Dessa släp/trailers blev aldrig särskilt populära, bl a på grund av att de uppfattades som tunga. Konstruktörens tanke var nog att de skulle bli lättare och stabilare än ett vanligt släp, den kraftiga yttre kantprofilen tjänstgjorde samtidigt som huvudram, någon konventionell inre ram fanns alltså inte, endast tvärbalkar som förenade kantramsbalkarna. Däremot blev nog axel o King-Pin/vändkrans -infästningar mot de yttre rambalkarna tyngre än vad konstruktören tänkt sig. Forss hade även egna axlar, tror de hare produktnamnet Cromax. Hålrummen i axelprofilen utnyttjades som lufttank så konventionella lufttankar behövdes ej, en fördel skulle vara kortast möjliga väg till bromsarna. Dessa axlar fick dock inget bra rykte och försvann även de från marknaden.
Forss innovativa konstruktör uppfann även en ny läm o kapellkonstruktion vars fördel skulle vara att man slapp trocklandet med TIR-vajer genom öglor, tror det konceptet hade namnet Velasco. Jag tror nog inte någon TIR-åkare köpte detta system, de enda bilar jag såg som hade det var SLAB -bilar. För mig var det en gåta hur de skulle kunna bli TIR-godkända, kanske blev de bara godkända av Tullkammaren i Östergötland
Intressant att du minns dessa släp sjömannen.