Sida 1 av 1

Dagens Sisu II

InläggPostat: 28 dec 2011, 22:42
av Anders
Fotade den här Sisun en sommardag 1996 strax utanför Lovisa. Har som vanligt ingen aning om vad det är för modell, men det kanske det finns någon som kan bistå med! :D
Bild

Anders

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 00:21
av Polar1
Hmmm... KB-112 BPT? 1967-69. Leyland O.690 (Turbo) 11.1l 265 hv/942 Nm SAE + ZF 6+1 (2-växlada bakaxel)... :roll:

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 00:27
av Stellan
Den ser ju nästan lite rysk ut med sina runda former, kan det var så att de köpt hytten österifrån?

/Stellan

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 00:33
av Anders
60-tals bullig är den ju. Men de flesta frambyggen från den här perioden är väl det? Om man bortser från Titan Tiptop och LB110...

Tack Polar1 för modellbeteckningen! :D Vet du om Sisu hade något speciellt system för de olika modellerna?

Anders

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 13:53
av Polar1
KB-112 (6x2) och KB-117 (4x2) de hade tippning av förarhytten 1962-68/69! Innan Volvo och Scania-Vabista. :D
Motorerna var Leyland O.600,O.680,O.680 PowerPlus och O.690.
Jag hoppas att någon förstår något om detta... Synd, som en del av språket dåligt. :(

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 14:15
av Lulebjörnen
Polar1 skrev:KB-112 (6x2) och KB-117 (4x2) de hade tippning av förarhytten 1962-68/69! Innan Volvo och Scania-Vabista. :D
Motorerna var Leyland O.600,O.680,O.680 PowerPlus och O.690.
Jag hoppas att någon förstår något om detta... Synd, som en del av språket dåligt. :(

Språket är alldeles utmärkt och det är mycket intressant att få ta del av dina uppgifter om tekniska data. Tack!

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 14:47
av carlevert
Bild
Bild
Från broschyr daterad 67.
Tyvärr har jag ingen broschyr med mer bilder på den frambyggda modellen.
Av databladet framgår ju att det är en modell i tyngsta klassen.
Då måste väl Sisu ha varit först i Europa med tipphytt bland de tyngsta 1962.
Volvo Raske Tiptop kom väl ungefär samtidigt men räknas väl som medeltung lastbil.

Re: Dagens Sisu II

InläggPostat: 29 dec 2011, 16:51
av Anders
Vad intressant!
Har alltid tyckt att Sisu varit väldigt intressanta bilar då de skiljer sig så väldigt ifrån de svenska.
stort tack för att du lägger upp de här bladen! :)

Anders