Släpfordon

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Släpfordon

Inläggav Landström » 28 jun 2010, 03:02

Lasse Hsand skrev:Här är en äldre modell av bandtraktor släp nån som känner till om ett sådant går att typa eller någon som har data på ett sådant.
bandsläp.jpg


Jag hittade igen den här annonsen på blocket, men släpet stod lite väl långt bort; Är på jakt efter liknande släp eller trailer för dragning av en International bandtraktor från tidigt 60-tal.
Är det någon som har fler bilder på hur ett maskintransportsläp eller motsvarande trailer såg ut under 50- och 60-tal?
Landström
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 14 maj 2010, 23:22
Ort: Umeå

Re: Släpfordon

Inläggav Lasse Hsand » 28 jun 2010, 15:05

Det är för samma ändamål jag ska ha ett sådant eller liknande. Har köpt en IH BTD6 som jag skall flytta samt att farsan har en Åkerman H9 och en IH TD9B men den sist nämda har nog gjort sitt nu. Det verkar som om STENA ska ta över ägande skapet sorgligt nog. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Släpfordon

Inläggav Bysmeden » 06 jul 2010, 19:23

Anders Ason skrev:Å 1955 var största tillåtna bredd 2,35 m och personligen tror jag nog att de flesta veteranåkarna i första hand försöker få tag i det släp bilen gick med som "ung". I andra hand ett annat släp där bredden harmonierar med bilen (dispenskombination då inga nya kopplingsintyg utfärdas). Har sett kombinationer med olika bredd men det störde inte.

Det kan nog vara knepigt med däckdimensionerna 09.00 x 20, 10.00x20, 11.00 x20 till 22,5 o s v. Om vi undantar den sista (22,5) så gör det kanske inget om det inte är fullständig harmoni på ekipaget då hjulen ändå sitter en bit från varandra, det blir nog inget felaktigt synintryck. Först när man går fram och kollar vad som står på däcken vet man.

Ungefär i tiden kom Super Singel?


Hej. Vill endast informera om att däck i dim. 7,50x20 8,25x 20 9,00x20 o.s.v finns att tillgå i Finland, nya från Ryssland, samt en del från Kina. Däckena var tidigare verkligen förmånliga men har gått upp på senare tid. T.Ex. 9,00x20 kostar ca 200 euro/ st inkl. innerslang. De större ngt. dyrare, men finns som lagervara. Mvh Bysmeden
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Släpfordon

Inläggav gunnilse » 10 jul 2010, 17:39

Bild

Briabvagn //Thomas
gunnilse
 

Re: Släpfordon

Inläggav gunnilse » 10 jul 2010, 21:35

Blir en bild till bara för det vart så fint väder idag :wink:

Bild

Fick den i farten biltransport..
gunnilse
 

Re: Släpfordon

Inläggav L751961 » 27 jul 2010, 21:07

Har en ASJ Trailer med chassienummer 371224 men vet ej årsmodell tacksam för svar. Jocke L75 1961.
L751961
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2009, 21:32

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 27 jul 2010, 22:31

I registret juni 2010 finns det 80 st släp eller påhängsvagnar där AJS varit inblandade i tillverkningen men inget med de chassinummer (371224) du anger.

Ingen träff.

Det kan finnas några skäl till att ditt nummer inte dyker upp:
    > databasen är felaktig (inte troligt även om den innehåller 52 749 poster)
    > släpet/trailern helt avförd ur registret och ursprunget måste sökas via Landsarkivet
    > är det nummer du angett riktigt?
    > jag kan ha gjort något fel i min sökning (provat i flera ledder dock)
De som ligger närmast är:
    > 371237
    > 371292
    > 3712992
    > 3712204
    > 3712122

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpfordon

Inläggav Per Thomson » 08 aug 2010, 18:14

gunnilse skrev:Bild

Briabvagn //Thomas


Thomas, här har du hittat ett fint exempel från 70-talets paragraf 54 byggen. Interconsults lösning med styrning såväl fram som bak upplevdes ju inte som särskilt lyckad men denna enkla ledade släpvagn fungerade utan problem. Det gällde ju att uppnå maximalt axelavstånd från framaxel på bilen till sista axel på släpet inom 24 meters total fordonslängd och nå taket 51,4 ton bruttovikt.

