av JohanW » 31 okt 2010, 23:22
Oy Albert Norrgård Ab från Borgå köptes i mitten 80-talet av mångbranschbolaget Keppo, Wiik&Höglund, numera KWH Group. Norrgårds ingick i KWH Freeze småningom fasades bilarna ut och KWH Freeze sysslar numera endast med fryslagring. Inom KWH Group finns numera även KWH Logistics med bl.a. stuveriverksamhet och spedition i sin verksamhet.
Norrgårds chaufförer var till största delen svenskspråkiga från Borgåtrakten men även finskspråkiga och några österbottningar körde där. Finländska T.I.A startades om jag inte minns fel av chaufförer vid Norrgårds. Konstigt att ingen synts till på webben, varken på finländska eller utländska websidor. Senast jag träffade någon f.d. Norrgårdare var 2005, han körde då vid NTC Transport.
Det finländska näringslivet genomgick en omtumlande period i slutet av 80-talet och början av 90-talet, så även transportbranschen. Bl.a. dalade handeln till f.d. Sovjetunionen, utländska ägare kom in i olika branscher och trafiktillståndspolitiken ändrades. Efter lågkonjunkturen var väldigt få saker samma som förut. Nya aktörer hade kommit med i bilden, samarbetspartners hade blivit till konkurrenter och konkurrenter hade blivit till samarbetspartners.
Tidigare var åkerierna familjeägda och speditörerna åkarägda eller ägda av rederier eller aktörer med andra kopplingar till transporter, nu hade investmentbolag och banker kommit med i bilden.
Vad som hände med alla bolag är svårt att räkna upp men lite kan jag nämna, med förbehåll för vissa fel.
Kaukokiitos utrikestrafik, Polar-Express, Finnexpress och Huolintakeskus ingår alla numera i Schenker.
Merikiito ingår i DSV.
Nyholm, Lumiaho och Saari kan man säga att ligger till grund för Schenker Cargo som har både inrikes
trafik och Sverigebilar
Niinivirta har gått i konkurs men rekonstruerats på nytt.
Pynnönen och Teljän Kuljetus finns kvar men i blygsammare omfattning än tidigare.
Viinikka ingår numera i ADR-Haanpää men familjen har även ett eget bolag, Viinikka Tankline.
Inom inrikestrafiken finns några stora familjeägda bolag kvar. Inom Kaukokiitogruppen finns Auramaa och Ilmari Lehtonen, samt inom Schenker ägda Kiitolinja, Vähälä och Suomen Kiitoautot. Vid både Kaukokiito och Kiitolinja kör även många andra mindre och större privata åkerier.
Senast redigerad av
JohanW 14 jan 2011, 21:01, redigerad totalt 1 gång.