Jag minns när min far fick släpvagnsbromsar på sin L385 Titan. Han kom hem och hade fått en spak monterad på rattstången och den måste han bromsa släpet med.
Jag vet inte om det var pneumatiska bromsar på den (1954 års modell) och släpet dito. Släpet var nog av 50-tals modell avsedd för timmerkörning och inget flak utan bara fästen för bankarna och så skärmar bak och fram utav plåt antagligen. Första gången jag såg min far använda denna broms var när vi kom till Umeå och hade massaved som last. Där var en brant relativt kort backe och längre fram trafikljus och dessa slog om till rött och min far var en bra bit ifrån fattade handtaget och drog det en bit ner samtidigt som han bromsade med bilens bromspedal. Jag frågade inte men jag kände inte heller något litet sug från släpet som om det skulle bromsa lastbilen. Hur kunde man veta att släpet och och lastbilen bromsade lika mycket? Det kunde man väl bara inte. Jag tänker att man förde bromsspaken till ett ungefärligt läge. Men man kände ju förståss om släpet sköt på bilen för då måste man ju öka på släpets bromstryck trycket en stund.
Bilen levererades utan släpvagnsbroms och vad mera är bilen fick ju ett drag monterat och jag är bergsäker på att det var en kulkoppling. Den drog först en boggiekärra som jag har lite minne av. Tror att den inte blev så långvarig på sågen. Den var kanske inte det optimala släpet för att köra timmer. Bankarna kom ju nära. Däremot minns jag 2-axlingen som bromsades med handbromsen på rattaxeln och den var jag med att koppla till så kula var det alla gånger. Vem som fick äran att montera allt vet jag inte, kanske Volvo Bilbolaget i Umeå. Titanen dög väl till att dra släp trots sina 150 hk. Sakta gick det ju förståss uppför.
Någon som känner igen sig eller arrangemanget? Fanns VBG på 50-talet?
Lars-Gunnar