Släpfordon

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 06 okt 2010, 21:17

OK då finns det flera alternativ:

a/ det kan vara din vagn men man slarvade/missade/texten var otydlig på de handlingar som kom in år 1966 och skrev fel
b/ det är inte din vagn
c/ din vagn finns inte i registret eller att detta inte är komplett
d/ vagnen är skrotat och avförd
e/ eller annat?

Säkraste vägen är väl då att försöka bena upp ägarlängden så långt att det framkommer att regnummer. Om det då är av den nya typen som vi har i dag så borde det gå att identifiera vagnen i databasen. Om det är det gamla numret med länsbokstav får de bli Landsarkivet och om vagnen finns där så räcker det för en registrering.

Om det inte på något sätt går att få fram ett regnummer bör jakten sättas in på de tidigare ägarna och deras försäkringsbolag som då kan ha en uppgift på vagnen. Om vagnen som nu, är tillverkad/regad 1966 så är sannolikheten stor att det går att få fram något. Åkerier, LBC, eller andra sammanslutningar av åkeriägare/bilägare kan även det vara ett sätt värt att pröva.

Till sist (eller först?), att gå igenom de underlag som fortfarande kan finnas kvar om Ilsbo. Det kan ju visa om det faktiskt är en vagn de tillverkat.

Frågan är bara hur mycket jobb det sedan får kosta?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpfordon

Inläggav Sudde52 » 06 okt 2010, 22:00

Frågan är bara hur mycket jobb det sedan får kosta? [/color][/quote]

Den kan mycket väl vara avförd ur registren för länge sedan. Vi har haft den som formupplag så länge jag kan minnas, tänkte bara man kunde snoka fram lite fakta om den!
Lite märklig boggiekonstruktion, har inte sett nåt liknande förut, typ tandem???
ilsbo 005 (Small).jpg
ilsbo 005 (Small).jpg (78.34 KiB) Visad 9975 gånger
ilsbo 006 (Small).jpg
ilsbo 006 (Small).jpg (44.58 KiB) Visad 9975 gånger
Tidiga timmerbankar?
Bilagor
ilsbo 004 (Small).jpg
ilsbo 004 (Small).jpg (59.69 KiB) Visad 9975 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Släpfordon

Inläggav Per Thomson » 07 okt 2010, 08:32

Den boggie-typen från BPW var den vanligaste innan 4-fjädertypen introducerades i början på 60-talet. ILSBO behöll den typen av boggie även efter det att andra tillverkare övergått till 4-fjädertypen. Den var mycket "studsig", särskilt vid tomkörning och det fanns dom som häktade upp den bakre axeln inför längre tomkörningssträckor. Man backade upp de bakre axelhjulen på höga klossar så att ett upphängningsjärn kunde krokas i bakänden på vardera fjäderpaketet.

Fråga till Anders A:
När det gäller registreringsnummer av den nya typen så är de ju ofta återanvändna, t ex numret på mitt ASJ släp var en Honda personbil visade det sig. Finns det i bilregistret möjlighet att spåra ett visst nummer av den nya typen bakåt så att man kan se vilka fordon som använt det?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Släpfordon

Inläggav Anders Ason » 07 okt 2010, 09:55

Per Thomson skrev: ...

Fråga till Anders A:
När det gäller registreringsnummer av den nya typen så är de ju ofta återanvändna, t ex numret på mitt ASJ släp var en Honda personbil visade det sig. Finns det i bilregistret möjlighet att spåra ett visst nummer av den nya typen bakåt så att man kan se vilka fordon som använt det?


    Antagligen, man jag har inte den möjligheten.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpfordon

Inläggav Thomas Almen » 08 okt 2010, 22:21

Suddes bild verkar föreställa en Ilsbovagn.. Sån där boggie hade jag på kort Kilafors tippsläp som vi lyfte flaket av på vintern och körde timmer med. Alldeles utmärkt på krokiga Norgevägar. Med 3,20:s travhöjd höll det kursen ändå.
Thomas Almen
 

Re: Släpfordon

Inläggav Sudde52 » 08 okt 2010, 22:51

Thomas Almèn skrev:Suddes bild verkar föreställa en Ilsbovagn.. Sån där boggie hade jag på kort Kilafors tippsläp som vi lyfte flaket av på vintern och körde timmer med. Alldeles utmärkt på krokiga Norgevägar. Med 3,20:s travhöjd höll det kursen ändå.

Jajjemen, det är en ilsbovagn...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster