Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav Per Thomson » 03 jul 2019, 19:04

Den här ovanliga trailerkombinationen minns jag som barn. Den, jag har för mig att det fanns två, körde malm ifrån Bodås gruva belägen nära byn Dalgränsen på väg 68, till Sandvikens Järnverk. En ganska sinnrik tippkonstruktion, dock "importerad". Sista axel måste låsas så att bilen "kryper" närmare sista axeln om lasten skall hamna i rätt tippficka.

Sandvikens järnverk LSvard Tipp.jpg
Leif Svärds samling.
Sandvikens järnverk LSvard Tipp.jpg (197.27 KiB) Visad 11837 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav peterhummel » 05 jul 2019, 01:01

En mycket populär trailertyp för spannmålsåkarna här Down Under, fast naturligtvis i modernt utförande, med standard trippelaxlar. Här är en länk till ett av företagen som tillverkar dem. Jag noterade också Trilexfäljarna. De har i stort sett försvunnit här också, men fram till åttiotalet var de nästan allenarådande. Numera är det väl ytterst få chaufförer som själva byter hjul vid punkteringar, men de var mycket lättare att hantera än en tiobultare.
https://maxitrans.com/brand/lusty-ems?group=semi-tipper#257

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav Per Thomson » 05 jul 2019, 23:10

Tack för den intressanta länken Peter! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav Per Thomson » 05 jul 2019, 23:12

Observera att det är singelhjul på bilen, förmodligen 1200x24 då super single inte fanns vid den hör tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav peterhummel » 06 jul 2019, 12:17

Någon gång på sjuttiotalet eller kanske tidigt på åttiotalet fanns det en optimist här i Sydaustralien som importerade ett tjugotal väl begagnade amerikanska dragbilar. Förmodligen skulle han göra stora pengar på affären, men jag såg aldrig någon av dessa bilar på vägarna. En sak som slog mig var att däcken var 24, eller till och med 24,5 tum. Var detta, eller är det fortfarande, en vanlig däckstorlek i USA? Jag undrar detta efter jag läste Pers inlägg om singelhjulen på malmbilen.

Peter
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Sandvikens Järnverk Bodås gruva

Inläggav Per Thomson » 07 jul 2019, 15:05

Inte på vanliga Higway trailer-kombinationer, där är det vad jag vet 22.5 ' som gäller men i Californien där jag var för tio år sedan så var det 24,5 ' hjul på bil+släp kombinationer för bygg och anläggningstransporter. Bifogad bild visar just ett sådant ekipage som hade 24.5 ' hjul.

IMG_0514.JPG
IMG_0514.JPG (646.34 KiB) Visad 11692 gånger

IMG_0518.JPG
IMG_0518.JPG (616.33 KiB) Visad 11692 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron