Sida 1 av 1

Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 03 jul 2019, 19:04
av Per Thomson
Den här ovanliga trailerkombinationen minns jag som barn. Den, jag har för mig att det fanns två, körde malm ifrån Bodås gruva belägen nära byn Dalgränsen på väg 68, till Sandvikens Järnverk. En ganska sinnrik tippkonstruktion, dock "importerad". Sista axel måste låsas så att bilen "kryper" närmare sista axeln om lasten skall hamna i rätt tippficka.

Sandvikens järnverk LSvard Tipp.jpg
Leif Svärds samling.
Sandvikens järnverk LSvard Tipp.jpg (197.27 KiB) Visad 12149 gånger

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 05 jul 2019, 01:01
av peterhummel
En mycket populär trailertyp för spannmålsåkarna här Down Under, fast naturligtvis i modernt utförande, med standard trippelaxlar. Här är en länk till ett av företagen som tillverkar dem. Jag noterade också Trilexfäljarna. De har i stort sett försvunnit här också, men fram till åttiotalet var de nästan allenarådande. Numera är det väl ytterst få chaufförer som själva byter hjul vid punkteringar, men de var mycket lättare att hantera än en tiobultare.
https://maxitrans.com/brand/lusty-ems?group=semi-tipper#257

Peter

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 05 jul 2019, 23:10
av Per Thomson
Tack för den intressanta länken Peter! :D

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 05 jul 2019, 23:12
av Per Thomson
Observera att det är singelhjul på bilen, förmodligen 1200x24 då super single inte fanns vid den hör tiden.

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 06 jul 2019, 12:17
av peterhummel
Någon gång på sjuttiotalet eller kanske tidigt på åttiotalet fanns det en optimist här i Sydaustralien som importerade ett tjugotal väl begagnade amerikanska dragbilar. Förmodligen skulle han göra stora pengar på affären, men jag såg aldrig någon av dessa bilar på vägarna. En sak som slog mig var att däcken var 24, eller till och med 24,5 tum. Var detta, eller är det fortfarande, en vanlig däckstorlek i USA? Jag undrar detta efter jag läste Pers inlägg om singelhjulen på malmbilen.

Peter

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

InläggPostat: 07 jul 2019, 15:05
av Per Thomson
Inte på vanliga Higway trailer-kombinationer, där är det vad jag vet 22.5 ' som gäller men i Californien där jag var för tio år sedan så var det 24,5 ' hjul på bil+släp kombinationer för bygg och anläggningstransporter. Bifogad bild visar just ett sådant ekipage som hade 24.5 ' hjul.

IMG_0514.JPG
IMG_0514.JPG (646.34 KiB) Visad 12004 gånger

IMG_0518.JPG
IMG_0518.JPG (616.33 KiB) Visad 12004 gånger