En del trodde också att denna ledade konstruktion hade bättre framkomlighet än en "stel" ramkonstruktion men så är inte fallet. När jag envisades med detta påstående ledde det till en vadslagning och en test utfördes för en 90 graders sväng. Sista axelns innerhjul markerades med krita genom hela svängen. Konstruktionen visade sig stjäla exakt lika mycket utrymme som om ramen hade varit utan led. Många malmvagnar i bergslagsområdet var av denna konstruktion med två tippflak. Wibergs i Fagersta ersatte dock sina "tusenfotingar" (se S-V raklamblad över LT75) till 51,4 tons ekipage bestående av bil + släp utan led och med endast ett litet tippflak på den långa stela ramen och utgjorde därmed ett undantag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Släpfordon

Inläggav janne59 » 16 sep 2010, 18:28

Lasse Hsand skrev:Tjena När vi pratar släp drog detta en hel del i lumpen. Funderar ibland på att skaffa ett efter N86an vilken tillverkare var det på dessa ? Ungefärlig årsmodell? Finns det grejor att få tag på fortfarande. Finns det någon som har andra bilder på ett sånt släp eller den äldre modellen som var tippbar kanske med nåt fränt på. Hälsn Lars
släp1.jpg


Hej.

Jag är inte till 100% säker, men jag tror att dom treaxliga släpen var av märket Forss Parator och troligen tilverkade på 60-talet.

Hälsn. Jan Johansson.
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Släpfordon

Inläggav Lasse Hsand » 16 sep 2010, 20:49

Det tackar vi för all information är välkommet. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Släpfordon

Inläggav Sudde52 » 24 sep 2010, 18:22

Anders Ason skrev:
Anders skrev:Helt klart att släpen är en viktig del av transporthistorien. Frågan är bara hur pass mycket som finns bevarat?

Hur pass krångligt är det förresten att registrera in en gammal släpvagn igen?

Anders


    Tror inte det är så svårt. Var i kontakt med de ansvariga för något år sedan och det fanns möjlighet till dispens för både kopplingsintyg och annat. För just släpet är det ju allra enklast om det finns gamla fordonsuppgifter och att det varit reggat tidigare.

    Hör av er till mig om ni behöver hjälp med släpidentitet (kan räcka med ett chassienummer).

    Kanske ska klara ut att det inte görs åtskillnad på släp och påhängsvagn.

Hej Anders, kan du få fram nån info om släpvagn Ilsbo F 3338 ? (reg nr)
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2010, 21:24

Sudde skrev:
Hej Anders, kan du få fram nån info om släpvagn Ilsbo F 3338 ? (reg nr)


    Finns 285 Ilsbo i registret vilket innebär att alla har den nya typen av reg.nummer. D v s är då inte sökbara på gamla regnummer.

    Kan du få fram chassinumret så kan vi göra ett försök.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpfordon

Inläggav Sudde52 » 05 okt 2010, 17:32

Anders Ason skrev:
Sudde skrev:
Hej Anders, kan du få fram nån info om släpvagn Ilsbo F 3338 ? (reg nr)


    Finns 285 Ilsbo i registret vilket innebär att alla har den nya typen av reg.nummer. D v s är då inte sökbara på gamla regnummer.

    Kan du få fram chassinumret så kan vi göra ett försök.

Hittade en dålig typskylt, tror det står: Typbet S123FF Tillvnr 2218? Är det till någon hjälp?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 05 okt 2010, 21:01

Hittade en dålig typskylt, tror det står: Typbet S123FF Tillvnr 2218? Är det till någon hjälp?

    Det närmaste jag kom (fick prova manuellt):

    ilsbo.jpg
    ilsbo.jpg (5.37 KiB) Visad 19430 gånger

    Går det att tolka första F till ett T på din skylt?

    Sista siffran i tabellen =26 000 kg totalvikt, kan det stämma med din vagn?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpfordon

Inläggav Sudde52 » 06 okt 2010, 18:59

Hej Anders, första bokstav är definitivt ett F, har gnuggat skylten med svinto... totalvikt stämmer med 26000 däremot!
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

FöregåendeNästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron