Dagens SISU

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Re: Dagens SISU

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2012, 00:31

Kjell T skrev:Boken är skriven på finska och innehåller massor med intressanta bilder. Hur det är med möjligheten att låna boken vet jag inget om, jag köpte mitt exemplar på transportmässan i Jyväskylä 19 maj i år.


Den går att fjärrlåna men då kostar det 150 spänn. Det är det inte värt om det bara är bilder. Svensk text är ok. Men Finland är ju 2-språkigt ännu så länge så det kanske finns en upplaga på Svennska?

[quote = "Kjell T '] book is written in Finnish and contains lots of interesting pictures. How it is with the ability to borrow the book, I know nothing about, I bought my copy of the transport fair in Jyväskylä 19 May years. [/ Quote]

It is possible to interlibrary loan, but when it costs 150 bucks. It's not worth it if it's just pictures. Swedish text is ok. But Finland's two-language so far, so maybe there is a circulation of Swedish?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dagens SISU

Inläggav sukkeri » 12 jan 2012, 23:54

Olympia tillverkade i VASA främst tröskverksmotorer och inombordsmotorer. "Suomen moottoritehdas eräs mielenkiintionen hanke ajoituu vuoteen 1934. Silloin vaasalaisvalmistaja suunnitteli ja toteutti kuusisylinterisen kansiventtiilimoottorin. Sisun kuorma-autoon. Yläpuolisella nokka akselilla varustettu moottori kehitti 75 hv/ 3500 kierr. min. Näitä Olympia 6 AT mooottoreita valmistettiin vain 16 kpl, joista puolen tusinaa konetta asennettiin kuora-autoihin. Sisun valmistaja Suomen Autotellisuus Oy päätyi jatkossa käyttämään amerikkalaisia Hercules-moottoreita."
1934 tillverkades 16 st toppventilmotorer med överliggande kamaxel på 75 hv vilka ett halft dussin monterades i Sisus lastbilar, sedan började sisu använda Hercules motorer.
sukkeri
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 apr 2011, 00:06

Re: Dagens SISU

Inläggav Kjell T » 14 jan 2012, 12:16

Det var då inget stort antal av SISU som hade Olympia motorer. Det finns med veterligen åtminstone en bevarad.
Olympia motorer tillverkades av Finska Motor AB som fanns beläget intill bussstationen i Vasa på Verkstadsgatan - Olympiagatan fram till ca 1990. Finska motor var på sin storhetstid en av de två största motortillverkarna i Vasa. Den andra stora var Wickström, Vasa Motor AB. Den senare har inte tillverkat motorer för fordon vad jag vet. Deras verksamhet med motorproduktion upphörde 1979.
I dag finns det endast en motortillverkare kvar i Vasa och det är en ganska "ung" motortillverkare trots att företaget är från 1834. Det var på under slutet av 50-talet som Wärtsilä började tillverka motorer och dessa har inte använts i vägfordon pga av sin storlek. Däremot har en del motorer för diesellok tillverkats där.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Dagens SISU

Inläggav Vågert » 16 jan 2012, 20:34

Här en bild på en kraftig sak.
Någon som vet modell och år??????? :?:
20080228 (800x600).jpg
20080228 (800x600).jpg (246.66 KiB) Visad 20018 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Dagens SISU

Inläggav Polar1 » 16 jan 2012, 21:04

Sisu SRH 332 10x4 Miner. Cummins C445E Celect 445 hp/2034 Nm + Allison CLBT 764 1994-95?. :)
Polar1
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 aug 2011, 06:10

Re: Dagens SISU

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jan 2012, 01:58

Boliden hade ju någon liknande typ av modell och en 2 eller 3-axlig semitrailer med vilken den körde ut säkert 50 ton eller mer ur gruvan. Den bilen var både kraftigt byggd och hade stark motor och så förstås Sisuaxlar som är erkänt kraftiga och pålitliga. En Volvo FH750 med Sisuaxlar skulle passa ihop. Vad Volvo använder för axlar vet jag ej.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster