Kopplingar, dragbil och släp

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Kjell T » 24 maj 2010, 09:19

Bildmaterial och annan information om olika typer av släpvagnskopplingar från förr vore intressant att få ta del av.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Kjell T » 30 jun 2010, 17:56

Har det använts andra typer av slangkopplingar än Duomatic och ISO-kopplingar för bromsarna?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Anders Ason » 30 jun 2010, 20:58

Vill bara anmäla mitt intresse också för de frågor som Kjell tar upp. Har en vit fläck på kartan här.

På farsans jääätestoora långtradare när jag var barn minns jag bara de grova kedjorna med stålklot i ändarna. Såg ut som på vagnarna på smalspåret hemmavid. (några prylar till bromsar minns jag inte alls - fanns det? :)


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Per Thomson » 01 jul 2010, 12:01

Jag hade för avsikt att skriva något om Duo-Matic för en tid sedan och lyckades få kontakt med en person som var insatt i ämnet men de anteckningarna har jag inte tillgång till just nu. Här sammanfattar jag kort den information jag bär med mig i minnet:

Duo-Matic-en tillverkades i Hova från början. Innan tryckluften blev allmänt vanlig i slutet på 50-talet (standard på S-V 75 serien 1958) fanns det en "Singel-Matic" (vet ej benämningen, mitt påhitt) avsedd för vacum, dvs en enkel-koppling av samma konstruktion som Duo-Matic-en. Duo-Matic-en blev en vidareutveckling av den ursprungliga enkelkopplingen.

Många var till en början skeptiska kring hur Duo-Matic-en skulle ge en tillförlitlig tätning då man hade erfarenhet från föregångaren som genom ledningens undertryck i princip var själv-tätande. Principen bakom denna kopplingstyp visade sig mycket tillförlitlig även för tryckluft och i samband med modifiering av kopplingen till tryckluft passade man på att i samma koppling ha såväl matar som manöver-ledning. Kopplingsarbetet blev därmed dubbelt rationellt och risken för felkoppling helt eliminerad. S-V hade inte Duo-Matic som standard på 75:an men när kopplingen väl hade visat sig så effektiv valde nog så gott som alla denna extra-utrustning vid nybils-anskaffning.

Vad jag vet så ser man Duo-Matic-en endast på skandinaviska och finska fordon. Men i övriga världen och för EU-trailers används fortfarande det gamla systemet. Anledningen till att Duo-Matic-en inte blev accepterad som internationell standard misstänker jag beror på myndighetsbyråkrati, kanske främst från dåvarande Västtyskland. Vår skandinaviska "VBG-standard" med 55 mm ögla har säkert blivit överkörd på motsvarande sätt av sk "DIN-standard."
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jul 2010, 01:18

Tack Per!

Kärt barn har många namn. Duomatic fanns i cyklarnas nav, sedan för det tankarna till båtarnas drev Duomatic om jag inte minns fel. Tror det var Volvo Penta som introducerade det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Kjell T » 03 jul 2010, 21:34

Det var Aquamatic som Volvo Penta in-u dreven kallades.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jul 2010, 18:43

Kjell T skrev:Det var Aquamatic som Volvo Penta in-u dreven kallades.


Tack Kjell för denna tillrättaläggelse. Det låter faktiskt bekant.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav gunnilse » 04 jul 2010, 19:57

Bild
gunnilse
 

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Rickard » 04 jul 2010, 20:21

Lars-Gunnar skrev:
Kjell T skrev:Det var Aquamatic som Volvo Penta in-u dreven kallades.


Tack Kjell för denna tillrättaläggelse. Det låter faktiskt bekant.

Lars-Gunnar :D


osså finns det ju "duo-prop" som är två propellrar som roterar åt var sitt håll... även detta ett volvo patent...
Rickard
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 feb 2008, 09:29
Ort: Alingsås

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Rikard » 16 maj 2011, 19:16

Hej,

Fanns det inte också stora dragkulor (större än 60mm) och klokopplingar även för tunga kombinationer, jag tyckte att jag läste i "Klassiska lastbilar" om något åkeri som hft denna standard innan de gick över till VBG.

Finns sådana, stora klokopplingar att få tag på?

MVH / Rikard
Rikard
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 02 okt 2009, 09:26

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav Bo Norvinge » 16 maj 2011, 20:59

Rikard skrev:Hej,

Fanns det inte också stora dragkulor (större än 60mm) och klokopplingar även för tunga kombinationer, jag tyckte att jag läste i "Klassiska lastbilar" om något åkeri som hft denna standard innan de gick över till VBG.

Finns sådana, stora klokopplingar att få tag på?

MVH / Rikard


Jag skrev i Klassiska Lastbilar 2-2011 om Koppfeldts Åkeri som hade kulkoppling av fabrikat Korp & Söner.
Mer om kulkopplingar finns i tråd: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=3660
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Kopplingar, dragbil och släp

Inläggav S-V L44 » 19 maj 2011, 22:03

Se annonsen om Rydhs kulkoppling från början av 1950-talet på denna länk.
viewtopic.php?f=1&t=3660

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster