filmer från finland

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

filmer från finland

Inläggav arletta » 23 feb 2014, 12:08

några dokument filmer från finsk yrkestrafik http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkeli ... edia=66888 resan finland-tyskland 1962,innehåller också färjeresan
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/m ... edia=44742 timmerkörning i lapland 1938.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/t ... dia=102141 skogsarbeten och timmerkörning 1949
arletta
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 feb 2014, 13:59

Re: filmer från finland

Inläggav anders n86 » 25 sep 2014, 19:51

Vilka kul filmer. K :D ulturskatt
anders n86
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2014, 17:02

Re: filmer från finland

Inläggav Per Thomson » 25 sep 2014, 22:32

Mycket sevärda filmer. Den första med Jorma till kontinenten var från den tid jag själv började köra på kontinenten så dessa bilar har jag sett "på riktigt". Observera att tyskarna redan hade frambyggda bilar och även vilken stil de finska förarna hade.

De senare två filmerna från 1949 med timmerhantering var också intressanta men den ena hade en del avbrott.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: filmer från finland

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 sep 2014, 05:58

Trevliga filmer! Förekommer det i dag uniformerade långtradarchaufförer som kör på utlandet?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: filmer från finland

Inläggav Per Thomson » 26 sep 2014, 11:41

:lol: Uniformerade chaufförer: De försvann redan under 60-talet, på något annat ställe här på forumet finns en tråd som behandlar förarnas utseende och klädsel genom åren. Har för mig att Bosse N är bra på att beskriva detta.

Men jag hade i vart fall med mig lite bättre klädsel och även slips utifall man blev stående över någon helg. Hände att man blev medbjuden av speditörer på något party eller "after work". I den ombyggda hytten på min FB88 fixade jag en garderob bakom höger förarstol, den tjänade samtidigt som vägg mot "sovavdelningen". Vid ett tillfälle i Basel nekades en kollega att komma in på det ställe vi avsåg att besöka därför att han inte hade slips, då tog han upp en fick-kniv och skar av vaktens slips. Innan vakten hade fattat vad som hände var vi långt därifrån. Jag förklarade allvarligt för kollegan som var under introduktion med kontinentkörning, att polisen i Schweitz och även många andra länder med förresten, att dessa inte var lika snälla som den svenska polisen. Med det dumma tilltaget hade vi riskerat att bli anhållna kanske en vecka.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: filmer från finland

Inläggav tiptoppviking » 13 okt 2014, 00:30

Pure Gold that story Per , my first truck was a Bedford KM ,then an AEC after this the 10.5 year old Volvo my pappa had new when i was 13 years ! (the first ever Volvo in Grimsby) so in the old but still great Volvo i drive in `best clothes ` and my overall only used for loading and unloading ,then fold it up and wash hands (no gloves then) in my `posh ` car also no ropes in the hytt allowed , fantastic Finnish film by the way.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38


Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron