Döpt av Beppe?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Döpt av Beppe?

Inläggav Drängen » 30 jan 2021, 16:28

Bureå verkstad var tidiga med den här varianten. Gick några timmervagnar häromkring, men 15-tumshjulen drog ner ryktet så dom blev inte långlivade. Modellen dök upp inom styckegods flera år senare. Annons från Maskinkontakt 1978
1611227442741-cbf46a02-2636-4552-a128-b435892c0e19.jpg
1611227442741-cbf46a02-2636-4552-a128-b435892c0e19.jpg (307.18 KiB) Visad 7503 gånger
Drängen
 
Inlägg: 570
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2021, 17:34

Börje Jönsson Hbg hade ett par TIR släp efter sådant dollykoncept. Genom det långa avståndet från dragöglan till vridkranscentrum kunde avståndet mellan bilens flak och släpet minimeras lite extra jämfört med ett släp med konventionell enaxlig dolly och vridkransen längre fram på släpet. Några extra pallplatser blev det. Idag förekommer knappast konventionella släp i utrikestrafiken längre, istället används kärror med lång dragstång och släpvagnskopplingnen monterad långt fram under bilens ram. Bil + släp/kärra kombinationer blir dock alltmer sällsynta i utrikestrafken, däremot blir dragbil + trailer + kärra allt vanligare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav Drängen » 30 jan 2021, 17:40

Även poppis i Norge, lättare att fördela lasten vid terminallastning har jag fått förklarat.
Drängen
 
Inlägg: 570
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav Per Thomson » 31 jan 2021, 10:36

Drängen skrev:Även poppis i Norge, lättare att fördela lasten vid terminallastning har jag fått förklarat.

Vid kraftig inbromsning belastas ett släps framaxel kraftigt och två bromsande hjulaxlar klarar det bättre. Ett av argumenten som jag minns.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav lokförare » 31 jan 2021, 17:53

när den typ av släpvagn med 2 stycken framaxlar kom
var argumentet att vid styckegods lastning var
det för att inte få för högt tryck på framaxeln
nu används konstruktionen på tippsläpvagnar
för jord och grustransporter
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav Drängen » 31 jan 2021, 19:33

lokförare skrev:när den typ av släpvagn med 2 stycken framaxlar kom
var argumentet att vid styckegods lastning var
det för att inte få för högt tryck på framaxeln
nu används konstruktionen på tippsläpvagnar
för jord och grustransporter

Inte sällan med spridd boggie på förstället för att få högre totalvikt. Timmervagnarna såldes med argumentet att dom skulle vara stabilare än konventionella treaxlingar, vilket nog stämde.
Drängen
 
Inlägg: 570
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Döpt av Beppe?

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2021, 09:03

Samtliga argument som här nämnts framhölls som säljargument och visst stämde de. :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster