantering av både fordon och last har blivit ett vitskjorteyrke där numer kvinnor och män har samma fortsättningar.

På "den gamla goda tiden" var släp enbart något kvinnorna drog i samband med bröllopet!
            :D
Yrket kanske till och med kommer att domineras av kvinnliga förare framöver?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Lars-Gunnar » 26 maj 2010, 22:45

Jag minns när min far fick släpvagnsbromsar på sin L385 Titan. Han kom hem och hade fått en spak monterad på rattstången och den måste han bromsa släpet med.

Jag vet inte om det var pneumatiska bromsar på den (1954 års modell) och släpet dito. Släpet var nog av 50-tals modell avsedd för timmerkörning och inget flak utan bara fästen för bankarna och så skärmar bak och fram utav plåt antagligen. Första gången jag såg min far använda denna broms var när vi kom till Umeå och hade massaved som last. Där var en brant relativt kort backe och längre fram trafikljus och dessa slog om till rött och min far var en bra bit ifrån fattade handtaget och drog det en bit ner samtidigt som han bromsade med bilens bromspedal. Jag frågade inte men jag kände inte heller något litet sug från släpet som om det skulle bromsa lastbilen. Hur kunde man veta att släpet och och lastbilen bromsade lika mycket? Det kunde man väl bara inte. Jag tänker att man förde bromsspaken till ett ungefärligt läge. Men man kände ju förståss om släpet sköt på bilen för då måste man ju öka på släpets bromstryck trycket en stund.

Bilen levererades utan släpvagnsbroms och vad mera är bilen fick ju ett drag monterat och jag är bergsäker på att det var en kulkoppling. Den drog först en boggiekärra som jag har lite minne av. Tror att den inte blev så långvarig på sågen. Den var kanske inte det optimala släpet för att köra timmer. Bankarna kom ju nära. Däremot minns jag 2-axlingen som bromsades med handbromsen på rattaxeln och den var jag med att koppla till så kula var det alla gånger. Vem som fick äran att montera allt vet jag inte, kanske Volvo Bilbolaget i Umeå. Titanen dög väl till att dra släp trots sina 150 hk. Sakta gick det ju förståss uppför.

Någon som känner igen sig eller arrangemanget? Fanns VBG på 50-talet?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 09 okt 2012, 21:27

Jag fick tag på en bok gjord 1959 av OY Suomen Autoteollisuus AB, dåtida Sisu tillverkaren, över de bromssystem som användes på lastbilar och släp.
Ett brokigt sortiment av system finns nämnt för släpvagnar.
Vakuum-hydrauliskt system för släp med både en eller två slangar mellan bil-släp. Varav den med en slang fanns med två olika funktionsprinciper. Egen huvudcylinder för släpet.
Tryckluft-hydrauliskt system för släp med både en eller två slangar mellan bil-släp. Även här fanns två olika funktionsprinciper för den med en slang. Egen huvudcylinder för släpet.
Direktverkande tryckluft bromssystem av sk enledartyp eller två ledartyp.
Påskjutsbromsar av mekanisk typ för släp med maxvikt upp till 3500kg.
Elektrisk Warner broms med egen ackumulator på släpet.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 13 sep 2015, 21:11

Är fortfarande tacksam över utförligare information över vakuumhydrauliska bromsar för släp.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Per Thomson » 14 sep 2015, 10:50

Den bok du nämner Kjell, är den på finska?
Jag får intrycket att den är ganska heltäckande efter din beskrivning, saknas det ändå information?
Kanske det inte finns någon sammanfattande litteratur om ämnet bromssystem genom tiderna för tunga fordon?
Jag håller med om att det är ett intressant område så det kanske ligger på dig att skriva en bok. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 15 sep 2015, 07:54

Det är två böcker enbart på finska som dåtida SISU tillverkaren Suomen Autoteollisuus gett ut. Tyvärr finns det brister i förklaringarna över tex vakuumhydrauliska släpvagnsbromsar av sk tvåledarsystem. Jag har inte lyckats hitta någon utförligare litteratur ännu.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Per Thomson » 15 sep 2015, 16:58

Då gäller det för forumets medlemmar att spana :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 16 sep 2015, 07:14

Tack vare uppmärksam och hjälpsam forummedlem fick jag nu 91sidor med information som skall studeras. Fantastiskt vilka möjligheter vi har med dagens teknik.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Per Thomson » 16 sep 2015, 08:55

Roligt när det fungerar så. Kanske denne medlem går med på att vi lägger upp dokumentet på vår server så att fler får tillgång till det, jag tänkte som en nedladdningsbar PDF-fil. Man kan inte ladda upp PDF -filer direkt till forumet men jag kan lägga filen på servern och länka den till forumet. :?: :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Per Thomson » 17 sep 2015, 10:22

Tack Tommen :!: :D
Här kan filen hämtas, den är på inte mindre än ca 40MB så det tar lite tid att hämta den och då kan det vara svårt att ladda upp bilder. Glöm inte att spara den på din egen disk, annars har du samma väntetid till nästa gång du behöver dokumentet.
http://www.veteranlastbilar.se/Mann_Co_datablad.pdf
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bromsar för släpfordon

Inläggav Kjell T » 17 sep 2015, 20:22

En nyhet för mig var "kombinerat tryckluft-vakuumbromssystem för släpvagn med hydr.broms", schema nr 4549. Det finns alltid något att lära sig när det gäller fordon.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster