Dubbelsläp i "modern" tid

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Stellan » 04 dec 2009, 16:49

Ett mer moderat ekipage, "bara" 24 meter :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Bo Norvinge » 04 dec 2009, 17:03

Hur många sådana trailers fanns på GDG?
Det finns en och annan kvar som lagerutrymme.
Intressant skulle också vara att få veta hur många av dessa som hade bakgavelhiss.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Stellan » 04 dec 2009, 22:49

flak skrev:Är det inte gamla Scan loggan, ett coolt ekipage iallafall snacka om tågvikt


En tanke dök upp i skallen...jag tror fortfarande inte att det står Scan på kylekipaget, det namnet kom inte förrän 1970 och broschyren är från -68. Så det lutar väl nästan åt att det är någon annan logotyp på skåpen.

http://www.scan.se/sitebase/default.asp ... tqpOrgLNTb

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Lars-Gunnar » 05 dec 2009, 00:53

Skåpen har ju inget kylaggregat. Skall man köra mejerivaror eller djurkroppar så måste man ju ha kyla. Däremot om man kör korv så behövs inget sådant i lika hög grad.
Så det kan vara Litells. Det syns ett streck som om det skulle vara ett långt L som bär itells på foten. Scan tror jag inte på med tanke på vad de producerade och bilen på bilden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav olle i skogen » 06 dec 2009, 00:39

Misstänker att det kan vara en djurbil luft insläpfram till och taklucka som är öppen (Höns/kycklingar)Bilen kommer iallafall från gamla malmöhus län i skåne.
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav herrstina- » 06 dec 2009, 01:43

Nog är det Scans logga. Den ovala loggan kom 1970 står det, jag växte upp i Vallåkra där Sune Persson hade vad som blev ett av de större kylbilsåkerierna i landet och hans bilar hade den runda SCAN loggan långt innan 1970. Tror jag!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Bo Norvinge » 06 dec 2009, 12:35

Broschyromslagsbilden med Scans dubbelekipage är planerad att bli behandlad i nästa Klassiska Lastbilars broschyravdelning som kommer ut i butik 25 februari.
Här kommer med anledning av tråden lite uppgifter i förhand:

Jo, det är ett Scan-ekipage.
En annan viktig transportgren hos Scan var ju nämligen djurtransporterna som det inte krävdes kylaggregat för. Visserligen kan jag förstå att det inte ser så ut när det bara är ett fåtal ventilationshål och luckor, men man ska betänka att denna bild är ca 40 år gammal och från en tid då det inte krävdes AC, toalett och minibar för djurtransporter.

Det var Scan i Malmö som 1968 investerade i detta ekipage för slaktdjurstransporter från området kring Tomelilla till det nya slakteriet i Kävlinge.
Trailern och släpet är från Bröderna Forss i Mjölby men Volvofolket har valt att retuschera bilden och kladda på Forss-skylten för att inte ge för mycket gratisreklam.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav skandiahamn » 06 dec 2009, 13:07

Bo Norvinge skrev:Broschyromslagsbilden med Scans dubbelekipage är planerad att bli behandlad i nästa Klassiska Lastbilars broschyravdelning som kommer ut i butik 25 februari.
Här kommer med anledning av tråden lite uppgifter i förhand:

Jo, det är ett Scan-ekipage.
En annan viktig transportgren hos Scan var ju nämligen djurtransporterna som det inte krävdes kylaggregat för. Visserligen kan jag förstå att det inte ser så ut när det bara är ett fåtal ventilationshål och luckor, men man ska betänka att denna bild är ca 40 år gammal och från en tid då det inte krävdes AC, toalett och minibar för djurtransporter.

Det var Scan i Malmö som 1968 investerade i detta ekipage för slaktdjurstransporter från området kring Tomelilla till det nya slakteriet i Kävlinge.
Trailern och släpet är från Bröderna Forss i Mjölby men Volvofolket har valt att retuschera bilden och kladda på Forss-skylten för att inte ge för mycket gratisreklam.



