Sida 1 av 2
Dagens SISU

Postat:
27 dec 2011, 21:53
av Anders
Någon som vet vilken modell av SISU det här är?
Väldigt fyrkantig design, skulle nästan gissa att den är från slutet av 70-talet
Fotad utanför Kotka runt -96

Anders
Re: Dagens SISU

Postat:
27 dec 2011, 22:03
av Stellan
Hytten känner jag igen. Det var en finne som lastade papper på bruket i Munkedal för många år sedan som hade den hytten på en fjärrbil, och under hytten så skvallrade en skylt i grillen om att han hade en engelsktillverkad motor... en Rolls Roys. Misstänksam som man är så sade jag till honom att jag inte riktigt trodde på det. Finnen upp till bevis och upp med hytten, visst satt den en RR-motor i bilen. Så det var nog tur att jag inte slog vad med honom

. Sisu måste väl nästan vara den enda lastbilstillverkaren utanför Storbritanien som har haft den motorn?
/Stellan
Re: Dagens SISU

Postat:
27 dec 2011, 22:10
av Thomas Almen
Dom blev väl inte så långlivade RR-motorerna i Sisu?. Kvalitetsproblem, efter vad jag hört. Men man tyckte det såg fräckt ut när man på tullen i Storlien stod bredvid en Sisu med skylten: Powered by Rolls Royce... Min äldre syster var på bilsemester i öriket för ca: 30 år sen. För skojs skull banda dom en radiostation. En morron berätta radiopratarn att han sett en RR hängande på bärgningsbil när han åkte till jobbet. "-And for some reason, it made me feel good.", var kommentaren

Re: Dagens SISU

Postat:
27 dec 2011, 22:16
av Anders
Undrar om inte finska Vanaja använde sig av Rolls-Royce motorer också?
Vet inte riktigt hur länge Rolls-motorerna hängde med, men har för mig att det var rätt länge?
Kanske någon av de finska medlemmarna på forumet vet?
Anders
Re: Dagens SISU

Postat:
27 dec 2011, 23:59
av carlevert
Vanaja körde med AEC motorer.
SISU hade Leyland motorer innan Rolls-Royce, sen blev det Cummins, efter det Caterpillar och nu senast Mercedes.
Men jag vet inte om dom hade nån annan före Leyland
Re: Dagens SISU

Postat:
28 dec 2011, 00:07
av Polar1
Sisu M-162 CZT (1976-79), Rolls-Royce Eagle 320 MkIII, 12.17l 315 hv/2100 rpm 1187 Nm/1300 rpm & Fuller RTO 13+2.

Re: Dagens SISU

Postat:
28 dec 2011, 00:09
av Anders
Var det bara AEC för Vanaja eller använde de några andra motorer?
Har en bok om finska arméns lastbilar mellan 1919 till 1959, men tyvärr kan jag inte finska
Anders
Re: Dagens SISU

Postat:
28 dec 2011, 00:11
av Stellan
Polar1 skrev:Sisu M-162 CZT (1976-79), Rolls-Royce Eagle 320 MkIII, 12.17l 315 hv/2100 rpm 1187 Nm/1300 rpm & Fuller RTO 13+2.

Jag tror att det var en hel del europeiska bilar som hade Fuller och Eaton som drivlina på den tiden. Kan det stämma tro?
/Stellan
Re: Dagens SISU

Postat:
28 dec 2011, 00:13
av Anders
Polar1 skrev:Sisu M-162 CZT (1976-79), Rolls-Royce Eagle 320 MkIII, 12.17l 315 hv/2100 rpm 1187 Nm/1300 rpm & Fuller RTO 13+2.

Tackar för den!
Då inställer ju sig frågan om det är Sisu som byggt hytten eller om även den är köpt från annan part?
Anders
Re: Dagens SISU

Postat:
28 dec 2011, 00:58
av carlevert
Jag är rätt så säker på att SISU tillverkade hytterna själva. Det står i Classic Commercials att Dennisons köpte hytterna från
SISU i Finland. Har för mig ha läst att tillverkningen av den senare modellen (SM ?) las ned när dom övergick till Renaults hytt.
Re: Dagens SISU

Postat:
29 dec 2011, 09:57
av arpenetti
NI har rätt, den här hytten är tillverkad av Sisu. Den såldes till Dennison och även användes den i Lokomo kranar.
Sedan blev det SM-modellen som lanserades i början av 1980-talet.
http://www.arpetruckstop.net/w1149%20%2810%29.JPGSen kom det en liten uppdatering
http://www.arpetruckstop.net/w1149%20%2814%29.JPGI slutet av 1990-talet lades egen hyttproduktion ner. Därefter kom hytterna och även motorn med växellåda från Renault.
http://www.arpetruckstop.net/w1149%20%2812%29.JPGNu byggs Sisun av Daimler-komponenter
http://www.arpetruckstop.net/w1149%20%2819%29.JPG
Re: Dagens SISU

Postat:
29 dec 2011, 13:29
av Kjell T
Sisu kunde fås med bla Renault motor, men det har tidvis också varit Mack, Cummins, Caterpillar och Volvo D12 som har varit möjliga att välja för köparen. Mindre modeller har använt Valmet /Sisu Diesel motorer. Går man längre bak i tiden så var det Rolls-Royce, Leyland mm. Under allra första decenniet som de tillverkades var det Volvo Penta och Olympia som användes. För den som är intresserad finns det en del böcker om Sisu, en av de senaste är skriven av Markku Mäkipirtti ISBN 978-952-5877-05-2.
Re: Dagens SISU

Postat:
29 dec 2011, 16:44
av Anders
Har stött på Olympia-motorn tidigare. Var någonstans tillverkades den?
Tackar så mycket för info om hytterna!
Anders
Re: Dagens SISU

Postat:
29 dec 2011, 23:33
av Lars-Gunnar
Kjell T!
Boken om SISU är den på svenska och finns den att låna inom Sveriges gränser?
Lars-Gunnar

Re: Dagens SISU

Postat:
30 dec 2011, 12:37
av Kjell T
Boken är skriven på finska och innehåller massor med intressanta bilder. Hur det är med möjligheten att låna boken vet jag inget om, jag köpte mitt exemplar på transportmässan i Jyväskylä 19 maj i år.