Dubbelsläp i "modern" tid

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav han1964 » 08 dec 2009, 17:07

Hej
Termotransport i kristanstad har haft en scania vabis Lbs 76 med två axlad trailer med tre axlad släp som hade kromade hjulsidor runtom de finns bild på detta fordon men jag har det ej . en annat åkeri i kristianstad som har haft dubbla släp är erik nilssons åkeri som körde för bilspeditionen i en artikel från kristiandsbladet 1961 kan man läsa om, som det står sveriges största lastbil som var 25 meter lång . Denna bil var en scania vabis Ls75 super med två axlad rynge tralier med styrbar boggi med ystadskåp med inbyggd frys med tre axlad släp också rynge med ystadskåp . I tidningen mil nr 3 1961 kan man läsa om detta fordon .

mvh Hasse,s
han1964
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 mar 2009, 23:15

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Famo58 » 08 dec 2009, 18:03

Ovanstående inlägg verkar högintressant. Finns det någon vänlig själ som eventuellt har den nämnda artikeln skulle jag vara mycket tacksam om personen kan scanna och läggas ut den här.
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav olle i skogen » 27 dec 2009, 14:49

länkar till ett annat forum som har lite bildet på termotransports bilar i kristanstad och malmö.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17854.0
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Stellan » 09 sep 2010, 20:25

Kanske man skulle flytta den här tråden till avdelningen för släpvagnar, så att den blir lättare att hitta...?

Det här ekipaget måste ha varit imponerande på sin tid, även om längden "bara" var tjugo meter. Men 16200 liter bensin och 165 hästar var nog tillräckligt för att väcka uppseende. :)

Gillar skylten "Tankbilståg" :P

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Lars-Gunnar » 09 sep 2010, 21:45

Fantastiskt bild!

År sirca?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 09 sep 2010, 22:02

Ett liknande ekipage som i Scania-Vabis-broschyren, dock utan dubbelsläp, gick ursprungligen hos Nygren & Nillson i Ljusdal.
Såväl bil, en Scania-Vabis L62 S5 från 1951, och släp gick på export till Holland för något år sedan.
Bilen finns kvar men släpet blev tyvärr skrotat. Dessa tankbilssläp med hydrauliska bromsar från tidigt 50-tal är annars väldigt eftertraktade.

Scania-Vabis L62 S5 - 1951 - Shell Tankbil - Järvsö - Small.JPG
Scania-Vabis L62 S5 - 1951 - Shell Tankbil - Järvsö - Small.JPG (100.57 KiB) Visad 29718 gånger

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 09 sep 2010, 22:11

i vår norska forumkollega Bergli finns denna bil utlagd.
Det är en blandning av gammalt släp och något modernare semitrailer, men förvisso dubbelsläp.
Också ett mycket intressant ekipage.

Scania-Vabis L71 - Bloms Åkeri - Linköping - Small.JPG
Scania-Vabis L71 - Bloms Åkeri - Linköping - Small.JPG (152.75 KiB) Visad 29713 gånger

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Stellan » 09 sep 2010, 22:12

Lars-Gunnar skrev:Fantastiskt bild!

År sirca?

Lars-Gunnar

Broschyren är tryckt 1952...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav jonas a » 10 sep 2010, 16:04

S-V L44 skrev:Ett liknande ekipage som i Scania-Vabis-broschyren, dock utan dubbelsläp, gick ursprungligen hos Nygren & Nillson i Ljusdal.
Såväl bil, en Scania-Vabis L62 S5 från 1951, och släp gick på export till Holland för något år sedan.
Bilen finns kvar men släpet blev tyvärr skrotat. Dessa tankbilssläp med hydrauliska bromsar från tidigt 50-tal är annars väldigt eftertraktade.

Scania-Vabis L62 S5 - 1951 - Shell Tankbil - Järvsö - Small.JPG

// S-V L44



Nu blev jag arg, Xraderad text PT X. Där blir inget över till oss i den yngre generationen som en dag vill renovera och bevara. Jag är 35 och vill inget annat än att få råd och plats att renovera en klassiker men som det ser ut nu så verkar allt bara gå till tulpanodlarna. :twisted:

En bild på stackaren i tulpanlandet.
Bild
Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav S-V L44 » 10 sep 2010, 19:16

Ja, det är tråkigt när de gamla fina bilarna försvinner ur landet, men pengar talar ju som vi alla vet.
Tankbilen kom ursprungligen från Nygren & Nilsson i Ljusdal.
De har lite gamla bilder på sin hemsida http://www.nygrensakeri.se/Historik.htm

// S-V- L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Lars-Olov » 02 feb 2011, 21:52

Helt otroligt, men den här tankbilen har jag åkt många gånger i som liten knatte.
Den gick mellan Gävle och Söderhamn. Det var min pappa som körde den och finns med på bilden där det står folk bakom bilen med luckan öppen för lossning av olja i Söderhamn som kortet är taget. Dom andra korten är tagen i Stockholm.

Lars-Olov


Stellan skrev:Kanske man skulle flytta den här tråden till avdelningen för släpvagnar, så att den blir lättare att hitta...?

Det här ekipaget måste ha varit imponerande på sin tid, även om längden "bara" var tjugo meter. Men 16200 liter bensin och 165 hästar var nog tillräckligt för att väcka uppseende. :)

Gillar skylten "Tankbilståg" :P

Bild

Bild

/Stellan
Lars-Olov
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 feb 2011, 21:24

Re: Dubbelsläp i "modern" tid

Inläggav Stellan » 04 feb 2011, 20:49

Lars-Olov skrev:Helt otroligt, men den här tankbilen har jag åkt många gånger i som liten knatte.
Den gick mellan Gävle och Söderhamn. Det var min pappa som körde den och finns med på bilden där det står folk bakom bilen med luckan öppen för lossning av olja i Söderhamn som kortet är taget. Dom andra korten är tagen i Stockholm.

Lars-Olov

Verkligen kul att få reda på lite mer om en broschyr, har du mer detaljer om ekipaget så får du väldigt gärna berätta om det :D Att den gick mellan Stockholm och Söderhamn förklarar varför bilan var A-skyltad och släpet hade X-skyltar. Jag har dessvärre begått en liten blunder när jag påstod att dragbilen hade 165 hästar, det framgår ju av texten att den bara hade 135...men jag får skylla på tangentbordet att kanpparna satt i fel ordning :oops: :P

Det syns lite dåligt, men det verkar som om skylten var en interimsskylt med länsbokstav "A"
Bild

Bild

Kan det vara självaste direktören som står bredvid chauffören tro?
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster