Sida 2 av 2

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 06:01
av Kjell T
Släpvagnsaxlarna som det skrevs om i MIL 1964 var alltså en ca 10 år gammal nyhet. Intressant!

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 10:05
av Reid Hulting
Sålde nyligen en Forss-vagn med Cromax-axlar. Kommer att renoveras för att sedan rulla bakom en LS71:a.

Reid.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 11:56
av Per Thomson
Vill minnas att Scania-Vabis axlar tillverkades i Falun, inte helt säker dock.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 15:03
av lokförare
cromax axeln kom 1966 eller 67
tidigare axel var en röraxel med separat monterade luftankar
en L71:a och forssvagn med cromax axlar går inte ihop tidsmässigt
det skulle varit en forssvagn med gjutna navkapslar som tillverkades
på 1950-talet
en sådan är antagligen omöjlig att få tag i

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 15:19
av Malte. E
Mer om axlar.
Replik till Per: Jag är ganska säker att du minns rätt beträffande Falun.
Till Ove: Jag såg din förfrågan om Rydhs, sådana trycksaker finns, men det kräver ett datakunnande som jag inte besitter.
Och till Kjell T: Ett datablad tryckt 1968 visar en Scaniaaxel med navlock av plåt. Kapaciteten är där höjd till 10,5 ton.
Malte E.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 19:05
av Per Thomson
Eddie skrev:Jag jobbade i en åkeri verkstad som hade Scania axlar på dom flesta 70-tals släpen, men där var många BPW och några Volvo och DN också.
Då vi skrotade två släpar av 1975 års modell med Ystad-skåp (dom blev lager på en industri), då behöll vi axlarna som vi räknade ut hade rullat ca 350 000 mil. Vi ersatte axlarna på två andra släpar med Volvo (som inte var en särskilt lysande konstruktion) respektive slitna BPW axlar. Sedan rullade dom i ett antal år innan åkeriet såldes.
Scania axlarna var överlägsna i hållbarhet och kvalite, men mer tungjobbade och dyrare i delar än BPW.
Nav och lager var överdimensionerade, vilket gjorde att man kunde dra ut på service intervallerna.
BPW har/hade rätt klena lager och nav, vilket gjorde att man fick byta nav och lager oftare än på Scania, där man i princip aldrig behövde byta nav.
Nockaxlarna med lagringar var/är på BPW något man får var väldigt nöjd om dom klarar 100 000 mil. Felet är att fettet vid smörjning går lika lätt in på bromsbanden som ut på utsidan. Där finns bara några o-ringar som ska täta. Nockaxlarna slits dessutom upp, medan bussningen slits obetydligt. På Scania är det packboxar som effektivt hindrar fettet att nå bromsbanden och nockaxlar behöver "aldrig" bytas (jag har bytt en som blev sliten i splinsen vid bromsnyckeln).
Scania axlarna är uppbyggda med samma broms komponenter som bilarnas drivaxlar. Det är en anledning till att dom har slutat marknadsföras eftersom det i mitten på 80-talet blev större efterfrågan på axlar till t.ex. 19.5 tums hjul.
Men Scania kom på 80-talet med en 9 tons axel för "supersingel", men den var inte alls lika överdimensionerad som sina föregångare. Där var/är det inte helt ovanligt med lager och nav haveri.
Axlarna går nog fortfarande att köpa, det är trots allt samma som boggieaxlarna på luftfjädrade 6x2. Men dom marknadsförs inte längre som släpvagnsaxlar.

Synnerligen intressant erfarenhet, tack Eddie!
En konstruktionsingenjör kan välja komponenter som lager och tätningar efter beräknad hållbarhet, balansgången är alltid mellan vinst och vad varumärket får kosta. Hur ofta är det inte som inköpspriset prioriteras utan tanke på vad reparationerna för ett släps planerade livslängd får kosta!

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 22 sep 2017, 23:38
av Reid Hulting
Jag måste rätta mig, förvirrad som man ibland blir bland alla modellbeteckningar. Forss-vagnen som jag nyligen sålde skall inte gå bakom en LS71:a. Den skall användas bakefter en mycket fint renoverad LBS76:a.

Reid.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 23 sep 2017, 11:07
av Per Thomson
Reid Hulting skrev:Jag måste rätta mig, förvirrad som man ibland blir bland alla modellbeteckningar. Forss-vagnen som jag nyligen sålde skall inte gå bakom en LS71:a. Den skall användas bakefter en mycket fint renoverad LBS76:a.

Reid.

Passar mycket bra!

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 23 sep 2017, 15:48
av lokförare
tidsmässig blir det helt rätt

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 16 okt 2017, 16:06
av Office
Är det någon som har artikelnummer på hjullager och sådant till Scanias axlar?

Verkar vara halvklurigt att få fram, t.o.m. Scania själva verkar inte riktigt veta.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 16 okt 2017, 17:58
av herrstina-
Det är samma lager som på Scanias driv och boggieaxlar, det borde innebära att lagret har Scanianr: 14835, är du smart köper du lagret någon annanstans och då heter det 32218. Inner och ytter är samma.

Det här är vad som gäller för axlar som är i samma generation som 76 och 110, möjligen kan det vara annorlunda på äldre axlar, det har jag inte koll på. Då får du riva sönder och kolla på lagren.

Stina.

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 16 okt 2017, 18:26
av S-V L44
Koniska rullager till äldre Scania bakaxlar (L20, sent 1940-tal & L60, tidigt 1950-tal) heter
SKF 32217 (Inre lager)
SKF 32216 (Yttre lager)

När man började använda samma lager för såväl inre som yttre position vet jag inte.
Det finns omvandlingstabeller om man vill ha annat fabrikat än SKF, så det är bra att kolla innan köp. Priserna varierar mycket.

// Kjell N

Re: Scania-Vabis släpvagnsaxlar

InläggPostat: 18 okt 2017, 08:34
av Office
Tackar för era svar!

Just nu blev det inte aktuellt med nya lager i alla fall men vi får se i framtiden :)