AC, toalett och minibar för djurtransporter. :lol:

Fantastiskt, jag ska nöja sig med minibar 8)
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 07 dec 2009, 22:36

Jag tar mig friheten att kopiera lite material från Scania-Vabis tidning MIL, nummer 3, 1960.

Scania-Vabis LT7538 - M1555 - SSA - Arlöv - LR.JPG
Scania-Vabis LT7538 - M1555 - SSA - Arlöv - LR.JPG (103.94 KiB) Visad 28993 gånger


Så här skrev man om bilden:
"Melass i tankarna.
Sex sådana här tåg har Svenska Sockerfabriks AB köpt av Frode Lund AB i Malmö. Ekipagen består av Scania-Vabis LT7538 plus två släpvagnar som är styrbara på båda axlarna. Tankarna, som byggts av AB Interconsult, gör att hela ekipaget kan transportera 28-30 ton melass från sockerbruken till SSA:s raffinaderi i Arlöv."

Om jag inte har fel så antingen byttes tankarna till flak och samma bilar gick med betor under skördesäsongen, eller så hade man ytterligare en omgång fordon av samma slag men för transport av sockerbetor.
Ekipagen fick bara köra max 40 km/hr och säkert inte helt lätta att backa med.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Anders » 07 dec 2009, 22:55

Det kan inte ha gått speciellt mycket fortare än 40km/h med LT75;an?
Med 30 ton melass lär det väl ha varit rätt segt att få igång ekipaget?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 08 dec 2009, 00:07

Anders skrev:
Det kan inte ha gått speciellt mycket fortare än 40km/h med LT75;an?
Med 30 ton melass lär det väl ha varit rätt segt att få igång ekipaget?


Ja, de första 75:orna hade ju dessutom ingen överladdning (kom först i februari 1961), så det var 165 friska kusar som gällde.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Anders » 08 dec 2009, 00:17

S-V L44 skrev:Anders skrev:
Det kan inte ha gått speciellt mycket fortare än 40km/h med LT75;an?
Med 30 ton melass lär det väl ha varit rätt segt att få igång ekipaget?


Ja, de första 75:orna hade ju dessutom ingen överladdning (kom först i februari 1961), så det var 165 friska kusar som gällde.

// S-V L44


Jo, men å andra sidan var det ju inte så mycket backar i de här trakterna heller?
Helt klart så är det ett mäktigt ekipage! Man undrar bara hur man gjorde för att manövrera det vid trånga passager?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 08 dec 2009, 00:27

Det stod i artikeln att båda axlarna var styrbara på släpen.
Det är väl samma system som används t.ex. på bagagekärrorna på flygplatser.
Föraren av dragtraktor kan i princip köra väldigt snävt runt ett flygplan och raden av släp följer snällt efter dragtraktorns rutt. En "normal" släpvagnskonstruktion i ett tågsätt bestående av kanske 10-15 vagnar hade snabbt förorsakat ett stort kaos vid planet.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Groenis » 08 dec 2009, 04:29

Angående Marbodal
det fanns en artikel i ett äldre nummer av trailer där man hade samlat endel av de förare
som berättade om hur det var att köra dessa ekipage.
kommer dessvärre inte på vilket nummer då hjärnan börjar gå över till teflonstadiet.

/Lennart
Groenis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 dec 2009, 15:28

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Alutrans » 08 dec 2009, 09:04

Artikeln om Marbodal finns i Trailer nr 1 1994. Några år efter skrevs en bok om "Åkeriet" Marbodal. Har själv inget överex kvar av boken och finns den över huvud taget så fråga Tidaholms Museum.
Hälsningar från Stefan Andersson som skev artikeln och hade förmånen att sammakalla dessa gamla chaufförer med alla sina minnen.
Alutrans
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jun 2007, 08:28
Ort: Partille

FöregåendeNästa

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster