Trailerdragare och maskintrailer

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trailerdragare och maskintrailer

Inläggav Kjell T » 22 aug 2021, 12:57

När blev det "vanligt" att använda trailerdragare med tillkopplad maskintrailer? Någon som har bilder på äldre ekipagen av den typen?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Trailerdragare och maskintrailer

Inläggav Per Thomson » 24 aug 2021, 16:45

Jag skulle tippa på 60 talet. Dessförinnan var det inte vanligt med trailerdragare överhuvudtaget, maskintrailers var egentligen maskinsläp som användes efter vanliga lastbilar när behov uppstod. Vartefter ökad anläggningsverksamhet uppstod under 60 och 70 talen erhölls mer full beläggning för dragbilskombinationer med maskintrailers. Med lastbilsdragna maskinsläp erfordrades dessutom att lastbilen måste barlastas för säker framkomlighet, det behovet eliminerades med dragbilskombinationen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Trailerdragare och maskintrailer

Inläggav Kjell T » 25 aug 2021, 09:17

Det fanns en engelsk högerstyrd bulldog med maskintransport trailer, tyvärr minns jag inte om det var sent 50-tal eller 60-talet som den kunde ses på vägarna. Kan ha varit en AEC, men är osäker. Han som körde den bor nu på äldreboende, tyvärr vet jag inte hur det är med hans minne idag. Kan försöka kolla när jag nästa gång hälsar på min mor.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Trailerdragare och maskintrailer

Inläggav Per Thomson » 25 aug 2021, 11:05

Kanske den AEC:n var fyrhjulsdriven med enkla hjul på båda axlarna. Minns inte beteckningen, kanske Matador.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Släp- och påhängsvagnar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster